Advies van enkele experts nodig

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Sharpside
Mountainbiker

Advies van enkele experts nodig

Post by Sharpside »

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum, maar ik ben hier wel al een tijdje op aan het lezen. Ik heb hier al veel nuttige informatie gevonden zodat ik mijn keuze tussen merken etc toch heb kunnen verkleinen. Nu kan ik echter niet kiezen tussen 2 modellen...

Beetje achtergrond informatie.. ben 1meter89 en ga voor het 21,5" kader gaan. Ik heb een tamelijk zwakke rug en toch wel veel last ervan. Nog maar pas van bed veranderd, er is al beterschap maar toch. Dus ik heb besloten om mijn oude hobby, mountainbiken, terug op te nemen. Zowel om naar het werk te gaan, ongeveer 50km heen en weer, 50%weg, 50%veld. Woensdagnamiddag training en zondag een toch in de ardennen.
Weliswaar zal ik ook een heel groot gedeelte van mijn km's op de baan rijden.(misschien met 2de set banden of wat raden jullie dan aan?)

Ik moet dus een keuze maken tussen 2 fietsen, weliswaar hard en soft tail. Maar ik weet niet echt goed welke ik zou moeten nemen. Moesten jullie meer vragen hebben: shoot... anders jullie advies :)
Hieronder de modellen:

Model 1: Trek 8900 (prijs ongeveer 2500€)
xtr kit, fox veren etc... jullie kennen het model wel.

Model 2: Trek Fuel EX 9
heeft de xt kit, voor de rest ongeveer hetzelfde, prijs ongeveer 2500€

Ik had gedacht om model 2 te nemen maar dan een shimana xtr kit erop te zetten, dan zit ik aan ongeveer 3200€.

Kunnen jullie me advies geven zodat ik een goede keuze kan maken?

Thanks!
Sharp.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Het verschil qua rijervaring is heel groot.
Ik zou voor de Trek fuel gaan maar dat is puur persoonlijke keuze zoiets.
Het beste is om eens een fully te testen alvorens te beslissen.
Trouwens dezeal zien staan? Lijkt mij een goede koop.

edit: niet de juiste maat. :(
Last edited by nebraz on Wed 30 May 2007 14:20, edited 2 times in total.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Welkom op het forum :wink:

Je schrijft dat je een zwakke rug hebt, ben je dus zeker van je maat? 21.5" is een grote maat, ook voor 1m89.
Ik vind de juiste maat het belangrijkste aan de fiets en hier start alles mee.
Heb je je maten al eens ingegeven op www.wrenchscience.com ? Dit is een goedkope manier om de juiste gegevens te bekomen.
Een andere manier is natuurlijk je laten opmeten. Reken hier dan op een kleine 100€. Je kan dit laten doen bij bv. Bullen in Kinrooi. (beetje zoeken op dit forum en je vind er wel vele reacties van)

De keuze voor de fiets, hardtail of fully is een persoonlijke zaak. Een softtail is die Trek Fuel EX wel niet, het is een echte fully.

Beide modellen zijn zeer goede fietsen, de fully gaat je meer comfort geven en zal fijner zijn in de Ardennen.
Minder interessant is de fully om de wegkilometers mee te rijden.

Je zal voor jezelf moeten uitmaken of het een fully of hardtail moet worden maar ik zou eerder voor een hardtail gaan als je er toch wel dikwijls mee op de weg gaat fietsen.
Wil je comfort en is snelheid niet het belangrijkste kies je voor de fully, is snelheid belangrijk kies je voor de hardtail.

Dat je eventueel de Fuel EX zou willen upgraden naar XTR vind ik een minder goede beslissing. XTR is heel duur en niet veel beter dan XT. De meerprijs zou ik er niet aan spenderen.

Als je een fiets met schijfremmen koopt heb je de mogelijkheid om een extra set wielen in 28" te gebruiken om op de weg te rijden. Dan maak je van je MTB een koersfiets bij wijze van spreken.
Ik doe het ook zo en het rijdt minstens even goed als een koersfiets.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Snelheid inboeten: enkel op de weg en is te minimaliseren zeker als je demper en vork kan locken.
Als je echt snel wil gaan ben je nog altijd beter af met een koersfiets.
Denk er ook aan dat je geen nieuwe rug kan kopen. Een tweede fiets voor op de weg eventueel wel. :wink:
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

nebraz M/29j. wrote:Snelheid inboeten: enkel op de weg en is te minimaliseren zeker als je demper en vork kan locken.
Als je echt snel wil gaan ben je nog altijd beter af met een koersfiets.
Denk er ook aan dat je geen nieuwe rug kan kopen. Een tweede fiets voor op de weg eventueel wel.
Dat weet ik toch nog niet zo zeker hoor.

