Ketting invetten,inspuiten of druppelen?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
board
Mountainbiker

Post by board »

jerommeken wrote:

En nu efkes de vrekkentoer op :
1. om de ketting te kuisen heb ik hier in het vrekkenhoekje een goeie tip gevonden : koop 2 houten handborstelkes (je weet wel om je vuile vingers mee te schrobben) en zet ze met een scharnier aan mekaar. Je kan nu je ketting hiertussen schoonmaken met dreft.
Uw manier is ni slecht! ik heb ondetussen ook 2 borsteltjes gaan halen en moet zeggen dat het zeer goe werkt!
=D>

Thx
joeyhuy
Mountainbiker

Post by joeyhuy »

Toch nog even een beginnersvraagje: is alleen dreft dan voldoende? Ik heb nu bijna alle topics over kettingen en smeren gelezen (ja, uren mee bezig geweest:)), en ik zie het bos door de bomen niet meer. Ik doe het nu gewoon (ben beginner) op deze manier: ketting eraf, dag laten weken in dreft (van de colruyt wel), dan in potje leggen en er brunox kettingsmeer (siliconen) op spuiten, wat laten weken en trekken, en dan de fiets op. is dat voldoende, of er daarna best nog iets anders op spuiten? En zijn siliconen net zo goed als teflon?
merci, joey
Verzetje
Mountainbiker

Post by Verzetje »

Heb ook veel gelezen hier en ik doe het zo.

Emmer met dreft waarmee ik de fiets kuis gebruik ik ook voor de ketting. Gewoon ketting kuisen met de spons, ook tandwielen enz. Dan ketting en tandwielen drogen met keukendoek. Dan direct schakel per schakel drupellen, nekeer bovenkant en nekeer onderkant, en dan met een tandenborstel is goed over gans de ketting wrijven. Een nacht laten intrekken en dan met keukendoek overtollige olie verwijderen.

Het laatste korreltje zand is dan wel niet weg, maar als ge 0.5km fietst hangt er toch terug al zand en vuil in.

greetzz

ps ben ook nog niet zo heel lang bezig met mtb
Q-Bix
Mountainbiker

Post by Q-Bix »

Op dit moment gebruik ik siliconeolie. Gewoon na biken de fiets afkuisen met de spons en de ketting afkuisen en daarna gewoon de spuitbus erop.
Ik snap echter niet waarom ze moet afgekuist worden nadat je ze hebt geolied?
Ik lees hier : afkuisen - spuiten - ketting doordraaien - afkuisen - spuiten ... of iets dergelijks.

Ik ben nog maar net bezig met MTB en veel van onderhoud weet ik nog niet.

Laat staan dat ik er me al zal gaan aan wagen om mijn fiets open te gooien en zo . :oops: :-?
roy
Mountainbiker
Location: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC

Post by roy »

het is alleen maar nodig dat er olie in de schakels zit aan de buitenkant heeft dat niet veel zin dus als je hem wat afveegt blijft al het stof en andere vuiligheid er niet aankleven.
Q-Bix
Mountainbiker

Post by Q-Bix »

Jamaar ja ik spons gewoon mijn ketting helemaal proper ...
Heel veel spoelen maw ook.
Dus veel stof en andere dingen hangt er gewoon weg niet meer aan ...
Daarna spuit ik dus eigenlijk al draaiende mijn cassette en ketting at the same time ...
Doe ik iets verkeerd of zo ? :oops: :oops: :oops:
Of zijn er andere methodes aangewezen ? :bounce: :bounce: :bounce:
roy
Mountainbiker
Location: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC

Post by roy »

Je bedoelde toch het afvegen nadat je hem ingeolied hebt.
Je hebt hem proper gekuist dan olie je hem in.
(goed rondraaien terwijl je olied) dan na olien nog wat rondraaien.
Dan laat je hem tijdje staan en neem je doek en veeg je hem mooi af. Dit zorgt ervoor dat tijdens de rit je ketting niet zo vuil wordt. Omdat er dan maar weinig stof en ander vuiligheid aan blijft kleven.

En als er minder zand aan je ketting kleefd zal hij minder slijten en zullen je tandwielen minder wrijving ondervinden......enz

hopelijk heb ik nu een duidelijk antwoord gegeven.
Xa4
Mountainbiker

Post by Xa4 »

Diegenen die dreft gebruiken: gebruiken jullie dit puur of aangelengd met water?
pdehondt
Mountainbiker

Post by pdehondt »

Aangelengd - anders is het gewoon niet handig kuisen met de borstel...
kampfschwein
Mountainbiker

Post by kampfschwein »

Ik gebruik kettingolie voor de kettingzaag van mijn vader.

Dit wrijf ik erop met een verfborstel.

Is dit slecht voor mijn ketting of kan dit geen kwaad?
Post Reply