Ik en mijn broer hebben beiden een radon koersfiets en mountainbike allemaal in Bonn gekocht. Het zijn echt super fietsen gezien hun prijs en afmontage. Oké je wordt wel eens scheef bekeken met z'on radon maar daar trekken wij ons niets van aan. Ik heb het echt niet over om honderden euro's meer neer te tellen voor een gekent merk op de kader met dan dikwijls nog een slechtere afmontage.
Heb met vorige week zelfs een nieuwe full suspension aangeschaft bij H en S. Een radon Qlt pro 06 voor 1399 volledig XT afgemonteerd met Avid7 schijfremmen, reba sl vork en Dt swiss demper. Z'on bike koop je niet in belgie voor die prijs
Radon's
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
- Louke radon
- Mountainbiker
Ik kan ook enkel maar positieve ervaringen vertellen. Heb reeds een dikke 2 jaar een Radon ZR 3. Sedert enkele weken had ik las van serieus gekraak, net alsof trapas aan het einde van zijn latijn was. Na wat onderzoek bleek er echter binnenin het kader iets niet pluis. Ik ermee terug naar Bonn, 2 weken later (fiets is getest geweest in fabriek) mocht ik er terug om : heb nieuwe zwarte kader ZR Team only gekregen. Fietske was helemaal opnieuw afgesteld. Enig minpunt : als je hem niet online gekocht hebt, moet je hem wel zelf binnendoen en opnieuw gaan afhalen.
Ik weet dat er hier allang niets meer gepost is maar ik zou it onderwerp toch niew leven willen inblazen. Ik rijd al een rijd met de koersfiets maar ben sinds 2 maanden ook beginnen MTB'en met men lief.
De eerste ritten heb ik een MTB van men zs haar vriend geleend, een trek 44OO van 440 ero nieuwprijs. Van dat fietske verschoot ik al series van wat ik er in een afdaling mee kon uithalen. Supergrip, heel stabiel. De enige nadelen waren dat versnellingen niet konden volgen en de V-brakes razendsnel versleten, ook niet onbelangrijk was dat de fiets niet van mij was en ik er eigenlijk geen brokken mee wilde maken.
En zodus heb ik besloten een eigen MTB aan te schaffen. Op aanraden van kameraden en testverslagen van verschillende magazines ben ik ook bij H&S in bonn terechtgekomen om mij een Radon ZR Team aan te schaffen. Keze was snel gemaakt, een goede afmontage voor een superprijs.
Dag nadien, tijd voor een eerste rit en wat bleek, bij de afdalingen een heel onstabiel gevoel en extreem weinig grip op onverhard. Gisteren tijdens Tilff-Bastogne-Tilff ook een paar verharde bergen afgedaald tegen 6O km/h en ook daar een heel onstabiel gevoel. Ook in de bochten geeft ie niet het minste vertrouwen en dit terwijl ik op dat goedkoop fietske van men zs haar vriend op eender welkterrein massa's vertrowen had en op elke afdaling men kameraden kon bijhouden.
Heeft er hier iemand ervaring met recente modellen van Radon of misschien een idee waar dit aan kan liggen? Op dit moment ben ik spijtig genoeg niet content van bike en hoop dat dit misschien op te lossen valt door een simpele aanpassing hier of daar.
De eerste ritten heb ik een MTB van men zs haar vriend geleend, een trek 44OO van 440 ero nieuwprijs. Van dat fietske verschoot ik al series van wat ik er in een afdaling mee kon uithalen. Supergrip, heel stabiel. De enige nadelen waren dat versnellingen niet konden volgen en de V-brakes razendsnel versleten, ook niet onbelangrijk was dat de fiets niet van mij was en ik er eigenlijk geen brokken mee wilde maken.
En zodus heb ik besloten een eigen MTB aan te schaffen. Op aanraden van kameraden en testverslagen van verschillende magazines ben ik ook bij H&S in bonn terechtgekomen om mij een Radon ZR Team aan te schaffen. Keze was snel gemaakt, een goede afmontage voor een superprijs.
