28/05/07 Ardennes Trophy Theux 60 of 90 km

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
simply red
Mountainbiker

Post by simply red »

Weet er iemand waar je de foto,s kunt terug vinden .
Big
Mountainbiker

Post by Big »

Wat een schitterende dag gehad. Eerste chrono die ik reed.
Het was sterven en afzien. Maar we hebben het gehaald.
Een ruim verslag staat op:
http://www.mtb-freak.be

Foto's staan op:
www.sportograf.de
Last edited by Big on Tue 29 May 2007 22:09, edited 1 time in total.
Fons Moors
Mountainbiker
Location: E-MTB LEVO - Merida Big7 - Merida Ninety-Nine Merida O-Nine

Post by Fons Moors »

Big wrote:Wat een schitterende dag gehad. Eerste chrono die ik reed.
http://www.mt-freak.be
Moet http://www.mtb-freak.be/ zijn
Motorbiker
Mountainbiker

Post by Motorbiker »

Theux, amaai mijne keu.
Onervaren omtrent het marathongebeuren, een beetje nerveus vooraf. Toen ik de verschillende boxen zag wist ik meteen dat de koershaantjes en speedkipjes - slim - voorin zaten.

Het gepeupel, waar ik mezelf graag bij klasseer, werd met intervallen gelost. Enige filevorming lijkt me dan ook logisch, en dank zij geroepen oneliners bij momenten zelfs leuk. Wat wil je: Nederlanders, Walen en Vlamingen altegader. In de politiek hebben ze aan een duo combinatie reeds genoeg voor geflurk.
Ik heb mij 66,5km doserend, rot geamuseerd.
De mooiste landschappen, prachtige single-tracks, adembenemend klimwerk, en afdalingen waar geen remblokje uit kwam als erin.

Eénmaal heb ik toch moeten kijken. Na een afdaling - ik stond te wachten op mijne compagnon - komt een biker aangereden. Rustig, geen hindernissen, en die valt gewoon om. Niets gegeten aan de bevoorrading met een zware hongerklop tot gevolg.

Theux is voor mij een topevenement, waar ik hopelijk nog vele keren mag terugkomen.
Het zal straks wennen worden in West Vlaanderen.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Als ik dat zo hoor motorbiker ben ik blij dat ik jou voor deze helpen motiveren heb. Tof dat je u geamuseerd hebt. :wink:
jocca
Kerstman
Location: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander

Post by jocca »

@ motorbiker ...

blijf om te zien dat je het tof vondt ...
Maar afkicken ... kweet niet hoor, volgende zondag is er calais hoor ... ik denk dat er op de grote afstand ook vlot 1100 tot 1300 hoogtemeters moeten te vinden zijn (als het er al niet meer zijn) ... en die zijn bij momenten minstens even spectaculair hoor ... (zowel beklimming als afdaling)

dus mss een tipke voor zondag :wink:
C-Man
Mountainbiker

Post by C-Man »

Ik had 89,01 km op mijn tellerke, en mijne staat op de cm (echt) just. Zelfs op het type band dat er op steekt. Min de 200m van aankomst tot auto nog wel aftrekken.
Vanaf het bordje 85 km was het inderdaad ongeveer nog 3 km.
Corsa
Mountainbiker

Post by Corsa »

Fons Moors wrote:
Big wrote:Wat een schitterende dag gehad. Eerste chrono die ik reed.
http://www.mt-freak.be
Moet http://www.mtb-freak.be/ zijn
Idd Fons :wink: :wink:

Vond het een heel fijne rit, maar toch zwaar door de modder. Onderweg wel knappe dames gezien (ge ziet ze ook in de film van Fons, hoe kan het ook anders :wink: )
Splenter
Mountainbiker

Post by Splenter »

nebraz M/29j. wrote:
Splenter wrote:amai, een beetje ontgoocheld thuis gekomen... Heb mij de eerste 30km zitten afvragen wat ik daar juist deed: constant in file gereden. Ik had mij pas de dag zelf ingeschreven, dus in de laatste box terecht gekomen. Het gevolg was dus 30km in een rijtje fietsen. De eerste 10km kan ik daar mee leven, maar daarna begint dat echt te irriteren. Daarvoor mountainbike ik niet, ik wil relatief 'alleen' mijn eigen tempo fietsen in de natuur, nu was het gewoon bandwerk, file op de brusselse ring ahw.
Dat in combinatie met de regen, een gesneuvelde voorderailleur en een moeilijk schakelende rechter shifter, hebben mij uiteindelijk voor de 65km doen kiezen.
Een paar jaar terug was het toch plezanter, dan kon je nog een hoop marathons fietsen waar slechts een 300-tal bikers aanwezig waren.

