Training: Wie heeft zijn max hartslag laten bepalen?
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
De verklaring denk ik ligt in het feit dat m'n lichaam moet compenseren voor het lage vermogen dat ik heb (tijdens die laatste test, slechts 320 watt). M'n buffercapaciteiten zullen goed ontwikkeld zijn.
Ik herinner mij een test 2 jaar terug waar ik met slechte conditie een inspanningstest deed, opnieuw 320 watt en overslagpols 170-175. In de 2 weken erop moest ik nog 2x een tijdrit (op een ergometer) maximaal rijden van 1u30.
Ik reed die telkens aan 290-300 watt gemiddeld met een gemiddelde HR van meer dan 180.
Wat ik kan kunnen profs dus zeer zeker ook. Een Pantani of Ullrich misschien niet, omdat die nooit 2u of meer aan bijna maximale inspanning moeten rijden. Maar een Wellens of Meirhaeghe zijn zeker tot meer in staat dan ik.
Ik herinner mij een test 2 jaar terug waar ik met slechte conditie een inspanningstest deed, opnieuw 320 watt en overslagpols 170-175. In de 2 weken erop moest ik nog 2x een tijdrit (op een ergometer) maximaal rijden van 1u30.
Ik reed die telkens aan 290-300 watt gemiddeld met een gemiddelde HR van meer dan 180.
Wat ik kan kunnen profs dus zeer zeker ook. Een Pantani of Ullrich misschien niet, omdat die nooit 2u of meer aan bijna maximale inspanning moeten rijden. Maar een Wellens of Meirhaeghe zijn zeker tot meer in staat dan ik.
Haha, hierin zie ik een veklaring! Neen, geen verband met je lage Kw. Toch het gebruikte protocol! Ze zijn te lui tijdens die testen, 't is te zeggen de duur van de verschillende belastingen is te kort zodat je Hf nog niet gestabiliseert is. Bij looptesten maken ze juist de zelfde fout. Om de 2' harder, dan is je HF nog niet gestabiliseert.Ik herinner mij een test 2 jaar terug waar ik met slechte conditie een inspanningstest deed, opnieuw 320 watt en overslagpols 170-175. In de 2 weken erop moest ik nog 2x een tijdrit (op een ergometer) maximaal rijden van 1u30.
Ik denk dat je Kw bij omslag wel betrouwbaar is, nl. die 320 Watt. Mocht je een kwartier aan dit vermogen (kunnen) rijden, dan geeft ik het je op een blaadje dat je HF 180-185 wordt. Vandaar dan je "maar 300 Watt" haalt tijdens je tijdrit en je Hf hoger is dan het zogezegde omslagpunt. Aan die 300 Watt en HF 180-185 zal je juist onder je echte omslagpunt zitten. Stel je bovendien de rode zone niet in op Hf 175, een werkbare grens, zeg maar de oranje zone?
-
Guest
Post by Guest »
1. Ik beweer niet dat ik 90' aan een stuk in het rood gereden heb maar op de totale afstand van 190'.viper wrote:Ivo, wij gaan weer polemieken. Ik blijf er bij, niemand, ook jij niet, rijdt 90 minuten in het rood, gewoon niemand. Ik vertoef al jaren tussen duursporters, die serieus, goed begeleid trainen. Neen, geen enkele biker! ('t zal toeval zijn)
Iedere dag opnieuw lees ik hier op het forum: ik heb me laten testen, maar ... ik rij uren (beetje overdreven) in het rood. Is dit het jargon van bikers om te zeggen dat ze alles uit de kas hebben gereden. Dan zal ik dat gewoon moeten worden. Maar geloof me echt maar. Pantani reed niet de ganse klim van de Ventoux in het rood, Ulrich evenmin in de fameuze tijdrit in de tour en alle marathonkampioenen (duur vergelijkbaar met een tocht) evenmin. Dus jij, ik en al die anderen die dit hier beweren zeker niet.
Bij regelmatige inspanningen benader je de overslag eventueel als gemiddelde, maar zeker niet bij het mtbiken, daarvoor is de belasting veel te variërend.
Een bewijsje van Jan modaal (toevallig mijn echte naam). Mijn (loopoverslag) is 162. Mijn hoogste AVG-HF tijdens een tocht (Merelbeke -ne gemakkelijke ok) is 137 aan 24,4 km/u, zeker 20 onder mijn overslag.
Die 20 is wel een beetje veel, maar ik was nu eenmaal een afgetrainde hardloper (6d/week >4000km/j) die een beetje PK tekortkomt bij het biken.
