Trainen op de rollen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
vaast
Mountainbiker

Post by vaast »

Zijn er hier trouwens die de klassieke rollen gebruiken? zowel voor als achterwiel op de rollen dus. Het leuke hieraan is dat je nog een beetje kan sturen van links naar rechts. maw je bent nog echt aan het fietsen.
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

vaast wrote:Zijn er hier trouwens die de klassieke rollen gebruiken? zowel voor als achterwiel op de rollen dus. Het leuke hieraan is dat je nog een beetje kan sturen van links naar rechts. maw je bent nog echt aan het fietsen.
ik gebruik die... maar nadeel is da ge enkel op souplesse kunt trainen... der zit gene weerstand op, op die rollen kant ik bvb mee gemak een uur tegen 60 km per uur rijden... ge kunt nie zeggen van, ik wil nu 15 min aan 320watt rijden...
en het duurt toch ook wel een tijdje eer ge er echt goed recht op rijdt... int begin rijdt ge der soms zelfs gewoon af, al meermaals naast de rollen gestaan midden in de veranda :oops:
en ook, als ge trager begint te rijden om te stoppen, vanaf 15 per uur begint de fiets echt van links naar rechts te gaan...

voordeel: ik heb die gekocht voor 25eur... zo ne goeie tacx is toch al snel 250eur...

ik heb al overwogen om zo nen tacx "ergotrainer" of oe noemt da juist te kopen... maar nadeel is dan dat die niet zo gezond zijn voor de achtertrein van de fiets...
Guest

Post by Guest »

vaast wrote:
ivo wrote:...
Want als je veel watts moet trappen oefen je automatisch toch een zijdelingse torsiekracht uit op je fiets en volgens mij kan dat niet goed zijn voor je achterwiel dat geblokkeerd zit in je rollen.
...
Als je het over rollen hebt die uw achterwiel vastklemmen op de as, dan denk ik dat die torsiekrachten vooral door uw frame verwerkt worden en niet door het achterwiel. Kan je dan niet beter even een goedkoop frame steken? :D
Logischerwijs denk ik dat de torsiekracht vooral op de achteras werkt. Het frame kan (gedeeltelijk) bewegen, dus geen probleem, maar het achterwiel zit vast in de Tackx dus kan niet mee bewegen. En btw het is trouwens maar een middelmatig frame.
vaast
Mountainbiker

Post by vaast »

freezy wrote:...
ik gebruik die... maar nadeel is da ge enkel op souplesse kunt trainen... der zit gene weerstand op, op die rollen kant ik bvb mee gemak een uur tegen 60 km per uur rijden... ge kunt nie zeggen van, ik wil nu 15 min aan 320watt rijden...
Zelf heb ik hier ook zo een ding staan maar wel met een regelbare weerstand. Op de zwaarste stand ga je bijna over de rollen.
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

freezy wrote:ge kunt nie zeggen van, ik wil nu 15 min aan 320watt rijden...
Das dan ook echt niet makkelijk om te doen zenne! Zelfs op rollen met weerstand.

Donderdag staat er normaal gezien een inspanningstest op het programma en ik hoop daar de 3 minuten op 320 watt te halen. ;)
Pascal Geerts
Mountainbiker

Post by Pascal Geerts »

JFK wrote:
freezy wrote:ge kunt nie zeggen van, ik wil nu 15 min aan 320watt rijden...
Das dan ook echt niet makkelijk om te doen zenne! Zelfs op rollen met weerstand.

Donderdag staat er normaal gezien een inspanningstest op het programma en ik hoop daar de 3 minuten op 320 watt te halen. ;)
Nou... 15 min aan 320Watt, redelijk stevig zou ik zeggen.

Als ik op mijn Tacxke (basic) 6 min aan 300Watt rijdt, dan is het beste er wel af zou ik zo durven stellen. En JF, die 320Watt in zo'ne test is toch ook nie echt te vergelijken met de rollen op 320Watt denk ik eeh (of ligt da aan mijne tacx?)
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

Daarin hebt ge gelijk. Op die ergometers is het wattage echt niet te vergelijken met de weerstand op de rollen.

Mais bon, Freezy bedoelde de 15 minuten aan 320 watt waarschijnlijk enkel als voorbeeld. ;)
Maar tzou natuurlijk altijd kunnen hé! :)
vaast
Mountainbiker

Post by vaast »

kunnen jullie eens vertellen wat ik mij ongeveer moet voorstellen bij 320 watt?
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

Als ge uw form neemt van bv. de Hagelandse Chrono, is 320watt ongeveer het wattage van rond uw overslagpols.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Het zal nu bijna 2 maand zijn dat ik die ergotrainer gebruik en ik ben er wreed content van: ik heb mijn conditie kunnen vasthouden (misschien zelfs licht verbeteren) en eigenlijk doe ik het nog graag.
Vroeger ging ik elke week 2 keer van 18 tot 20u buiten trainen maar sinds ik die tacx heb, heb ik zelfs mijn lichten nog niet op mijne velo gemonteerd.
Buiten rijden is wel plezanter (zelfs met lichten op) omdat ik dan met ne maat mee train en we naast ons fiets-spieren ook ons spreekspieren goed gebruiken. Maar ik moest er wel echt dingen voor laten vallen en mij fameus haasten. Met de ergotrainer heb ik geen tijdsdruk meer en is het soms half tien als ik nog eens voor een klein uurke ga trainen.

Ik ga ook wel mijn avondritten hervatten maar als het te koud, te nat of te donker is ga ik zeker gezellig in mijne kelder trainen. Met een goed muziekske en een boekske tijdens de warm-up en dan kunnen we er weer tegen.

FYI : mijnen tacx is de Cycleforce Basic - kost 200EURO (bij Vaneyck)

Special thanks to Ivo voor de trainingsschema's en de vele goeie raad.
Post Reply