hoeveel km doen jullie met jullie fiets in totaal ?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Montenbaaik
Mountainbiker

Post by Montenbaaik »

marc 17 wrote:ik weet een ding hoe duurder de groep hoe vlugger versleten spreek uit ondervinding heb ook ne trek 4300 maar enkel kader en stuur is nog origineel zie maar in mijn profiel rij wel alle dagen minimum 60 km zowel met de mtb of koersfiets beide van trek koers volledig ultegra 10 speed trek 1500 mvg marc
zal mijn kapotte trek4300 meedoen en offerte vragen bij de velomaker

bedankt voor de nuttige info
justme
Mountainbiker

Post by justme »

Met mijn cube LTD5 heb ik 3,5 jaar gereden,

Ongeveer 9000km mee gemaakt.

jaarlijks ongeveer voor 300€ wisselstukken geplaatst ketting tandwielen body trapas remblokken, de vaste zaken.

Enkele maanden geleden had ik in een keer slijtage twv 400€ heb hem dan ingeruild bij mijn lbs die mij er nog een behorlijk bedrag voor had gegeven.

Nu met mijn epic tot op heden 1100km gemaakt
pctunner01
Mountainbiker

Post by pctunner01 »

mijn fiet 1.5jaar oud enk ik 3500 kilomet vanvoor origenele remblokken achter aan al eens vervang 1500kilometer geleden

voor de verder rest alles nog i perfecte staat maar ik zet niet zo veel kracht op mijn onderdelen ik sta altijd redlijk licht geschakelt
Max Power
Mountainbiker

Post by Max Power »

ik denk dat de meesten hier maximum 2000-3000 km doen met de originele setup. Vanaf dan wordt er getuned. Moeilijk te zeggen hoeveel km je dan met je fiets doet natuurlijk. Ik rij voorlopig nu zo'n 4000 km met mijn orbea, enkel remblokken voor en achter zijn vervangen. Zelfs de ketting en cassette zijn nog dezelfde en (hout vasthouden) hebben nog geen enkele keer doorgetrapt. Veel en grondig onderhoud kan wonderen doen :wink:
Fry
Mountainbiker

Post by Fry »

ik heb nog alle originele onderdelen op mijn bike staan, de cassette gaat bij mij denk ik zo een 10 a 15000km mee, omdat ik 5-6 kettingen per casette gebruik met powerlink.

kheb zo een tool van park tool die de ketting slijtage meet, goe gerief :bounce:
Fry
Mountainbiker

Post by Fry »

Aan de topic poster. Das wel slordig eh dat ge met uw fiets omgaat. Velen posten hier over casettes die niet erg lang meegaan, tja, uw ketting wordt langer en langer en een te zeer verlengde ketting verslijt uw casette en voortandwielen op 123. Bovendien is regelmatig servicen van naven en vork een must om je bike gezond te houden. Tzelfde met V-brakes en mechanische schijfremmen, die remmen niet goed, wel dat ligt in 99% van de gevallen niet aan de rem zelf maar aan de stuntelige manier waarom de kabel is geplaatst (verneukte kabelloop, droge montage van de kabels, niet vlakvijlen van de uiteinden van de hulzen...)
Speling is meestal omdat je je onderdelen niet hebt ingevet en correct vastgedraaid.

Ik stel vast dat heel veel bikers op deze site heel weinig zorg dragen voor hun fiets.
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

Fry wrote:ik heb nog alle originele onderdelen op mijn bike staan, de cassette gaat bij mij denk ik zo een 10 a 15000km mee, omdat ik 5-6 kettingen per casette gebruik met powerlink.

kheb zo een tool van park tool die de ketting slijtage meet, goe gerief :bounce:
15000km met een cassette??? hoe doe je dat??? Gisteren alles weer moeten vervangen (na +- 2000km) groot blad (Ta) was middendoor gescheurd, tandwielen achter (sram red spider) waren ook volledig versleten :-? Ik vervang m'n ketting als ze volgens de Rohloff meter versleten is.
Montenbaaik
Mountainbiker