2. Met in het rood rijden bedoel ik waarschijnlijk iets anders dan jij. Ik bedoel dan dat ik boven mijn MLSSHf gereden heb, die ligt 5/6 slagen lager dan mijn overslagpols. Om correct te zijn: ik heb 90' in mijn weerstandszone gereden. Zo beter? :D
- Pete Mudracer
- Mountainbiker
Re: concrete vertaling
Post by Pete Mudracer »
Aangezien het al donker is als ik thuiskom van werk zal ik dus kilometers moeten malen in de fitnesszaal. Dat kan gedurende 4 tot 8 uur per week, al naargelang de drukte thuis. Maar ik heb het gevoel dat ik niet echt vooruit kom met daar een uur te gaan draaien op de velo, of op gelijk welk toestel. Het is zo'n monotoom tempo. En met tempo rijden op de weg heb ik geen probleem, liefst nog tegen de wind in langs het kanaal. 't zijn de versnellingen en de onregelmatigheden die ik moeilijk verteer. Inderdaad, langs de demer heb ik kracht met overschot in mijn benen en moet ik zelfs serieus doorperen om mijn hartslag houd te houden, maar na 5 keer bergop rijden schiet mijn harslag omhoog en zijn mijn benen leeg. Het lijkt mij niet logisch dat ik dit kan verhelpen door een monotome cardiotraining te volgen.ivo wrote: 3. Maar als je dit wenst hou dan rekening met het volgende:
- Om met fitness iets te bereiken voor je algemene conditie is het toch nodig dat je drie maal per week traint. Iedere training zal bestaan uit een training van een primaire spiergroep en een training van een secundaire spiergroep (buikspieren vallen hier buiten, die train je appart of tussendoor). Je bent dan per training toch al vlug 45' tot 60' zoet. Ik spreek dan louter over krachttraining en nog niet eens over opwarming, cooldown of cardiotraining (wat jij eigenlijk meer nodig hebt want kracht in je benen heb je genoeg). Wil je louter cardio trainen dan kan je al beginnen met 2 sessies per week van 30' minstens en zo verder opbouwen.
- als je doelstelling eigenlijk is je fietsprestaties te verbeteren kan je dit met fitness alleen niet. Je dient dan een jaarplanning te volgen met daarin je doelstellingen. Je zal dan toch minstens (buiten je TT) 2 keer in de week moeten trainen op de weg en ideaal is 5 keer per week (TT inbegrepen).
"Maar ik heb het gevoel dat ik niet echt vooruit kom met daar een uur te gaan draaien op de velo, of op gelijk welk toestel. Het is zo'n monotoom tempo."
Ben ook zo geen fan van kwaliteitstraining in een centrum. Een uithoudingsbasis kweken en voor jou bijkomend, een beter verteren van "weerstand" kan op een betere of leukere manier. Heb je dit verworven dan kan er volgens mij wel hier en daar een spiergroep worden verbeterd, maar ik denk dat de meeste bikers hun tijd nuttiger kunnen gebruiken.
Loop je ook? Indien ja dan kan een looptrraining je bijbrengen wat je mist. Een fartlektraining, een soort interval waar je een 50-200 op gevoel (bijna)vollen bak gaat, bvb tot een lantaarnpaal, een heuveltje op... en daartussen rustige recuperatiezones is een perfecte uithoudingsweerstandstraining. Een half uur is ruim voldoende (als je een loopbasis hebt).
Anders zal je toch moeten intervallen op een fiets. Dit kan toch perfect in een centrum?
Ben ook zo geen fan van kwaliteitstraining in een centrum. Een uithoudingsbasis kweken en voor jou bijkomend, een beter verteren van "weerstand" kan op een betere of leukere manier. Heb je dit verworven dan kan er volgens mij wel hier en daar een spiergroep worden verbeterd, maar ik denk dat de meeste bikers hun tijd nuttiger kunnen gebruiken.
Loop je ook? Indien ja dan kan een looptrraining je bijbrengen wat je mist. Een fartlektraining, een soort interval waar je een 50-200 op gevoel (bijna)vollen bak gaat, bvb tot een lantaarnpaal, een heuveltje op... en daartussen rustige recuperatiezones is een perfecte uithoudingsweerstandstraining. Een half uur is ruim voldoende (als je een loopbasis hebt).
Anders zal je toch moeten intervallen op een fiets. Dit kan toch perfect in een centrum?
- Pete Mudracer
- Mountainbiker
lopen
Post by Pete Mudracer »
Dat zal het dan worden. Lijkt me nog vlot in te plannen in het weekritme. 2 keer fitness, 1 keer lopen op interval, en 1 tt per week. Voorlopig zit er niet meer in.
Pete, er ontbrrekt iets essentieels in je plan, pure uithoudingstraining. Je gaat die tocht toch niet aan 15 km/u rijden?
Denk maar eens aan een trage training op zaterdag, of een tweede keer rustig lopen in de week. Persoonlijk zie ik ook niet het nut van 2 keer fitness op 4 trainingen per week. Je zal toch niet 2 uur op een hometrainer rijden veronderstel ik?
Denk maar eens aan een trage training op zaterdag, of een tweede keer rustig lopen in de week. Persoonlijk zie ik ook niet het nut van 2 keer fitness op 4 trainingen per week. Je zal toch niet 2 uur op een hometrainer rijden veronderstel ik?