Goede fietsboer in antwerpen?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
dustdevils
Mountainbiker

Post by dustdevils »

[-X costermans !! bij ons in de club al te veel miserie mee gehad !! race fietsen ok maar mtb geen ervaring !!
luke
Mountainbiker

Post by luke »

Dustdevels schreef : costermans !! bij ons in de club al te veel miserie mee gehad !! race fietsen ok maar mtb geen ervaring !!
Welke miserie als ik vragen mag ???
Rikker
Mountainbiker

Post by Rikker »

brick37 wrote:Jan Zagers in Brasschaat nog nooit problemen gehad

is op de Bredabaan van Brasschaat naar Maria ter Heide
grtz
Pas klant maar voor eerste aankoop prachtige service.
Uitleg van 2 uur gekregen.
Hopelijk blijft het zo, maar tot nu toe, geen problemen + schitterende service en bekwame/vriendelijke verkopers
frigorist
Mountainbiker

Post by frigorist »

MTB Rudi in Herentals. Niet de grootste maar wel een van de beste.
Hij rijdt zelf al heel lang wedstrijden dus hij weet wel waar hij mee bezig is. :wink:
stan 1
Mountainbiker
Location: Cannondale f500 magura louise brakes , crossmax xl disc wielen

Post by stan 1 »

luke wrote:Dustdevels schreef : costermans !! bij ons in de club al te veel miserie mee gehad !! race fietsen ok maar mtb geen ervaring !!
Welke miserie als ik vragen mag ???
Een vriend van mij heeft er een racefiets op maat laten maken , met de maten van "bullen meetcentrum" gevolg, te lange stuurpen , cranks te lang enz, klopte niets van, hij heeft er vermoedelijk onderdelen opgeplaatst die hij in stock had.
:(
hannibal
Mountainbiker

Post by hannibal »

Heb ook al enkele jaren ervaring met fietswinkels met een mountainbike ...

Aerts in Kalmthout ... te mijden , ze vergeten al wel eens een fiets te testen na vervangen onderdelen... vrij essentieel

Smout te Hove ... daar wou ik mijn fiets kopen , maar ik moest eerst zeggen dat ik hem bij hen kocht alvorens ik een prijs zou kennen ???

Chamizo ... foute body op Mavic wiel gezet ... ze zouden het wel op zich nemen... en terug vervangen .... plots kostte het vervangen ervan wel ineens dubbel zoveel aan werkuren en die moest ik wel betalen ... tja, uiteindelijk kostte een body van een mavic-wiel vervangen 90€....

Voorlopig in België alleen goede ervaringen met Filip Sport in Overijse
...
Voor de rest zouden de fietsenmakers misschien eens wat meer over de grens moeten kijken ... daar koop je shimano-onderdelen aan de helft van de prijs en je krijgt er dan zelfs nog meer 'service' en uitleg bij dan bij de dure winkels hier in België ...

Uiteindelijk ga ik dus voor die service naar het buitenland (o.a. BOC in Aken) .... en die goedkopere prijs is mooi meegenomen ....
pirre
Mountainbiker

Post by pirre »

Iemand ervaring met het onderhoud van MTB's uit internetwinkels bij deze fietsboeren ?
steaz
Mountainbiker

Post by steaz »

Ik ben niet te spreken over Smout in Boechout.
Heb er tijd geleden nieuwe achtervelg en band laten steken.Na half uur rijden had ik al plate band.Thuis na het maken van de band gemerkt dat er in de velg geen rubber aanwezig was!Dus geen wonder dat ik direct plat reed.Terug naar Smout daar de opmerking gemaakt en gezegd dat ze ook maar nieuwe binnenband moesten steken.Ze hadden hun fout toegegeven en hebben het hersteld en zouden ook nieuwe binnenband steken.Na enkele weken had ik terug plate band en toen gemerkt dat ze de oude binnenband gewoon hadden laten zitten en geplakt hadden!!

Ook bij een ander onderhoud hadden ze remblokjes vervangen zonder ik het gevraagd had!! Remblokjes kan ik nu wel zelf steken daar heb ik gene fietsenmaker voor nodig.
Daar zien ze mij nooit meer!!
Het zijn nu maar kleine dingen maar als ze zo bij veel mensen handelen steken ze daar veel eurokes in hun zakken en betrouwbaar en eerlijk kan ik het moeilijk noemen.
Timme
Mountainbiker

Post by Timme »

Hoi iedereen,

Ik werk zelf in een fietsenzaak (niet bij Smout trouwens) en soms vragen mensen een volledig onderhoud of nazicht van de fiets. Voor ons is het dan ook soms moeilijk de grens te trekken wat al dan niet mag vervangen worden. Indien we bv de remblokken vervangen zouden we inderdaad jou antwoord kunnen krijgen. Indien we ze niet zouden vervangen zou men ons misschien verwijten dat we niet professioneel zijn aangezien we niet "alles" hebben nagekeken.

