09/06/07: 7de Hagelandse Chrono

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Sjoerie
Mountainbiker

Post by Sjoerie »

Dus ne massastart met alle favorieten vooraan? Dan begint het meer op een lange XC wedstrijd te worden en gaan ze meer tegen elkaar rijden dan tegen de tijd #-o

Nu starte gewoon wanneer ge wilt en omdat de start dus gespreid is over 2u is het relatief rustig op het parcour..

Kzien al 800 man langgerekt aan de eerste bevoorrading na 8 komen en drinkbussen willen aannemen.. benieuwd wie die allemaal ga aangeven :roll:

Het stoppen om te knippen is niet het perfecte, maar als je weet wat zo'n matten kosten #-o
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

waarom geen massastart ?

wel, om te beginnen, ik persoonlijk rij veel liever een chrono met een massastart dan met ons systeem. Bij een massastart wordt er de eerste 10minuten wat gefoeterd, maar dan zitten de gelijke bikers bij de gelijke bikers, en is er 3, 4, 5 of nog meer uur alleen maar peace en vrede...

Maar, bij ons lukt dat dus niet. We zien dat niet zitten, omdat we o zo veel van onze single trackskes houden. Met die nieuwe schitterende start , remember, haarspeldbochtje, steile klim met paar wortelkes, 90graden, 90graden, uitloop (vroeger zat daar op dat stukje altijd een WIT konijntje, maar dat is er nu niet meer...), heb ik nu al geprobeerd om de bikers niet al te snel te lossen, wetende dat als er ene te voet staat langs de prikkeldraad, of als er ene wat daar aan blijft haperen :-), iedereen te voet staat.

Naast dit singletrack probleem, is het grote probleem met een massastart ook dat we met zo'n ganse bende dan ook die hele drukke straten over moeten, en dan moet je al de politie gaan inschakelen om het verkeer een kwartier tot een half uur stil te leggen (oversteek baan aarschot/rillaar).

Die matten, reken idd. maar op 4000 à 5000 euro, en ik denk niet dat je dan veel matten hebt.
Deel dat door 800bikers, en er komt dan dus zomaar 6 euro bij de prijs bij, want het is nu ook niet echt de bedoeling dat we geld verliezen aan dit evenement waar we toch wel heel veel energie in steken.

We gaan dan nogal een gezaag krijgen over geldklopperij zeker, als we er in één klap 6euro zouden bij doen...

Ons systeem werkt, hier en daar met een haak en een oog, kweet het, maar het werkt en is gratis, voor ons, en dus eigenlijk ook voor jullie !!!
Nazgul
Mountainbiker
Location: TREK Superfly Elite 29", winterbike TREK X-Caliber 29""

Post by Nazgul »

Iegienie wrote:waarom geen massastart ?

wel, om te beginnen, ik persoonlijk rij veel liever een chrono met een massastart dan met ons systeem. Bij een massastart wordt er de eerste 10minuten wat gefoeterd, maar dan zitten de gelijke bikers bij de gelijke bikers, en is er 3, 4, 5 of nog meer uur alleen maar peace en vrede...

Maar, bij ons lukt dat dus niet. We zien dat niet zitten, omdat we o zo veel van onze single trackskes houden. Met die nieuwe schitterende start , remember, haarspeldbochtje, steile klim met paar wortelkes, 90graden, 90graden, uitloop (vroeger zat daar op dat stukje altijd een WIT konijntje, maar dat is er nu niet meer...), heb ik nu al geprobeerd om de bikers niet al te snel te lossen, wetende dat als er ene te voet staat langs de prikkeldraad, of als er ene wat daar aan blijft haperen :-), iedereen te voet staat.

Naast dit singletrack probleem, is het grote probleem met een massastart ook dat we met zo'n ganse bende dan ook die hele drukke straten over moeten, en dan moet je al de politie gaan inschakelen om het verkeer een kwartier tot een half uur stil te leggen (oversteek baan aarschot/rillaar).

Die matten, reken idd. maar op 4000 à 5000 euro, en ik denk niet dat je dan veel matten hebt.
Deel dat door 800bikers, en er komt dan dus zomaar 6 euro bij de prijs bij, want het is nu ook niet echt de bedoeling dat we geld verliezen aan dit evenement waar we toch wel heel veel energie in steken.

We gaan dan nogal een gezaag krijgen over geldklopperij zeker, als we er in één klap 6euro zouden bij doen...

Ons systeem werkt, hier en daar met een haak en een oog, kweet het, maar het werkt en is gratis, voor ons, en dus eigenlijk ook voor jullie !!!

=D> =D> =D> =D> =D> meer moet da ni zijn, er zijn altijd zagers en klagers maar als de hagelandse eraan komt zijn ze de eerste om zich in te schrijven.
Kunt daar maar eens aan uit :drunk:
Sjoerie
Mountainbiker

Post by Sjoerie »

Ze Iegienie.. wat is eigelijk de historie van het paalschaap?

Heb het wel zien staan, maar weet de betekenis en dergelijk niet :-)
jerre1
Mountainbiker

Post by jerre1 »

@ iegienie

Op de kriesberg in nieuwrode,daar aan dat stukske
richting da klein houte brugje.daar ligt nog nen hoop pijlen
en paaltjes en van die uphill en downhill bordjes.
Niet vergeten op te ruimen he [-X .
Of waren jullie dat nog van plan. :P
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

xescobiker wrote:@ iegienie

ik spring in mijnen otto en ga het halen.
over 10minuten liggen ze er niet meer.

ik zou die normaliter zondag moeten hebben zien liggen, maar doordat ik aan het caravanneke vrij zwaar gevallen ben, heb ik dat stuk niet kunnen doen.

dank alleszinds voor het berichtje.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

Iegienie wrote:
xescobiker wrote:@ iegienie

ik spring in mijnen otto en ga het halen.
over 10minuten liggen ze er niet meer.

ik zou die normaliter zondag moeten hebben zien liggen, maar doordat ik aan het caravanneke vrij zwaar gevallen ben, heb ik dat stuk niet kunnen doen.

dank alleszinds voor het berichtje.
vwola, hebbes.
patje !!!!
Mountainbiker

Post by patje !!!! »

Doe de start gewoon zoals nu , met wat respect voor elkaar moet het kunen.