Dag nadien, tijd voor een eerste rit en wat bleek, bij de afdalingen een heel onstabiel gevoel en extreem weinig grip op onverhard. Gisteren tijdens Tilff-Bastogne-Tilff ook een paar verharde bergen afgedaald tegen 6O km/h en ook daar een heel onstabiel gevoel. Ook in de bochten geeft ie niet het minste vertrouwen en dit terwijl ik op dat goedkoop fietske van men zs haar vriend op eender welkterrein massa's vertrowen had en op elke afdaling men kameraden kon bijhouden.
Heeft er hier iemand ervaring met recente modellen van Radon of misschien een idee waar dit aan kan liggen? Op dit moment ben ik spijtig genoeg niet content van bike en hoop dat dit misschien op te lossen valt door een simpele aanpassing hier of daar.
Waarschijnlijk heeft die Trek een "trage" en de Radon een "snelle" geometrie.
Dat kan je enkel wat gaan aanpassen met een vork met meer veerweg,
of zo blijven rijden en het gewoon worden
trage geometrie:
stabiel rechtdoor (ook op hogere snelheden)
hard werken op slingerpaadjes
snelle geometrie:
stuurt snel op technische stukken
niet zo stabiel rechtdoor
Dat kan je enkel wat gaan aanpassen met een vork met meer veerweg,
of zo blijven rijden en het gewoon worden
trage geometrie:
stabiel rechtdoor (ook op hogere snelheden)
hard werken op slingerpaadjes
snelle geometrie:
stuurt snel op technische stukken
niet zo stabiel rechtdoor
Dat van die geometrie zou wel kunnen, ik heb er nog geen technische stukjes mee gedaan, enkel hoge snelheden. Het is daar dat ie onstabiel aanvoelt.
Heb vandaag men schijfremmen gecentreerd, ik had last van een ENORM gepiep tijdens het remmen en tijdens een bocht sleepte de blokjes telkens op de schijf (dat piepen zo erg dat diegene voor mij zich telkens een ongeluk schrok) en dat bleek hoognodig. Aan de aftekening op men padjes was te zien dat dat de zuiger slechts gedeetelijk op het padje drukte en waarschijnlijk dus schuin drukte. Doordat die remmen zo hard piepten dierf ik ook niet hard remmen wat ook nadelig werkt in een snelle afdaling. Miischien is het een deel psycholisch en zal ie nu wat beter aanvoelen.
Afwachten tot de volgende tocht maar ik durf hem nu al in een bocht te gooien (op de baan) zonder schrik te moeten hebben dat mijn schijf gekke "zing" geluidenmaakt
Dat van die banden lijkt me niet aangezien ik met wat zoekwerk hier op het forum niets dan lof over mijn band heb gehoord, namelijk Schwalbe Nobby Nic
Heb vandaag men schijfremmen gecentreerd, ik had last van een ENORM gepiep tijdens het remmen en tijdens een bocht sleepte de blokjes telkens op de schijf (dat piepen zo erg dat diegene voor mij zich telkens een ongeluk schrok) en dat bleek hoognodig. Aan de aftekening op men padjes was te zien dat dat de zuiger slechts gedeetelijk op het padje drukte en waarschijnlijk dus schuin drukte. Doordat die remmen zo hard piepten dierf ik ook niet hard remmen wat ook nadelig werkt in een snelle afdaling. Miischien is het een deel psycholisch en zal ie nu wat beter aanvoelen.
Afwachten tot de volgende tocht maar ik durf hem nu al in een bocht te gooien (op de baan) zonder schrik te moeten hebben dat mijn schijf gekke "zing" geluidenmaakt
Dat van die banden lijkt me niet aangezien ik met wat zoekwerk hier op het forum niets dan lof over mijn band heb gehoord, namelijk Schwalbe Nobby Nic