hoe met marathons beginnen?

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
.:Roel:.
Mountainbiker
Location: CUBE LTD1; Specialized Epic 07 (Expert); Commencal VIP Nuts 5

Post by .:Roel:. »

Niks van aantrekken! Ge rijdt gewoon uw eigen tempo als ge dat wilt.
Als je wat meer achteraan start dan kan je rustig je ding doen, zonder je iets van de snelle jonges aan te trekken.

Cimes de Waimes was zopas ook mijn eerste, en is heel goed meegevallen.

Of de tijd die je neerzet belangrijk is, kan enkel jij beslissen...
Hayman
Mountainbiker

Post by Hayman »

het "niks van aantrekken" is misschien wel de meest waardevolle tip die ik mijzelf misschien al had moeten geven. Het gaat idd meer om de prestatie t.a.v eigen grenzen en kunnen.

Maar ik begrijp dus dat er meerdere c.q relatief veel deelnemers aan een marathon op recreatief niveau meedoen?
.:Roel:.
Mountainbiker
Location: CUBE LTD1; Specialized Epic 07 (Expert); Commencal VIP Nuts 5

Post by .:Roel:. »

Goh, ik zou daar nu niet direct een percentage comp/niet comp op willen plakken, daarvoor moet ik er eerst meerdere rijden.
Toch had ik de indruk dat de tijden in de achterhoede toch dicht bij elkaar liggen. Of dit nu competitierijders zijn die een "off day" hebben, of recreatieve rijders zijn weet ik niet.

Iemand enig idee van de verhoudingen?
Hayman
Mountainbiker

Post by Hayman »

Niemand weet iets over deze verhoudingen? Zijn die te vergelijken met TT? (hoe zijn de verhoudingen daar dan?)
Chiemel
Mountainbiker
Location: Rood operatiemes "handmade in USA", ongeveerde Decathlon mud/beachbike

Post by Chiemel »

Of dit nu competitierijders zijn die een "off day" hebben, of recreatieve rijders zijn weet ik niet
Waar ligt het verschil?
De échte competitie-rijders zie je kort na de start toch niet meer. Misschien kan je ze herkennen aan het feit dat ze niet stoppen aan de bevoorradingen? :roll:
Feit dat de tijden zo dicht bij elkaar liggen is dat er rijders zijn van (bijna) alle niveau's, maar denk niet dat diegenen die achteraan eindigen alleen maar "krabbers" zijn.
Je conditioneel-niveau voor een marathon moet sowieso deftig (veel TT-rijders hebben deze conditie niet) zijn en anders wordt het kaf vanzelf wel van het koren gescheiden (kijk in de uitslagen telkens maar eens naar het aantal DNF-ers -> laatste houffa-marathon op de 120km heeft 1 op 3 rijders de afstand niet uitgereden...)
Hollandbiker
Mountainbiker

Post by Hollandbiker »

Hayman wrote:Een aantal van mijn vragen worden welliswaar beantwoord... toch is er nog enige twijfel. Ik zal kort het e.e.a toelichten:

Ik heb het goede voornemen om volgend jaar (eindelijk) deel te nemen aan een marathon. (bij voorkeur Nederlands Limburg) Er is genoeg info te vinden over welke marathons in welke regio. (dat zal dus wel goed komen) Mijn twijfel heeft echter te maken met het tempo. Ik ga er vanuit dat mijn basisconditie en doorzettingsvermogen ok genoeg is om zo'n 80 tot 100 km uit te rijden. Ik wil mezelf hierin toch trainen (momenteel 1 training per week waarvan de ene keer langeafstand zowel op de weg als onverhard, de volgende korte rit zo'n 30 km op tempo) Helaas ben gezegend met de wil om bijna koste wat kost te presteren, ik wil en kan bijna niet puur recreatief rijden. Ik wil het voor mijzelf maximale (en zeer zeker mee kunnen rijden, en niet als laatste binnen komen)

