Advies van enkele experts nodig
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
- .:Roel:.
- Mountainbiker
- Location: CUBE LTD1; Specialized Epic 07 (Expert); Commencal VIP Nuts 5
Ik heb geen ervaring met Trek, dus kan niet veel feedback geven over de 2 voorgestelde fietsen.
Mijn bijdrage: doe een testrit (of meerdere) met een fully!!! Uw rug, zitvlak, kortom heel uw lichaam gaat u dankbaar zijn! Het comfort is niet vergelijkbaar met een hardtail. Ok hij moet goed afgesteld, maar een HT blijft een HT hé.
Ik ben ook nooit echt geinteresseerd geweest in heel het fully gebeuren, tot ik er 1 keer op gereden had, heel per toeval, en een week later kocht ik hem!
Dus testen en dan beslissen!
Mijn bijdrage: doe een testrit (of meerdere) met een fully!!! Uw rug, zitvlak, kortom heel uw lichaam gaat u dankbaar zijn! Het comfort is niet vergelijkbaar met een hardtail. Ok hij moet goed afgesteld, maar een HT blijft een HT hé.
Ik ben ook nooit echt geinteresseerd geweest in heel het fully gebeuren, tot ik er 1 keer op gereden had, heel per toeval, en een week later kocht ik hem!
Dus testen en dan beslissen!
-
snellebeentjes
- Mountainbiker
Post by snellebeentjes »
Vind ik er ook van Roel! Zeker als je problemen hebt met rug en dergelijke! Testen is de boodschap en geen overhaaste beslissingen nemen! Want een fiets heb je misschien 5 jaar maar een rug... tja daar moet je nog een eind mee door!
Wat ik je wel kan zeggen, neem al niet wedstrijd rijden geen extra kosten op om een xtr groep aan te schaffen, die is absoluut bijna niks beter dan die XT! Bij Trek zou ik als niet wedstrijd rijder zelfs liever opteren voor een 8500 dan een 8900! Maar dat is uw keuze natuurlijk
En uw keuze maken kan je mijn inziens enkel door de verschillende opties even te testen.
Wat ik je wel kan zeggen, neem al niet wedstrijd rijden geen extra kosten op om een xtr groep aan te schaffen, die is absoluut bijna niks beter dan die XT! Bij Trek zou ik als niet wedstrijd rijder zelfs liever opteren voor een 8500 dan een 8900! Maar dat is uw keuze natuurlijk
En uw keuze maken kan je mijn inziens enkel door de verschillende opties even te testen.
- nebraz
- Mountainbiker
Aan te raden? T'ja als je echt een heel eindje op de weg moet fietsen is dit idd. aan te raden. Op TT's en chrono's staat mijn veerweg bijna altijd open. Bij lange klimmen plaats ik de demper in propedal maar voor de rest blijf ik ervan af.Sharpside wrote:De achtervering van de fuel ex 7 kan je vastzetten, is dat bijvoorbeeld aan te raden om op de weg te fietsen? Hierboven zei iemand dat dit toch een effect heeft op prestatie's. Is dat zo enorm?
Wat ik hier nog dikwijls hoor zeggen is dat een fully voor de ardennen is maar daar ga ik niet mee akkoord.
Hier in vlaanderen is een fully ook heel nuttig offroad. Op oneffen land/veldwegen kan je uw trapfrequentie veel beter en langer aanhouden. Je hebt veel meer tractie en je kan veel langer in het zadel blijven zitten wat energie bespaart. Het gewicht van de HT is zijn enige voordeel maar de fully's worden ook alsmaar lichter.
Als je vermoeid geraakt ga je vlugger stuurfouten maken. Een HT is hierin merkbaar minder vergevingsgezind dan een fully die stabieler is.
Nu ook nog enkele nadelen:
Een fully zal altijd zwaarder blijven dan een HT van de zelfde prijsklasse.
Hij is duurder in onderhoud.
Hij is minder betrouwbaar (meer onderdelen= meer kans op breuken)
Duurder in aankoop.
Ik zal zeker nog enkele dingen zijn vergeten maar aan de andere om verder aan te vullen.
En zoals SusXT zegt. Ga eens naar summer bike plus. Ik heb daar vorig jaar ook de Trek kunnen testen.
Ik ga met mijn dealer contact opnemen en vragen als ik eens een fully mag testen :)
Als dat niet lukt stel ik de aankoop uit tot Summer Bike Plus, waar ik normaal gezien zowiezo naartoe ga gaan.
Ik heb hier ergens op het forum gelezen dat het onderhoud van fully best niet gedaan wordt door een leek. Ik ben wel vrij handig met dit soort dingen dus misschien kan ik na een tijdje zelf het onderhoud doen.
(is toch een must voor in de toekomst...)
Qua gewicht heb ik hier toch al een paar goeie tips gezien op het forum.. zo denk ik niet met de originele trek wielen te rijden maar andere te bestellen, alsook misschien een ander stuur. De rest is ok om mee te beginnen.