Nu zijn er toch ook teveel mensen die ook nog eens die ene seconden van hun tijd willen prutsen (en dan spreken we niet over toptijden eh). Gaan we eigenlijk naar daar om de natuur en de mooie tocht, of enkel voor het gemiddelde op papier te zien staan achteraf? De jaarlijkse opstopping na een kilometer of 7, daar moesten per sé een aantal van die gasten los door het bos, alle planten kapot trappelend... Als we zo voort doen, dan moeten we binnen 5 jaar gewoon niet meer naar de Ardennen, want dan is alles mtb-niet-toegelaten!

Enfin, sjieke tocht, dat wel, maar naar mijn gevoel stilaan slachtoffer van eigen succes, simpelweg wat teveel volk! Mss moeten ze eens opteren om de 60km op een andere dag of een ander startuur te plaatsen...
Ik vraag mij af wat je dan eigenlijk op een Chrono komt doen. Je zaagt op alle aspecten van de chrono zelf.
Als je dan toch die mooie ritten wil rijden. Start dan gewoon een kwartiertje na de laatste box en dan ben je op u gemak, kan je genieten van de natuur en heb je geen last van mensen die je oversteken (irriteren). :wink:
Hoh, het is maar hoe je het bekijkt. Ik hou van een chrono, maar dan wel een met wat minder deelnemers. 30km in een rijtje fietsen vind ik toch wat van het goede teveel.
Ook met het oversteken heb ik over het algemeen geen probleem, maar wel als ze naast de paden los door de natuur gaan lopen. Alle planten plat trappen omwille van 5 seconden tijdswinst vind ik erover gaan. Mountainbiken doe je om en in de natuur, verniel die dan niet.
eekhoorn
Mountainbiker

Post by eekhoorn »

nebraz M/29j. wrote:
Splenter wrote:amai, een beetje ontgoocheld thuis gekomen... Heb mij de eerste 30km zitten afvragen wat ik daar juist deed: constant in file gereden. Ik had mij pas de dag zelf ingeschreven, dus in de laatste box terecht gekomen. Het gevolg was dus 30km in een rijtje fietsen. De eerste 10km kan ik daar mee leven, maar daarna begint dat echt te irriteren. Daarvoor mountainbike ik niet, ik wil relatief 'alleen' mijn eigen tempo fietsen in de natuur, nu was het gewoon bandwerk, file op de brusselse ring ahw.
Dat in combinatie met de regen, een gesneuvelde voorderailleur en een moeilijk schakelende rechter shifter, hebben mij uiteindelijk voor de 65km doen kiezen.
Een paar jaar terug was het toch plezanter, dan kon je nog een hoop marathons fietsen waar slechts een 300-tal bikers aanwezig waren.

Nu zijn er toch ook teveel mensen die ook nog eens die ene seconden van hun tijd willen prutsen (en dan spreken we niet over toptijden eh). Gaan we eigenlijk naar daar om de natuur en de mooie tocht, of enkel voor het gemiddelde op papier te zien staan achteraf? De jaarlijkse opstopping na een kilometer of 7, daar moesten per sé een aantal van die gasten los door het bos, alle planten kapot trappelend... Als we zo voort doen, dan moeten we binnen 5 jaar gewoon niet meer naar de Ardennen, want dan is alles mtb-niet-toegelaten!

Enfin, sjieke tocht, dat wel, maar naar mijn gevoel stilaan slachtoffer van eigen succes, simpelweg wat teveel volk! Mss moeten ze eens opteren om de 60km op een andere dag of een ander startuur te plaatsen...
Ik vraag mij af wat je dan eigenlijk op een Chrono komt doen. Je zaagt op alle aspecten van de chrono zelf.
Als je dan toch die mooie ritten wil rijden. Start dan gewoon een kwartiertje na de laatste box en dan ben je op u gemak, kan je genieten van de natuur en heb je geen last van mensen die je oversteken (irriteren). :wink:
Neen, fout. Chrono rijden is een onderdeel van mountainbiken. Daarbij hoort het nodige respect voor de natuur, waarbij ik splenter gelijk geef om zich aan de toestanden die ge dikwijls ziet te ergeren: de boel afsnijden, afgeven op de iets tragere deelnemer voor hen,... Dit allemaal om 178ste te worden ipv 182ste.
Chrono rijden is heus niet aanschuiven en af en toe op redelijk dwaze wijze voorbij steken. Jammer dat het dat wel zo langzamerhand aant worden is...
Ik had er op voorhand ook schrik voor. Daarom optijd ingeschreven en de eerste helling goed doorgegeven.
Die 60 op een ander uur lijkt mij wel een te overwegen optie, teveel is gewoon teveel.
Post Reply