welke bandendruk op welk terrein

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
pikethebike jr
Mountainbiker

Post by pikethebike jr »

Idd hangt er ook vanaf hoe dik je banden zijn.
Hoe dikker de band, hoe lager je in principe je druk kan houden.
Het volume is groter, en daardoor verhoogt ook het comfort bij lagere druk, dat stuiteren is er niet meer bij.
In de modder echter, ben je beter af met een dunnere achterband met wat meer druk, en een bredere voorband met minder druk.
Mss persoonlijk gevoel, ...

Pike
jocca
Kerstman
Location: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander

Post by jocca »

als ik hier kijk hoe zacht sommigen hun banden zetten :-?
bij NN 1.8 geven ze minstens 3 bar op, ik heb honderden kilometers gereden (ardennen, vlakke ritten, frankrijk) zonder lek rijden en problemen en telkens op 3,1 bar.
Maar vandaag in Vielsalm heb ik mij eens laten gaan en 2,5 bar erop gezet, of het nu toeval is of niet, maar in een stenige afdaling een ferme snede in mijn band (4 tot 5 cm in totaal en 2,... cm compleet door de buitenband en binnenband heen ...) gelukkig kunnen herstellen met 2 stukken binnenband op elkaar te leggen en een nieuwe erin, maar het was meer dan kantje boortje op uit te rijden ... in het vervolg gaan ze terug om 3,1 bar van mij zenne
Verzetje
Mountainbiker

Post by Verzetje »

Op mijn hutchinsons staat min 2bar. Ik zet ze dan ook opt minimum. 2 bar vooraan en 2.5bar achtergaan (iets meer). Aangezien ik nog geen 60kg weeg, zou ik dus wel lager kunnen gaan.
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

Ik vind dit wel een vrij zinloze discussie. Er zijn zoveel variabelen dat het onmogelijk is om daar zomaar een waarde op te plakken.
Banddruk is onderandere afhankelijk van:
- de weersomstandigheden (nat <> droog)
- de breedte van de band
- het profiel van de band
- het gewicht van de rijder
- de gewichtsverdeling van de rijder over het voor en achterwiel van de fiets
- type band (tubeless, binnenband ...)
- type fiets (hardtail, fully, geen vering)
- persoonlijke voorkeur
- risico op snakebites (rotsen en stenen)
- technische kwaliteiten van de rijder

Over het algemeen zou je volgens mij wel kunnen stellen dat je een band best altijd zo hard mogelijk zet omdat dan de rolweerstand afneemt. Maar daartegenover staat natuurlijk het feit dat een zachtere band een veel groter contact oppervlakte heeft met de ondergrond. Dus is het altijd een kwestie van hier een compromie te vinden waar je als rijder genoegen mee kunt nemen.
jocca
Kerstman
Location: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander

Post by jocca »

Over het algemeen zou je volgens mij wel kunnen stellen dat je een band best altijd zo hard mogelijk zet omdat dan de rolweerstand afneemt. Maar daartegenover staat natuurlijk het feit dat een zachtere band een veel groter contact oppervlakte heeft met de ondergrond. Dus is het altijd een kwestie van hier een compromie te vinden waar je als rijder genoegen mee kunt nemen.[/quote]

NN heeft een lagere rolweerstand als ze zachter staan ... hoe dit komt is mij een raadsel, maar dit zou liggen aan de samenstelling en opbouw van de band ...
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

Dat moet ik eens een keer uitproberen dan, maar over het algemeen gaat de regel wel op denk ik.
BertG
Mountainbiker

Post by BertG »

Over het algemeen zou je volgens mij wel kunnen stellen dat je een band best altijd zo hard mogelijk zet omdat dan de rolweerstand afneemt
Een MTB-band heeft inderdaad niet altijd een lagere rolweerstand als de druk verhoogt. Heb daar eens ergens een uitleg over gelezen maar het fijne weet ik daar ook niet van.
In ieder geval als ik mijn banden hard oppomp voel ik toch niet veel verschil in weerstand. Ik rij altijd met ongeveer 2,5 bar, is ideaal voor mij zowel op de baan als in het bos.
BertG
Mountainbiker

Post by BertG »

Dit was het denk ik, gaat vooral over de breedte van de band, namelijk dat een dikke band minder rolweerstand kan hebben dan een dunne:

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... and#183258

En dan vooral het zinneke:
Met minder lucht in de banden dus aanzienlijk minder rolweerstand. !
Interessante materie als je het mij vraagt (wat niemand doet natuurlijk) 8) .
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

Als ik het over een lagere rolweerstand heb bij hogere druk dan spreek ik eigelijk vooral wat ik op een harde weg zelf ondervindt, omdat je het daar ook overduidelijk zelf kan voelen. In het terrein liggen de zaken blijkbaar niet zo eenvoudig. Ik zou wel graag eens een goede uitleg lezen waarom mijn redenering dan niet opgaat. Interessant onderwerp wel.
SteveHillen
Mountainbiker

Post by SteveHillen »

Ik heb er ook geen verstand van maar op mijn laatse banden (continental Speed King 2.1) stond dat 3,5bar de geadviseerde bandendruk was. Dit lijkt me trouwens voor veel continentals te zijn.

Gaat zoiets dan op voor de voor en achterband? Ik merk dat als ik die banden platter zet bv 2,7 bar dat het echt wel stoempen is...
Post Reply