Ik heb een Cannondale F1000SL en een Speci Stumpjumper FSR met 120mm veerweg. En op vlakke tochten gaat het toch allemaal wat vlotter op de Cannondale.
Als ik me niet vergis is de Trek Fuel EX ook een fiets met 120mm veerweg dus geen echte XC fiets zoals de Epic.

Het gewichtsverschil tussen beide bikes zal ook de snelheid wel wat doen veranderen.

En wat die rug betreft, een goede afstelling is goed voor je rug. Je kan slechter af zijn met een fully die niet 100% is afgesteld dan op een perfect afgestelde hardtail. :wink:

Maar het is zoals Nebraz vermeld, een fully is aangenamer als MTB. Maar hier wegbandjes gaan opleggen vind ik dan weer erover.
Ik zou dus kiezen voor een fully als ik enkel op terrein zou rijden, maar als je 50% van de kilometers op de weg gaat rijden zou ik voor de hardtail gaan.

Oplossing: Koop je die fully voor 2500€, het geld dat je wilde spenderen om over te gaan naar XTR gebruik je voor een koersfietske om de wegkilometers mee te doen. :wink:
The OM
Mountainbiker

Post by The OM »

Ik ben dan wel nog niet echt een expert, maar ik wil graag even een suggestie geven:
Voor uw budget zou ik eerder:
een fully van iets lager budget nemen, eerder in de categorie van de Fuel EX7, dan houdt ge nog meer dan 1000 euro over voor een racefiets of een goeie hybride om te gaan werken.

Of, als ge liever één fiets hebt:
Neem de 8900 (of 8500) met een tweede wielset waarop ge bijvoorbeeld Big Apples steekt van Schwalbe. Dat zijn heel confortabele banden voor op de baan (breed genoeg, minder druk, beter voor de rug) die fantastische grip hebben. Als het droog is kunt ge er ook wat offroad mee rijden.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Dit vind ik persoonlijk ook een goed voorstel. De EX7 is trouwens ook al kwalitatief te noemen.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Tja, de topicstarter spreekt van 3200€.
Prijs Fuel EX9 + upgrade naar XTR

Ik zou dus gewoon die EX9 kopen en voor 700€ vind je ook wel een goei baanfietske.

Maar ik denk dat dit de bedoeling niet is en dat hij liever één nieuwe fiets koopt...
Sharpside
Mountainbiker

Post by Sharpside »

wow thanks guys, al veel feedback!

Yep, ik zou 1 fiets willen. Ik ben stilletjes meer aan te leunen richting 8900 met 2de set banden... ma als ik dan binnen een aantal maanden van gedacht verander en 2 keer de week een serieuze rit ga doen in de ardennen bijv. heb ik dan de verkeerde keuze gemaakt of kan ik dan nog verder?

Tis de bedoeling dus om 1 fiets te kopen en toch een tijdje verder te kunnen...

Ik apprecieer de snelle feedback mensen :)
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Je kan met die hardtail alle kanten uit, ook twee keer per week naar de Ardennen maar het fungehalte met een fully is veel hoger en ook als je langere tochten gaat rijden komt een fully beter tot z'n recht.

Het is een heel moeilijke keuze, zijn beide prachtfietsen....

Als ik jou was koos ik de hardtail enkel als ik zeker wist dat ik veel wegkm's ga maken en de meeste offroad ritjes in het vlakke landschap.
Is de verhoudig weg/terrein 20/80 of minder en als er regelmatig een Ardennenrit bij komt zou ik zeker voor de fully gaan.

Zou ik voor de hardtail kiezen zou ik het wel overwegen om de 8500 te kopen ipv de 8900 omdat ik nog altijd van mening ben dat een XT groep een betere keuze is voor de niet-wedstrijdrijder.
Post Reply