Weet er iemand als er uitgepijlde routes bestaan rond het Gardameer.
We hebben een hotel in de buurt van Manerba.
Biken aan het gardameer
Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
-
colnago c50
- Mountainbiker
- Herder Scubaluc
- Kerstman
Post by Herder Scubaluc »
Zoekfunctie gebruiken dan kom je dit en dit tegen 
En dan hier, en hier krijg je nog info
Je hebt ook nog de "Moser Bike Guide nr. 11 en 12" waar per deel nog een 50-tal routes beschreven zijn.
En dan hier, en hier krijg je nog info
Je hebt ook nog de "Moser Bike Guide nr. 11 en 12" waar per deel nog een 50-tal routes beschreven zijn.
Betreffende routen e.d.:
Lokaal te verkrijgen zijn 2 series kaarten met alle (door Trentino) goedgekeurde routes (overigens vrijwel identiek aan Moser routes):
1:50000 = mtb kaarten, 2 stuks, dekken vrijwel volledige mtb gebied af, moeilijkheidsgraad in 6 stappen (blauw/rood/zwart, asfalt/schotter/singletrail), ook alleen naar beneden te rijden routes gemarkeerd (hmmm, sommige vergeten?)
1:25000 = mtb/wandelkaarten (4LAND), 4 stuks, dekken volledige mtb gebied af, net nieuw, heb ik nog niet gebruikt, zien er wel erg goed uit
Ook verkrijgbaar zijn o.a. KOMPAS kaarten (meestal niet zo best) en een Freytag en berndt (oid), deze is wel ok en voornamelijk geschikt voor het westelijke deel van het meer (zowieso het mooiste is mijn persoonlijke mening), hierbij moet je wel de MOSER gidsjes gebruiken want er staan geen routes ingetekend.
MOSER gidsjes zijn een aanrader (must?), al is het alleen maar om een overzicht te hebben van alle mooie routes. Overigens is het fietsen adv de Moser routebeschrijvingen ook een speciale ervaring, ik vind het prettig om altijd een kaart bij de hand te hebben. Nu ik er wat vaker geweest ben is dit minder nodig bij herhaalde routes, maar toch, het kan geen kwaad.
Resumé: zeer mooi gebied, geweldige routes, diep in westelijke deel zeer stil (ook in augustus!), je moet alleen wel van schotter (leren) houden.
Routetips:
De mooiste routes zijn wel lang, sterke aanrader is de monte caplone tocht of de tremalzo via: boot van riva/torbole naar limone, dan: vesio-molkerei garda-valle san michel-tremalzo-passo nota-passo guil-pregasina-riva...
Tremalzo uhill van riva (dus vrijwel andersom als door mij beschreven) staat ook in Moser maar is absoluut niet de beste/mooiste/leukste manier (uiteraard weer een persoonlijke mening).
- bramaldinho
- Mountainbiker
Post by bramaldinho »
Ben net terug van garda.
Lees hier ergens "je moet van schotter leren houden..."
Waar heb je die gevonden daar ?
Schotter is hetgeen waar de brede makkelijke wegen in zwitserland en oostenrijk mee voorzien zijn, rond het garda-meer mag je gerust van "dikke keien" spreken ipv. schotter hoor.
Wat heb ik geleerd na een week met 6 tochtjes van gem. 50 km en 1800 hms. :
* zeer ruwe wegen, soms erg moeilijk rijdbaar waardoor klimmen nog veel moeizamer wordt
* vermits je van op bijna zeeniveau start (ik zat in riva, 77 meter) is het dagelijks eerst een goei 1700 meter klimmen
* wat op een kaart aangegeven staat als single-track ; betekent rond riva dat het eigenlijke een freeride-piste is
* idem voor alles waar zij "trail" achter plaatsen (Pianaura, 601, adrenalina ...)
* de Moser-guides zijn erg duur (32 euro stuk en het zijn er 2) en bevatten toch wel wat fouten of ondertussen afgesloten paden
Ik heb met GPS gereden met op internet gezochte tracks. Viel enorm goed mee op 1 uitzondering ; een rondje Monte Stivo, daar zat een onverantwoord GR-pad in op de bergflank. Was soms echt klimmen op een richeltje met de bike vastgegespt aan mijn rugzak ! Het GR-pad nummer was ... 666
Heb volgende toerkes gedaan :
* Lago di Ledro - Bocca dei fortini - Passo Nota - Tremalzo - downhill via Bocca Caset Sentiero 416 (supersteil bij momenten)
* Lago di Ledro - Riffugio Nino Pernici - downhill via Adrenalina trail (sentiero 402) = mooiste route vond ik
* Nago - Loppio - Monte Varagna (weg naar Monte Altissimo) - Sentiero 601 (= super downhill voor de liefhebbers, veel wandelen voor de anderen, waaronder ik :)
* Nago - Santa Barbara - Monte Stivo - downhill via GR 666b en 666 (=ondoenbaar !) en later via de Pianaura trail (= bangelijke downhill)
* Arco - San Giovanni - downhill via Bocca di Tovo over naamloos pad
* Arco - Pietromurata - Biotopo Marroche di Dro (lijkt op een ontplofte berg, zeer onaards)
Lees hier ergens "je moet van schotter leren houden..."