Post by Montenbaaik »

Fry wrote:Aan de topic poster. Das wel slordig eh dat ge met uw fiets omgaat. Velen posten hier over casettes die niet erg lang meegaan, tja, uw ketting wordt langer en langer en een te zeer verlengde ketting verslijt uw casette en voortandwielen op 123. Bovendien is regelmatig servicen van naven en vork een must om je bike gezond te houden. Tzelfde met V-brakes en mechanische schijfremmen, die remmen niet goed, wel dat ligt in 99% van de gevallen niet aan de rem zelf maar aan de stuntelige manier waarom de kabel is geplaatst (verneukte kabelloop, droge montage van de kabels, niet vlakvijlen van de uiteinden van de hulzen...)
Speling is meestal omdat je je onderdelen niet hebt ingevet en correct vastgedraaid.

Ik stel vast dat heel veel bikers op deze site heel weinig zorg dragen voor hun fiets.

ik wist niet dat een uitgerokken ketting , de basis was van de slijtage

ik doe-deed inderdaad weinig onderhoud aan mijn fiets
want het was een fiets van 400 euro nieuw
dus qua prijs/km -verhouding viel dat zeer goed mee
( 400euro voor 2000km te rijden)

wie doet beter met een dure fiets ?
rekening houdend met je tijd en onderdelen?
Fry
Mountainbiker

Post by Fry »

Swannie wrote:
Fry wrote:ik heb nog alle originele onderdelen op mijn bike staan, de cassette gaat bij mij denk ik zo een 10 a 15000km mee, omdat ik 5-6 kettingen per casette gebruik met powerlink.

15000km met een cassette??? hoe doe je dat??? Gisteren alles weer moeten vervangen (na +- 2000km) groot blad (Ta) was middendoor gescheurd, tandwielen achter (sram red spider) waren ook volledig versleten :-? Ik vervang m'n ketting als ze volgens de Rohloff meter versleten is.
Ik moet er wel bij vertellen dat die 15000 km zonder 1 km modder was en met 6 kettingen red je dat wel. Ik rij trouwens gewoon met een deore casette en de goedkoopste 9 speed ketting die er is van shimano.

Tegenwoordig rij ik singlespeed, binnenkort met een Chris King kransje achter ipv dus een 9 speed casette. Met wat geluk hoef ik nooit nog een ander tandwiel achter en vooraan te kopen, enkel nieuwe kettingen. =D>
Last edited by Fry on Fri 17 Aug 2007 15:00, edited 1 time in total.
Fry
Mountainbiker

Post by Fry »

Montenbaaik wrote:
Fry wrote:Aan de topic poster. Das wel slordig eh dat ge met uw fiets omgaat. Velen posten hier over casettes die niet erg lang meegaan, tja, uw ketting wordt langer en langer en een te zeer verlengde ketting verslijt uw casette en voortandwielen op 123. Bovendien is regelmatig servicen van naven en vork een must om je bike gezond te houden. Tzelfde met V-brakes en mechanische schijfremmen, die remmen niet goed, wel dat ligt in 99% van de gevallen niet aan de rem zelf maar aan de stuntelige manier waarom de kabel is geplaatst (verneukte kabelloop, droge montage van de kabels, niet vlakvijlen van de uiteinden van de hulzen...)

ik wist niet dat een uitgerokken ketting , de basis was van de slijtage

ik doe-deed inderdaad weinig onderhoud aan mijn fiets
want het was een fiets van 400 euro nieuw
dus qua prijs/km -verhouding viel dat zeer goed mee
( 400euro voor 2000km te rijden)

wie doet beter met een dure fiets ?
rekening houdend met je tijd en onderdelen?
Om je fiets zelf te onderhouden tot in de puntjes raad ik je deze site aan www.sheldonbrown.com

Staan enorm veel dingen in die zelfs de meeste fietsenmakers niet weten, truuks om je fiets in optimale conditie te houden.
Post Reply