alu of carbon kader

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Post Reply
Xtreme-Biker
Mountainbiker

alu of carbon kader

Post by Xtreme-Biker »

Ik kan niet kiezen, ik ben aan het twijfelen voor een alu frame of een carbon frame. Graag een paar meningen
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

Graag wat meer info :wink: .

Tussen welke frame's twijfel je ?
Xtreme-Biker
Mountainbiker

Post by Xtreme-Biker »

neen gewoon carbon of alu
Jokke_vlo
Mountainbiker
Location: Scott Scale 710 - Scott Spark 700RC worldcup 2015 - Scott Spark 900SL 2017

Post by Jokke_vlo »

Ik denk dat alu of carbon en punt aan de lijn geen keuze is. Er zijn zo veel verschillende soorten afwerking, legeringen enze...welke comfort stijfheid gewicht impactresistentie en levensduur bepalen. Zo kan je ervan uit gaan dat een goed alu frame beter zal zijn dan een goedkoop afgewerkt carbon frame.

Er is niet zoiets als carbon en alu. Kijk ook als eens na hoeveel soorten aluminium legeringen er zijn.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ik heb voor alu gekozen:
carbon kan een stoot verdragen, maar een harde droge knal betekent een gat ipv een deuk :-?
Met een deuk in je frame kan je meestal nog wel voort, een gat in je frame is wat minder :wink:

Enfin, de kans is klein dat je carbon frame het laat afweten, maar als je weet wat je voor zo'n frame betaalt...
Garantie is meestal niet van toepassing als je ergens tegengeknald bent
:(

Verder is carbon en carbon even verschillend als staal en vliegtuigalu:
Er zijn producenten die er niks van bakken, er zijn producenten die zeer goede resultaten halen.

Kies gewoon een fiets waarvan de rijeigenschappen je bevallen, dan zie je wel wat je voorkeur heeft.
Er zijn superstijve carbonframes en supercomfortabele frames, maar dat geld ook voor alu. De gewichtsverschillen zijn beperkt.

Carbon is ook stukken duurder natuurlijk.
Joriss
Mountainbiker

Post by Joriss »

ik rijd al vele jaren met carbon frames. zowel racefiets als mountainbike. Ik kan uit ondervinding zeggen dan carbon absoluut crashbestendig is. Het kan heel wat meer verdragen dan er algemeen over gezegd wordt!
pirre
Mountainbiker

Post by pirre »

Heb momenteel een alu fiets en een carbon fiets, en moet eerlijk zeggen mijn alu fiets komt niet veel meer buiten.
Had in het begin ook wel schrik om carbon te kopen toen ik alles hier zo las.
Maar ben er wreed content van en na 6 maand nog niks aan te zien, ook niks van steenslag op schuine buis.
Volgens mij als ge het presteerd van een carbon kader naar de klten te rijden denk ik da er in het zelfde geval met een alu exemplaar het beste waarschijnlijk ook van af is.
Als ge wil da uwen bike 10 jaar meegaat moet het er ene zijn in tita.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Test eens een Titanium. Je vergeet die andere twee snel ;)
Post Reply