Ik hoop dat mijn verhaaltje enigsinds duidelijk is... wellicht kan iemand mij iets vertellen over het niveau tijdens deze marathons. Is het een "iedereen doet mee" idee? of is enig niveau nodig?
Je zegt dat je koste wat kost wil presteren. Maar waarom twijfel je dan om mee te doen aan een marathon? Rij je daar soms voor een ander? Heb je het idee dat er iemand is die op je let of je wel je best doet? Als je fietst dan doe je dat omdat je het leuk vind, omdat je graag mountainbiked of omdat je graag een marathon wil rijden. Denk je niet dat het een beetje onzin is om je allerlei vragen te stellen die irrelevant zijn?
Bike gewoon een marathon, doe je best en dan zie je wel waar je eindigd!
Als je na de wedstrijd kunt zeggen dat je alles gedaan hebt wat je kon, dat je, voor jezelf, maximaal gepresteerd hebt, dan maakt het toch niks uit of je 5e of 500e bent geworden?
Doe het gewoon en have fun!!!
ANNEKE
Mountainbiker

Post by ANNEKE »

Dat doe ik. Maandag La Reid gereden en ik denk dat ik wel bij de oudste dames mag gerekend worden met mijn 47 jaar. De afstand was dit jaar 10 km langer (vorig jaar 55 km en dit jaar 65 km), en een kwartier langer gereden. Mijn doel is marathon uitrijden en niet als laatste. Vorig jaar waren er nog 5 achter mij en dit jaar een ganse bende met zelfs nog 6 dames. Op de meeste marathons die ik rijd is mijn gemiddelede 10 km/uur. Awel ik ben hier fier op, en dat is wat voor mij telt. Ik zie weinig andere dames van mijn leeftijd aan de start. Onderweg denk ik steeds 'nooit nie meer' maar de volgende dag wil ik al naar de volgende rit. Tot in Malmedy.
Hollandbiker
Mountainbiker

Post by Hollandbiker »

ANNEKE wrote:Dat doe ik. Maandag La Reid gereden en ik denk dat ik wel bij de oudste dames mag gerekend worden met mijn 47 jaar. De afstand was dit jaar 10 km langer (vorig jaar 55 km en dit jaar 65 km), en een kwartier langer gereden. Mijn doel is marathon uitrijden en niet als laatste. Vorig jaar waren er nog 5 achter mij en dit jaar een ganse bende met zelfs nog 6 dames. Op de meeste marathons die ik rijd is mijn gemiddelede 10 km/uur. Awel ik ben hier fier op, en dat is wat voor mij telt. Ik zie weinig andere dames van mijn leeftijd aan de start. Onderweg denk ik steeds 'nooit nie meer' maar de volgende dag wil ik al naar de volgende rit. Tot in Malmedy.
Kijk Anneke, dat is de ware mtb-spirit, 47 jaar of niet, gewoon doen, genieten en uitrijden, klasse! =D> =D>
DdT
Mountainbiker

Post by DdT »

Dat id nu net het leuke aan marathons. Bikers van alle slag kunnen er aan mee doen. Profs, semi-profs, recreatievelingen, korte lange dikke en dunne, oud en jong. Eem marathon rij je voor je zelf. Denk je de afstand en hoogtemeters aan te kunnen? Gewoon meedoen. Je krijgt steeds het beste voorgeschoteld die de streek te bieden heeft.
Voorig jaar was mijn doel elke marathon uitrijden. Dit jaar ook maar het gaat vanzelf sneller. :P
Vorig jaar bij de laatsten, nu in het midden. Altijd starten met een bike die tip-top in orde is. Een beetje conditie en uithoudingsvermogen en je komt er wel. Het behalen van de "meet" zal je een fantastisch gevoel geven die smaakt naar "meer"!
Beste training voor marathons is voor mij wat duurtrainingen (+4 uur) doen met de racefiets en wat klimtraining. Iedere marathon is een goede training voor de volgende marathon.... :wink:
Have fun.
Hayman
Mountainbiker

Post by Hayman »

DdT wrote:Dat id nu net het leuke aan marathons. Bikers van alle slag kunnen er aan mee doen. Profs, semi-profs, recreatievelingen, korte lange dikke en dunne, oud en jong.
Dát wou ik dus net horen.... er is voor ieder een niveau

@Hollandbiker: jij gaat ook niet naar een marathon om "uitgelachen" worden wanneer je 's nachts als laatste, na uren over de streep komt... toch?

"Meefietsen" op eigen niveau vind ik belangrijk, ik had hier n.l geen enkel idee van. Afgelopen zaterdag heb ik meegedaan aan "limburgs mooiste", het antwoord van DdT had ik achteraf ook kunnen geven m.b.t TT's dan, nu begrijp ik dat dit ook voor marathons geldt!...... (dát is het enige wat ik wou weten, dank dus)
Post Reply