Er zullen altijd wel overal wringers tussen zitten .
Heb de eerste keer meegedaan en het was me reuze meegevallen , volgend jaar ben ik weer paraat , zeker weten.

Het was een prachtorganisatie , dat mag gezegd worden !!
=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

Wanner verschijnen de foto s op de site ??
merida
Mountainbiker

Post by merida »

Spijtig eigenlijk dat ze deze chrono maar 1 keer per jaar organizeren...
mOnstertje
Mountainbiker

Post by mOnstertje »

Toch ook maar eens een reactie ...

Sinds een half jaar woon ik alleen op een klein studiootje in Leuven. Mijn fiets is helaas moeten achterblijven bij mijn ouders (Sint-Joris-Winge) want hier binnen kan ik hem niet kwijt en als ik hem buiten laat staan ben ik morgen op zijn minst mijn zadel en wielen kwijt. Ik mis mijn fiets enorm maar na het werk nog even op en neer naar mijn ouders is geen doen en de weekends zitten meestal overvol. Met spijt in mijn hart had ik dus al enkele maanden niet meer gefietst tot ... een vrij weekend en een mountainbiketocht van 50 km. Die laatste 10 echter met stukken. Thuis aangekomen dadelijk beslist dat ik me een doel moest stellen (om meer tijd vrij te maken, ook na een zware werkdag): de hagelandse chrono. Vorig jaar schrok de combinatie van 80 km EN chrono me nog af en dit jaar had ik niet gereden; met nog 4 weken te gaan en een fiets met stukken heb ik me nog diezelfde dag ingeschreven.

Die onderdelen heb ik op internet gekocht (bike discount en rose versand), betaald met overschrijving waardoor ik natuurlijk weer enkele dagen verloor en dankzij hemelvaart nog enkele dagen extra. Uiteindelijk bleven er dus 2 weken over waarin ik nog 30 km heb gemountainbiket, en 50 en 60 km op de weg heb afgemaald. Een voorbereiding van niks maar opgeven stond niet in mijn agenda. Ook niet toen de dag voor de chrono mijn ketting het begaf: zaterdag stond ik om 5 voor 9 bij de fietsenmaker voor een nieuwe :-D

Het gevoel van het startpodium was - hoewel kort - echt geweldig. Geef mij maar een individuele start boven een massastart waarin je je al helemaal leeg dient te rijden en zeker als je met 800 deelnemers zit. Hoewel het gevoel geweldig was eindigde mijn chrono bijna op (of beter 'af' dat podium): toen ik aanzette zwiepte mijn achterwiel onder me weg. Ik kon me nog maar net rechthouden.

Ook al is de conditie er niet (ik kan gelukkig altijd terugvallen op een meer dan degelijke basisconditie), ik wil toch altijd hard gaan en dat zeker in een chrono. Het resultaat daarvan was dat ik al na een km of 5 wist dat ik het maar beter rustig aan kon doen als ik wilde uitrijden. Iets te heftig begonnen :-) Op mijn eigen - veel rustigere - tempo ging het echt vlot al waren sommige afdalingen (gevaarlijk) of hobbelstukken (zeer pijnlijk voor het zitvlak --> schuurplekken) er wel te veel aan met mijn oude vast vork, op mijn oude fiets. http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... highlight=

De laatste 10 km begon het motortje te sputteren en reden we verder tegen 13-14 km/u. Vreselijk! Toen men mij dan aan de laatste controlepost - met 79 km op de teller - zei dat er nog 6 km volgden ... AAAAAAAArgh
Gelukkig bleken dat er 100 m verder al maar 3 meer te zijn. Het laatste stuk langs de demer heb ik dan nog tegen 28 per uur gereden. Uiteindelijk ben ik best tevreden met mijn tijd van 4u33min (17,99 gemiddeld). Ik weet dat ik nog een heel stuk beter kan en dat kom ik volgend jaar vast en zeker bewijzen. Dan gaan we voor zilver!

Over de chrono nog:
* De bevoorradingen met drinkbussen zijn echt een zegen: zo veeeeel gemakkelijker dan bekertjes moeten overgieten of blikjes meezeulen. Zelf had ik een camelbak (1,5 l) bij me en met de aangereikte bidons en wat hulp van de camelbak kwam ik telkens ruim toe tot de volgende bevoorrading en drinkbus.

* In tegenstelling tot de tourtochten - waar ik meestal de anderen voorbij rijd - moest ik hier vaak plaats maken voor de zogenaamde koerskonijnen (leuke naam trouwens), wat ik telkens zonder problemen heb gedaan. Op plaatsen waar er geen plaats was voor 2 ben ik zelfs even gestopt (handig gebruik van gemaakt om even te rusten :-) ) en in de kant gaan staan. Je moet maar denken - ook al valt er dan niets te winnen - dat zo'n Nico Berckmans ook geen zeeën van tijd over had op de tweede. Waarom zou ik - duidelijk tragere - deelnemer (voor wie 1 of zelfs 25 minuten extra niets uitmaken) de strijd om de plaatsen die er wel toe doe even gaan mee bepalen/vervalsen??

Nog een dikke proficiat aan de organisatie en tot de volgende
bArt
Post Reply