4de HouffalizeMountainbikeMarathon op zondag 26 augustus '07

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

carborush wrote: 2x nobbi nic 1.8 zijn niet iets te dun zijn zeker ?
zal het nodig zijn om 2.1 of zelfs 2.25 te overwegen ?
Zou eerder voor de 2.1 gaan. Heb zelf slechte ervaringen met NN1.8 op de ardennaise. Eén nop was tijdens het remmen volledig afgescheurd. Geen herstellen meer aan en terug naar de start om nieuwe buitenband op te leggen. Sindsdien nooit meer minder dan 2.1 op mijn bike tijdens deze ardennenchrono's. Ik weeg 68kg momenteel.

Voor zaterdag ga ik voor de combo RR en NN 2.1
julie
Mountainbiker

Post by julie »

2.1 banden zijn idd beter!

Verder denk ik toch dat het heel persoonlijk is wat de banden betreft. De een zweert bij nobby nics en voelt zich daar dan ook zeker bij, en de ander prefereert conti's etc. Een goed voorbeeld is de nieuwe conti mountainking. Er zijn er die er werkelijk weg van zijn, terwijl ik er maar niet enthousiast over kan raken. Ik prefereer de explorer versie.

Je moet in ieder geval met die banden rijden waar je vertrouwen in hebt, dat is eigenlijk het allerbeste. Experimenteren met verschillende bandjes doe ik liever als ik gewoon hier door het bos rij en niet op een houffa marathon of de bataille des ardennes.
bromtje
Mountainbiker

Post by bromtje »

nebraz M/30j. wrote:
carborush wrote: 2x nobbi nic 1.8 zijn niet iets te dun zijn zeker ?
zal het nodig zijn om 2.1 of zelfs 2.25 te overwegen ?
Zou eerder voor de 2.1 gaan. Heb zelf slechte ervaringen met NN1.8 op de ardennaise. Eén nop was tijdens het remmen volledig afgescheurd. Geen herstellen meer aan en terug naar de start om nieuwe buitenband op te leggen. Sindsdien nooit meer minder dan 2.1 op mijn bike tijdens deze ardennenchrono's. Ik weeg 68kg momenteel.

Voor zaterdag ga ik voor de combo RR en NN 2.1
volgens mij niks te maken met 1.8 of 2.1,gewoon tegenslag
carborush
Mountainbiker

Post by carborush »

merci voor de replys
heb al ondervonden zodra het wat natter en meer modder wordt dat de 1.8s snel hun grip verliezen op de zwaarste stroken
heb er ook wel altijd +3 bar in zitten dat zal er ook wel mee te maken hebben... maar voor droge toestanden prefeer ik liever iets dunner en harder opgepompt profiel.

als "minime" er niet anders over beslist (bevalling van eerste kleine is voor een van de komende dagen) sta ik waarschijnlijk aan de start met nieuwe 2.1's :)
het ziet er naar uit dat het de komende dagen nog veel regent en in't weekend zelf droog zal zijn, de houffa grond zal dan wel nog goe nat zijn vermoed ik ?

even nog een ietwat offtopic vraagje, maar dat er wel bij aanleund :
wat met de anti lek vloeistof als je de band opzij legt en vervangt met een andere ? droogt die op of blijft die vloeibaar tot je hem er weer opsteekt ? (het blijft wel 10-12 € per set voor zo'n flesje, dus zou handig zijn om te kunnen herbruiken...)
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

bromtje wrote: volgens mij niks te maken met 1.8 of 2.1,gewoon tegenslag
Al 2* zelf meegemaakt en al een 3tal keer bij andere gezien tijdens de laatste chrono's.
Nog niet zo lang geleden was in onze streek 1.8 NN een rage. Je zag het fenomeen overal opduiken maar dit is al snel aan het afnemen.
Voor mij zegt dat genoeg. :wink:
jervanheg
Mountainbiker

18 km

Post by jervanheg »

Ik heb net het eerste deel, tot aan de bevoorrading op 18 km gereden.

Het is nu 2 dagen droog gebleven, maar zojuist is het lichtjes beginnen druppelen. Er wordt vannacht veel regen verwacht.

De hoger gelegen stukken liggen er goed bij. Hier en daar zijn er grote, meterslange plassen waar niet tegen te discussieren valt; maar je kan veelal op de richel ernaast rijden. Die plassen zullen tegen zondag niet weg zijn.

Er is een vrij lang stuk (2 km) offroad dat net "bewerkt" is geworden : karresporen, die teveel uitgehold waren door de bosbouwmachines, zijn zeer recent opgevuld met een mengsel van stenen en aarde + platgereden door bulldozer. Maar omdat het zo recent is, zak je er een paar cm in, en kost veel kracht - vergelijk het met malsgereden klei! Ik reed op modderbanden (Specialized Houffalize Pro 1.8) - aan grip geen gebrek, maar ik denk dat je met een iets bredere band beter bent (NN 2.1?).