Daarom is het altijd handig dat men zo concreet mogelijk communiceert met de werkplaats.
Volledig onderhoud of nazicht is soms gewoon een te breed begrip.

Sportieve groeten
Tim
IceCube
Mountainbiker
Location: Cube Ltd Race, full XT, Reba, Avid Elixir 9, Mavic CrossTrail, NN/RR

Post by IceCube »

Na jarenlang biken en een hele hoop fietsen te hebben versleten (die van vrouw en kinderen incluis), heb ik al heel wat winkels en ateliers bezocht. Dit zijn mijn ervaringen :
- fietsen De Beuckeleer in Broechem : vlakbij voor mij, is een fijne mekanieker, overdrijft zeker niet met de rekening, en voor klein prullekes mag je als goeie klant al eens voorbij de kassa lopen. Maar is niet echt een mtb of sportfietsfanaat, verkoopt hoofdzakelijk Cube (uiteraard ni slecht). maar oh wee als je op zoek bent naar onderdelen, hij heeft zelden iets in stock.
- Smout in Boechout : heeft wel goeie mekanieker(s), nog geen problemen gehad met reparaties, maar zuigt je leeg aan de kassa ! Alle onderdelen worden aan maximumprijzen verkocht. Als je uitleg vraagt, wordt je dikwijls zuur bekeken. Het scheelt niet veel, of ze zouden hier ook nog geld voor vragen. Heeft wel zeer veel keus zowel in mtb als race.
- Costermans in Wijnegem : goeie service en uitleg bij verkoop, maar daarna ... Garantiegeval gehad en na veel poespas toch moeten betalen. Doet heel veel racefietsen, en wil daar ook mee uitpakken, maar aan mtb's sleutelen doet hij precies maar "omdat 't moet". Qua onderdelen vrij duur, ondanks zijn grote omzet.
- Chamizo in St Kat Waver : grote winkel, veel keuze, goede uitleg als je in aankoop geinteresseerd bent. Met reparaties slechts 1 ervaring (balhoofd) en dat was OK. Ook probleem gehad met fiestdrager van Thule, maar is eveneens perfect opgelost. Maar is wel pokkenduur, steeds maximumprijzen.
- ABC in Wilrijk : een echte mtb man, ook voor dirt, downhill en bmx. Geeft met veel plezier en kennis de nodige uitleg. Zijn toonzaal lijkt meer een rommelkot, maar zijn vakmanschap is een toonbeeld. Je moet inderdaad soms wat geduld hebben, maar je komt hier steeds tevreden buiten.
- Van Eyck in Geel : qua prijzen praktisch onklopbaar, vooral voor banden en groepen. Heeft veel keuze in diverse alternatieve productlijnen (oa. BBB en PRO) en doet regelmatig zeer interessante promo's. Heb zelf nog geen beroep gedaan op het atelier, maar heb hier nog nooit over horen klagen. Kleinere mankementen worden gefixt terwijl je wacht (of shopt).
- Hopmans in Bergen-op-Zoom : nog zo'n superprijzenklopper, zeker voor kledij en schoenen. Een no-nonsense winkel, maar altijd zeer druk. Heb hier Mavic wielen gekocht, goedkoper vind je nergens. Met hun atelier nog geen ervaring.
- Home Sweet Home : mijn eigen werkhuisje in "den hof". Na jarenlang sleutelen heb ik heel wat materiaal en kennis bijeengesprokkeld. Ik doe nu echt alles zelf : tandwielen en cassettes steken, derailleurs afstellen en kabels en gainen vervangen, hydraulische remmen ontluchten, naven en cranks en balhoofden uit mekaar halen en "reviseren", wielen centeren, enzovoorts. Shimano of Sram, maakt niet uit. Enkel mijn Reba heb ik nog niet uit mekaar durven halen, maar dat is tot hiertoe nog niet nodig geweest.
Al doende leer je, en spaar je véééél centen uit (... maar mtb'en en koersen blijft ondanks alles een dure hobby ...).
Post Reply