Dan heb ik verschillende topics gelezen over de XT en XTR vergelijkingen, misschien is XTR wel overkill op dit moment. (alhoewel het toch zeer sexy toont op een fiets
)
Ik heb een behoorlijk budget omdat ik me heb voorgenomen om toch een aantal jaren met deze fiets te blijven rijden. Al bij al denk ik wel dat ik goed zit met dit merk en deze bikes. Misschien toch overwegen om nog een tweede set banden te kopen voor de weg... daar ben ik nog niet zeker van.
Voor de rest, bedankt voor de goeie tips! Ik weet genoeg + en - punten, now its up to me! Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn aankoop.
Als dat niet lukt stel ik de aankoop uit tot Summer Bike Plus, waar ik normaal gezien zowiezo naartoe ga gaan.
Ik heb hier ergens op het forum gelezen dat het onderhoud van fully best niet gedaan wordt door een leek. Ik ben wel vrij handig met dit soort dingen dus misschien kan ik na een tijdje zelf het onderhoud doen.
Qua gewicht heb ik hier toch al een paar goeie tips gezien op het forum.. zo denk ik niet met de originele trek wielen te rijden maar andere te bestellen, alsook misschien een ander stuur. De rest is ok om mee te beginnen.
Dan heb ik verschillende topics gelezen over de XT en XTR vergelijkingen, misschien is XTR wel overkill op dit moment. (alhoewel het toch zeer sexy toont op een fiets
Ik heb een behoorlijk budget omdat ik me heb voorgenomen om toch een aantal jaren met deze fiets te blijven rijden. Al bij al denk ik wel dat ik goed zit met dit merk en deze bikes. Misschien toch overwegen om nog een tweede set banden te kopen voor de weg... daar ben ik nog niet zeker van.
Voor de rest, bedankt voor de goeie tips! Ik weet genoeg + en - punten, now its up to me! Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn aankoop.
- nebraz
- Mountainbiker
Waar een wil is is een weg. De scharnierpunten kan je best zelf onderhouden. Dit is geen sinecure. Glijbussen en lagers regelmatig eens invetten (bij mij driemaandelijks) Iets frequenter bij modderparcours.Sharpside wrote: Ik heb hier ergens op het forum gelezen dat het onderhoud van fully best niet gedaan wordt door een leek. Ik ben wel vrij handig met dit soort dingen dus misschien kan ik na een tijdje zelf het onderhoud doen.
De demper zelf laat ik jaarlijks controleren samen met de vork. Er zijn speciale tools voor nodig waar ik niet over beschik.
Voor de rest alles goed reinigen. (zonder hoge druk !!!).
- van_hoof
- Mountainbiker
xtr oogt idd zeer mooi maar is echt wel kostelijke affaire, als niet wedstrijdrijder zou ik toch voor xt opteren, zal je evenveel plezier aan beleven maar het zal je toch wat minder kostenSharpside wrote:
Dan heb ik verschillende topics gelezen over de XT en XTR vergelijkingen, misschien is XTR wel overkill op dit moment. (alhoewel het toch zeer sexy toont op een fiets)
Alé, na uren te spenderen op dit forum heb ik toch enorm veel bijgeleerd :)
Afspraak bij bullens is binnen 3 weken, daarna pas de fiets aankopen. Iets minder snel als verwacht maja, als ik alle feedback erover las is het toch de moeite.
Nu ben ik wel terug beginnen twijfelen over de fiets. Ik ga 90% zeker voor een full suspension gaan. (mee gereden gisteren en tis toch een pak beter dan pakweg 5 jaar geleden, naar mijn eigen bescheiden mening dan
)
Nu bij de Trek zijn er een aantal zaken die me niet 100% aanstaan... Is het de moeite om de fiets zelf te bouwen vanaf scratch? Kader, veringen, banden etc.... of zeggen jullie toch om een volledige fiets ergens te kopen? Ik heb een behoorlijk budget maar wil er echt wel het onderste uit de kan mee halen.
Vandaag ga ik eens op de sites zien van Specialized, Scott, etc... (alle merken die ik hier al tegen ben gekomen..). Als er fietsen zijn die ik echt eens moet checken laat me iets weten! Ik hoop een lijstje van 1 of 2 fietsen te hebben, dan ga ik naar summer bike plus :)
thanks guys
Afspraak bij bullens is binnen 3 weken, daarna pas de fiets aankopen. Iets minder snel als verwacht maja, als ik alle feedback erover las is het toch de moeite.
Nu ben ik wel terug beginnen twijfelen over de fiets. Ik ga 90% zeker voor een full suspension gaan. (mee gereden gisteren en tis toch een pak beter dan pakweg 5 jaar geleden, naar mijn eigen bescheiden mening dan
Nu bij de Trek zijn er een aantal zaken die me niet 100% aanstaan... Is het de moeite om de fiets zelf te bouwen vanaf scratch? Kader, veringen, banden etc.... of zeggen jullie toch om een volledige fiets ergens te kopen? Ik heb een behoorlijk budget maar wil er echt wel het onderste uit de kan mee halen.
Vandaag ga ik eens op de sites zien van Specialized, Scott, etc... (alle merken die ik hier al tegen ben gekomen..). Als er fietsen zijn die ik echt eens moet checken laat me iets weten! Ik hoop een lijstje van 1 of 2 fietsen te hebben, dan ga ik naar summer bike plus :)
thanks guys