Beginnersvragen qua onderhoud, reiniging etc.

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
KoenVAG
Mountainbiker
Location: Merida Matts TFS 900 Vbrakes 20" + Selle Italia C2 GelFlow

Beginnersvragen qua onderhoud, reiniging etc.

Post by KoenVAG »

Yah,
hier ben'k weer :oops:

Ga dus zaterdag m'n fietske afhalen en wil spoedig beginnen...euh...proberen MTB'en.

Nu vraag ik me af wat de beste manier is om na zo'n rit je bike te reinigen en te smeren.

Welke producten gebruik ik best?

Koen 8)
Stalen Worm
Mountainbiker

Post by Stalen Worm »

Warm water, dreft, en een goeie spons, waterslang, en een goei vod om alles droog te vegen...

om uw ketting te ontvetten MISSCHIEN ontvetter kopen (een goei dreftsopke doet ook al heel veel) en om te smeren een spray op basis van teflon...

meer moet dat niet zijn, om ne fiets goed te kuisen zijde al rap een uurke zoet!! :-D

succes ermee!!

Nico
Van Belle
Mountainbiker

Post by Van Belle »

Ik gebruik lauw water me dreft in. En dan de fiets kuisen me een handborsteltje. Als alles proper is met de tuinslang(geen harde straal). Een goe uurke laten drogen en dan met de vod en smeren.
mtb_jonas
Mountainbiker

Post by mtb_jonas »

ik gebruik auto zeep voor de kader , en een heel klein beetje mazout op een vod om de ketting een vlug proper te vegen en dan droog vrijven en terug invetten

grtzzz
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Dreft is een agressieve ontvetter en voor je ketting is dat niet zo goed. Een ketting moet niet na iedere fietsbeurt ontvet worden. Zo doe ik het :

Water + autozeep : Alles goed poetsen met een spons en een borsteltje op de moeilijk plaatsen zoals remmen, derrailleurs,...
Met diezelfde zeep was ik de ketting goed met een borsteltje zodat alles modder er van af is. Als alles goed is opgedroogd neem je teflonolie (best geen spuitbus, want de helft gaat er dan langs en met een beetje pech op de velg) en druppel je genoeg olie op de ketting. Laat die goed intrekken tot je volgende fietsrit en veeg met een vod de resterende olie lichtjes af. Zo blijft er minder vuil aan plakken. Na max. 5 ritten haal je de ketting er een af en steekje 'm in ontvetter. Spoel 'm goed af, laten drogen en dan weer voldoende invetten met teflonolie.
Vergeet ook de scharnierpunten van je derrailleurs, de schachten van je vork niet af en toe eens te smeren. Dit doe ik met een beetje Brunox, maar gewone teflonspray gaat ook. Succes!
KoenVAG
Mountainbiker

Post by KoenVAG »

thx SuS,

ga's rondkijken voor teflonolie, best zo'n busje dan met een 'teuteke' op?
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Vind ik wel ja. Praktisch geen olie die verloren gaat bij het aanbrengen.
jaatje
Mountainbiker

Post by jaatje »

er is een dvd BIKE REPAIR www.beeldtaal.be
KoenVAG
Mountainbiker

Post by KoenVAG »

ne DVD?

neen dank je, vind ik er net over :roll:
jaatje
Mountainbiker

Post by jaatje »

hoe kan bijleren 'erover zijn'? Lees maar de lovende reacties elders op dit forum - 3 uur info over onderheid, herstellen, tunen, rijtechniek (mmv van Filip M.), bandenkeuze....
Post Reply