Als ik juist gereden ben (op GPS-track, er is nog geen uitpijling), moet er ook opnieuw afgestapt worden en de heuvel te voet beklommen, net zoals vorig jaar. Een verd*** lastig stuk, hopelijk wordt het nog wat geprepareerd.

Nog één tip aan collega-bikers : NEEM EEN TEKENTANG MEE. Er zijn veel van die mee-etertjes in de bossen op het moment, en omdat je hier en daar door varens, hoge grassen ed. moet, is het geen onnodige luxe. Het weegt nieks, en kan je veel miserie besparen.
rocky
Mountainbiker

Post by rocky »

Al een aantal weken ingeschreven.Het zal ook voor de 1ste keer .(90km)
Ik weet gewoon niet wat er mij te wachten staat (parcour).
#-o Ik heb vorig Bouillon 130km gedaan en dat veel nog mee op technisch vlak.Hoe zit dat in Houffalize,is die gevaarlijke afdaling daarook bij in Wereldbekerwedstrijd in maart voor de profs???? #-o Ik lig met 2.1 nobby vanvoor en vanachter.Goede keuze denk ik.
gustavomtb
Mountainbiker

Post by gustavomtb »

kan er jammer genoeg niet bij zijn(daar ik wel al ingeschreven heb) door steeds terugkerende pijn. jammer maar tzal voor volgend jaar zijn :(
succes iedereen
Birota
Mountainbiker

Post by Birota »

Kent iemand hier het parcours goed? Ik zou enkele plaatsen willen aanduiden zodat mijn madam hier en daar eens kan komen kijken op stukken die met de wagen goed bereikbaar zijn. Zo hoef ik enkel de GPS van de auto in te stellen en moet ze deze gewoon volgen, met een landkaart gaat da ni slim komen denk ik :-D :drunk:
jerwain
Mountainbiker

Post by jerwain »

Insomnia wrote:Kent iemand hier het parcours goed? Ik zou enkele plaatsen willen aanduiden zodat mijn madam hier en daar eens kan komen kijken op stukken die met de wagen goed bereikbaar zijn. Zo hoef ik enkel de GPS van de auto in te stellen en moet ze deze gewoon volgen, met een landkaart gaat da ni slim komen denk ik :-D :drunk:
Heb een redelijk gedetailleerde kaart van het parcours; wel van vorig jaar maar bijna alle stukken zijn nog hetzelfde; en heb eens gekeken op Mappy hoe de straten heten.

1. Kruising N30 en Dinez, na ongeveer 20 km, iets na de eerste bevoorrading, is een oversteek van de grote baan (N30). Best auto aan de kant zetten en zandweg rechts inwandelen, is stukje van de grote baan af dan.

2. Willonge(straat afrijden tot je op het parcours uitkomt) Net iets verder, voor ons een kleine 10 km, voor uw madam 500m, in het dorpje Willonge (originele straatnamen hier).

3. Mont in dorpje Mont (straat weer afrijden tot op het parcours, is net voor de splitsing met de 40km); voor de madam iets terug richting Houffalize dus weer niet zo ver. Voor ons na ongeveer een 33km

OF

3. Achouffe in dorpje Achouffe (straat afrijden tot net voor de vijvers/rivier), mooie afdaling die op de straat uitkomt. Voor ons na ongeveer 35km

Indien je de 90 of 120 rijdt:

4. Vellereux/Chemin de compogne in het dorpje Vellereux/Mabompré, iets links van de kerk. Normaal gezien aan de 3e bevoorrading voor de 90 ==> na 62km en voor de 120 aan de 5e bevoorrading ==> na 94km

Voor alle afstanden:

5. Kruising van Bonnerue en Engreux, aan het kerkje van Bonnerue. Afstand afhankelijk van de afstand die je doet, weet het dus niet echt :-)
Ik schat: voor de 60 ==> na +- 45 km; voor de 90 ==> na +- 66 km en voor de 120 ==> na +- 98 km.

6. Houffalize: Afdaling van de wereldbeker net voor het brugje voor de aankomst of de afdaling hier net voor, die uitkomt op de Rue de Pierreuse. Heel dicht bij de aankomst maar toch nog kort een spectaculair stukje.

De stukken zijn natuurlijk niet echt spectaculair om te zien, meestal asfalt. Maar het is heel moeilijk om mooie stukken te vinden met de auto. Ik heb 2 jaar geleden in de beginklim mijn derailleur kapotgereden door een kromme ketting en heb toen zelf mee gevolgd in de auto achter iemand die de 90 reed, toen hadden we een mooie klim gevonden, maar met zoveel draaien en keren dat ik het echt niet meer weet zijn.

Ik hoop dat je er toch iets mee bent. :-)
Post Reply