Schotter is hetgeen waar de brede makkelijke wegen in zwitserland en oostenrijk mee voorzien zijn, rond het garda-meer mag je gerust van "dikke keien" spreken ipv. schotter hoor.
Wat heb ik geleerd na een week met 6 tochtjes van gem. 50 km en 1800 hms. :
* zeer ruwe wegen, soms erg moeilijk rijdbaar waardoor klimmen nog veel moeizamer wordt
* vermits je van op bijna zeeniveau start (ik zat in riva, 77 meter) is het dagelijks eerst een goei 1700 meter klimmen
* wat op een kaart aangegeven staat als single-track ; betekent rond riva dat het eigenlijke een freeride-piste is
* idem voor alles waar zij "trail" achter plaatsen (Pianaura, 601, adrenalina ...)
* de Moser-guides zijn erg duur (32 euro stuk en het zijn er 2) en bevatten toch wel wat fouten of ondertussen afgesloten paden
Ik heb met GPS gereden met op internet gezochte tracks. Viel enorm goed mee op 1 uitzondering ; een rondje Monte Stivo, daar zat een onverantwoord GR-pad in op de bergflank. Was soms echt klimmen op een richeltje met de bike vastgegespt aan mijn rugzak ! Het GR-pad nummer was ... 666
Heb volgende toerkes gedaan :
* Lago di Ledro - Bocca dei fortini - Passo Nota - Tremalzo - downhill via Bocca Caset Sentiero 416 (supersteil bij momenten)
* Lago di Ledro - Riffugio Nino Pernici - downhill via Adrenalina trail (sentiero 402) = mooiste route vond ik
* Nago - Loppio - Monte Varagna (weg naar Monte Altissimo) - Sentiero 601 (= super downhill voor de liefhebbers, veel wandelen voor de anderen, waaronder ik :)
* Nago - Santa Barbara - Monte Stivo - downhill via GR 666b en 666 (=ondoenbaar !) en later via de Pianaura trail (= bangelijke downhill)
* Arco - San Giovanni - downhill via Bocca di Tovo over naamloos pad
* Arco - Pietromurata - Biotopo Marroche di Dro (lijkt op een ontplofte berg, zeer onaards)
- bettes
- Mountainbiker
Blij te horen dat je je aan het gardameer hebt kunnen amuseren!
Er zijn inderdaad behoorlijk wat verraderlijke stukken bij die op 1/35000 kaart een mooie volle lijn (singletrack) zijn en op een 1/25000 kaart opeens een stippellijn (wandel/klimpad)...
Maar ieder jaar opnieuw gaan we terug voor meer SM! De afdaling is steeds de klim dubbel en dik waard!
Maar als je er ongewapend aan de strijd komt (zonder kaarten en goede raad van anderen) vrees ik dat een reis naar daar niet zo goed kan bevallen.
Dit jaar nog gezien, de buurman op de camping vertrekt 's morgens met zijn bike alleen en 's avond komt de vrouw van de buurman met de bike zonder buurman terug aan... Buurman in de bergen gevallen, enkele ribben gebroken, long geperforeerd... En dat op zijn zijn eerste uitje daar! Een geluk dat hij nog kon bellen en wist waar hij was.
Alleen biken aan het gardameer is volgens mij eigenlijk een beetje uit den boze...
Greetz
bettes
Er zijn inderdaad behoorlijk wat verraderlijke stukken bij die op 1/35000 kaart een mooie volle lijn (singletrack) zijn en op een 1/25000 kaart opeens een stippellijn (wandel/klimpad)...
Maar ieder jaar opnieuw gaan we terug voor meer SM! De afdaling is steeds de klim dubbel en dik waard!
Maar als je er ongewapend aan de strijd komt (zonder kaarten en goede raad van anderen) vrees ik dat een reis naar daar niet zo goed kan bevallen.
