losse-steentjes-bochten
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
- Reindert
- Mountainbiker
remmen VOOR je bocht, insnijden en vooral BLIJVEN TRAPPEN !
zo heeft het een competitiemens me toch geleerd
hij zegt: het is zoals bij een wagen, je laten bollen met de fiets, is precies je ontkoppeling induwen als je de ventoux afrijdt met de wagen in een haarspeldbocht
als je blijft trappen heb je tractie!
uiteraard dient de snelheid ds voor de bocht aangepast te worden, zoniet trap je jezelf de decor in

zo heeft het een competitiemens me toch geleerd
hij zegt: het is zoals bij een wagen, je laten bollen met de fiets, is precies je ontkoppeling induwen als je de ventoux afrijdt met de wagen in een haarspeldbocht
uiteraard dient de snelheid ds voor de bocht aangepast te worden, zoniet trap je jezelf de decor in
als je dan toch in het decor ligt, kan je van de eerste keer kijken naar de volgende voorbijgangers hoe het wel moetReine wrote:remmen VOOR je bocht, insnijden en vooral BLIJVEN TRAPPEN !
zo heeft het een competitiemens me toch geleerd![]()
hij zegt: het is zoals bij een wagen, je laten bollen met de fiets, is precies je ontkoppeling induwen als je de ventoux afrijdt met de wagen in een haarspeldbocht![]()
uiteraard dient de snelheid ds voor de bocht aangepast te worden, zoniet trap je jezelf de decor in![]()
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Trappen in een bocht maakt het allemaal VEEEEL moeilijker!
Uw zwaartepunt schommelt constant waardoor de druk op de banden steeds verandert!
Beter gewoon coasten en druk op de wielen houden!
Uw zwaartepunt schommelt constant waardoor de druk op de banden steeds verandert!
Beter gewoon coasten en druk op de wielen houden!
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Het enige verschil tussen een gewone bocht en een kiezelbocht is dat je in die kiezelbocht nog minder grip hebt. Snelheid aanpassen aan de radius van de bocht en de ondergrond en het juiste traject kiezen is de grootste kunst.Simp wrote:Hoe meer druk op je wielen, hoe meer grip, dat is zo op asfalt, dat vast ligt, maar ik vraag me wel af of het wel zo is in kiezelbochten, waar je op losliggend materiaal rijdt.
Het probleem op kiezel (maar ook in modder, op gladde asfalt,...) is meestal gewoon slecht gekeken, als je de ondergrond verkeerd hebt ingeschat en je gaat te snel (of je moet plots je traject veranderen) dan kom je over de grens van de grip die de band heeft en breekt hij uit.
Dan heb je nog 3 mogelijkheden, ofwel vind je wat verder terug grip en is er niks aan de hand, ofwel heb je nog ruimte en kan je door even de radius van de bocht te vergroten (wat rechtdoor sturen) terug grip vinden, ofwel reed je echt op de grens en heb je pech
- hydrus
- Mountainbiker
- Location: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
dedju!
twas vandaag weer vanda! Kdenk dak vergeten was hoe het voelt om met grote schaafwonden onder den douche te staan. Nie dak daaraan herinnerde wilde worden.
Kwas vanmorgen vertrokken voor een tochtje zonder plannen, gewoon op moment zelf zien wa ik ging doen. na bijna 40km was het plan om er een kleine marathon van te maken (80 ofzo) maar net dan....
Ik kwam van de vidaigneberg (de berg met de zeteltjeslift) en reed richting de rode berg, waar ik net voor de asfaltklim wou inslaan naar rechts. Er lagen een paar steentjes, daar hield ik rekening mee, maar waar ik geen rekening mee had gehouden waren de mensen die daar plots leken te staan. Dus ipv rond de steentjes te kunnen rijden moest ik redelijk hard snijden en over de steentjes gaan.
Resultaat: *klets boem*
voorwiel onderuit.
Eerst natuurlijk de schade "opgemeten" op eerste gevoel nikske, gewoon gegleden. Na wat beter te kijken toch een schaafwonde op de bil. Dan nog een pad of 2 verdergereden en plots wa bloed op m'n stuur gezien. Bleek er een putje inclusief steentje in m'n hand te zitten. Da maar snel uitgehaald voor et pijn zou beginnen doen :p.
Moraal van het verhaal: schaafwonden kriebelen
twas vandaag weer vanda! Kdenk dak vergeten was hoe het voelt om met grote schaafwonden onder den douche te staan. Nie dak daaraan herinnerde wilde worden.
Kwas vanmorgen vertrokken voor een tochtje zonder plannen, gewoon op moment zelf zien wa ik ging doen. na bijna 40km was het plan om er een kleine marathon van te maken (80 ofzo) maar net dan....
Ik kwam van de vidaigneberg (de berg met de zeteltjeslift) en reed richting de rode berg, waar ik net voor de asfaltklim wou inslaan naar rechts. Er lagen een paar steentjes, daar hield ik rekening mee, maar waar ik geen rekening mee had gehouden waren de mensen die daar plots leken te staan. Dus ipv rond de steentjes te kunnen rijden moest ik redelijk hard snijden en over de steentjes gaan.
Resultaat: *klets boem*
voorwiel onderuit.
Eerst natuurlijk de schade "opgemeten" op eerste gevoel nikske, gewoon gegleden. Na wat beter te kijken toch een schaafwonde op de bil. Dan nog een pad of 2 verdergereden en plots wa bloed op m'n stuur gezien. Bleek er een putje inclusief steentje in m'n hand te zitten. Da maar snel uitgehaald voor et pijn zou beginnen doen :p.
Moraal van het verhaal: schaafwonden kriebelen