@ mtb arno : Ik bedoel vooral dat met zo'n breed riser stuur het pad soms érg smal lijkt te worden, bijvoorbeeld als je een nauwe "chicane" tussen twee bomen op snelheid moet nemen ofzo, de controle zelf is inderdaad super.
@ Strikybart: Ik heb maar één spacer steken, en ik heb dan inderdaad zo een beetje het gevoel dat je het voordeel van een riser weggooid door het te laten zakken, dan kan je volgens mij beter een flatbar steken.
Flat bar --> Riser
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Riddick
- Mountainbiker
- Location: granville reeves xc/ sram x9 / Marzocchi mx pro 2007
sturen
Hey,
ik ben terug afgestapt van een riser stuur. heb me onlangs een ritchey wcs stuur gekocht.
Moet zeggen, de looks van mijn fiets zijn er op vooruit gegaan.
Plus naar mijn ervaring vind ik het stuurke beter bij technische passages.
Kan mss een gedacht zijn maar zo ervaar ik het toch.
grtz
Riddick
ik ben terug afgestapt van een riser stuur. heb me onlangs een ritchey wcs stuur gekocht.
Moet zeggen, de looks van mijn fiets zijn er op vooruit gegaan.
Plus naar mijn ervaring vind ik het stuurke beter bij technische passages.
Kan mss een gedacht zijn maar zo ervaar ik het toch.
grtz
Riddick
Een riser kan comfortabeler zijn op langere ritten, maar ik heb toch gemerkt dat hoe hoger je stuurhoogte (door spacers of door riser) hoe meer kans je hebt op onderstuur.
Heb dat met vorige bike voorgehad met een riser erop dat ik in sommige bochten dikwijls bijna onderuit ging. Dat komt omdat er een pak minder gewicht op het voorwiel komt ivm het achterwiel ---> gevolg: je moet voorzichtiger zijn in de bochten, want je voorwiel schuift een pak makkelijk onderuit.
Heb dat met vorige bike voorgehad met een riser erop dat ik in sommige bochten dikwijls bijna onderuit ging. Dat komt omdat er een pak minder gewicht op het voorwiel komt ivm het achterwiel ---> gevolg: je moet voorzichtiger zijn in de bochten, want je voorwiel schuift een pak makkelijk onderuit.
- Rock Rider
- Mountainbiker
Post by Rock Rider »
ik had op mijne cube een riser in 't begin... Heb dan veranderd naar zo'n ritchey wcs carbon flat bar en ik moet zeggen dat ik mij direct veel beter voelde...
Op mijne flanders zit ik nu ook met dat ritchey stuur en ik ben daar heel content van... Het is heel anders, veel sportiever en makkelijker rijden met zo'n flat bar volgens mij.
Dat zijn mijn ervaringen, ik heb veel meer een sportieve houding op mijne bike...
Op mijne flanders zit ik nu ook met dat ritchey stuur en ik ben daar heel content van... Het is heel anders, veel sportiever en makkelijker rijden met zo'n flat bar volgens mij.
Dat zijn mijn ervaringen, ik heb veel meer een sportieve houding op mijne bike...
1) Met gewicht werken doe ik meestal in bochten, maar het is objectief waar dat minder gewicht op het voorwiel negatieve gevolgen heeft voor (bepaalde manieren van) bochten pakken en sturen.superlight wrote:euh, je kan ook nog altijd je gewicht naar voren plaatsen als je last hebt van onderstuur?
DH'ers rijden allemaal met rizers,
en ik denk dat de meesten van die mannen ons eruit rijden in een bocht.
Dus, ergo, aan de techniek werken?
2) De geometrie van de bikes, het terrein en de aard van de bochten en dergelijke van DH is zeker niet hetzelfde als XC.
Maar het zijn nog altijd mensen die op die fietsen zitten en die zijn zeker niet zo gemakkelijk in te delen als fietsdisciplines. Dus wederom, probeer en zie of het iets voor jou is. Looks zijn bijzaak, functionaliteit primeert (bij mij althans)Wimbeest wrote:2) De geometrie van de bikes, het terrein en de aard van de bochten en dergelijke van DH is zeker niet hetzelfde als XC.
waarom voelen mensen zich blijkbaar op hun tenen getrapt als je zegt dat er aan de techniek mag gewerkt worden?
denk je dat ik niets meer kan bijleren? ik denk dat ik de eerste steen gooi en zeg dat mijn techniek zo goed als waardeloos is.
reactie op je punt 2:
- je zit veel meer rechtop op een DH'er, dus nog minder gewicht op het voorwiel
- zijn er geen afdalingen op een TT of XC parcours?
- zijn er geen vlakke(re) en 'off camber' bochten op een DH parcours?
- en inderdaad DH is nniet hetzelfde dan XC, maar voor beide gelden dezelfde regels van de aantrekkingskracht.
-> bocht fout ingaan = op je smikkel gaan.
en dan maakt het niet uit of je op een DH'er , XC'er, omafiets, racer, ... zit
en hier ga ik het bij laten
denk je dat ik niets meer kan bijleren? ik denk dat ik de eerste steen gooi en zeg dat mijn techniek zo goed als waardeloos is.
reactie op je punt 2:
- je zit veel meer rechtop op een DH'er, dus nog minder gewicht op het voorwiel
- zijn er geen afdalingen op een TT of XC parcours?
- zijn er geen vlakke(re) en 'off camber' bochten op een DH parcours?
- en inderdaad DH is nniet hetzelfde dan XC, maar voor beide gelden dezelfde regels van de aantrekkingskracht.
-> bocht fout ingaan = op je smikkel gaan.
en dan maakt het niet uit of je op een DH'er , XC'er, omafiets, racer, ... zit
en hier ga ik het bij laten