Dit jaar nog gezien, de buurman op de camping vertrekt 's morgens met zijn bike alleen en 's avond komt de vrouw van de buurman met de bike zonder buurman terug aan... Buurman in de bergen gevallen, enkele ribben gebroken, long geperforeerd... En dat op zijn zijn eerste uitje daar! Een geluk dat hij nog kon bellen en wist waar hij was.
Alleen biken aan het gardameer is volgens mij eigenlijk een beetje uit den boze...
Greetz
bettes
- stivo
- Mountainbiker
Ik was van 9 tot 17 augustus in Riva op camping Monte Brione.
De eerste dag de "monte varanga" gedaan en tijdens die week nog 3 tochtjes uit de moser bike guides.("Passo Rochetta"-"Monte Stivo" en "Ronda Cima pare") De uitzichten onderweg waren prachtig.
Zelfs wandelend naast de bike loop je regelmatig vast met je voorwiel tegen die keien...
Die richel was inderdaad levensgevaarlijk,ik heb eerst mijn bike opgepakt en halfweg op de rotsen geplaatst en dan zelf naar boven geklauterd en de bike naar boven getrokken...(fotootje)...

Eenmaal boven moest je afslaan aan een steen waar "666" op vermeld stond,maar ik heb deze niet gevonden en ben langs de foute kant afgedaald,met als gevolg dat ik aan de verkeerde kant van de berg terechtkwam en 25km van Torbole
...Ik ben dan maar langs de weg via Dro terug gereden.[/quote]
De eerste dag de "monte varanga" gedaan en tijdens die week nog 3 tochtjes uit de moser bike guides.("Passo Rochetta"-"Monte Stivo" en "Ronda Cima pare") De uitzichten onderweg waren prachtig.
Schotter lijkt mij inderdaad toch ook niet de juiste term,in de moser-guide spreken ze dan van moeilijk berijdbaar padBiestie1 wrote: Lees hier ergens "je moet van schotter leren houden..."![]()
Zelfs wandelend naast de bike loop je regelmatig vast met je voorwiel tegen die keien...
De Monte STIVO mocht toch niet op mijn palmares ontbreken.Die asfaltklim vanaf Nago is toch wel een van de steilste die ik ooit gedaan heb,bij momenten tegen 3.2km/h en stuur van links naar rechts....Biestie1 wrote: Ik heb met GPS gereden met op internet gezochte tracks. Viel enorm goed mee op 1 uitzondering ; een rondje Monte Stivo, daar zat een onverantwoord GR-pad in op de bergflank. Was soms echt klimmen op een richeltje met de bike vastgegespt aan mijn rugzak ! Het GR-pad nummer was ... 666![]()
Die richel was inderdaad levensgevaarlijk,ik heb eerst mijn bike opgepakt en halfweg op de rotsen geplaatst en dan zelf naar boven geklauterd en de bike naar boven getrokken...(fotootje)...

Eenmaal boven moest je afslaan aan een steen waar "666" op vermeld stond,maar ik heb deze niet gevonden en ben langs de foute kant afgedaald,met als gevolg dat ik aan de verkeerde kant van de berg terechtkwam en 25km van Torbole
Last edited by stivo on Wed 29 Aug 2007 15:19, edited 2 times in total.
stivo wrote: De Monte STIVO mocht toch niet op mijn palmares ontbreken.Die asfaltklim vanaf Nago is toch wel een van de steilste die ik ooit gedaan heb,bij momenten tegen 3.2km/h en stuur van links naar rechts....
Die richel was inderdaad levensgevaarlijk,ik heb eerst mijn bike opgepakt en halfweg op de rotsen geplaatst en dan zelf naar boven geklauterd en de bike naar boven getrokken...(Heb een foto van die richel,zal deze later even posten)...
Eenmaal boven moest je afslaan aan een steen waar "666" op vermeld stond,maar ik heb deze niet gevonden en ben langs de foute kant afgedaald,met als gevolg dat ik aan de verkeerde kant van de berg terechtkwam en 25km van Torbole...Ik ben dan maar langs de weg via Dro terug gereden.
Ik zag het na een paar honderd meter pas op mijn GPS dat ik verkeerd zat en ben dan teruggegaan.
Idd. die klim start al enorm steil ! Ik heb 1 bocht kunnen nemen, maar dan toch 1 bocht te voet moeten doen hoor. Daarna wordt het iets menselijker. En ook helemaal boven heb ik nog een heel stuk gewandeld hoor, over die brede keienweg was toch haast niet te rijden. Daar had je wel een geweldig uitzicht en ik moest daar bovendien nog slalommen tussen wilde paarden, koeien, geiten en schapen