Verzekering

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Snellen Erre
Mountainbiker

Verzekering

Post by Snellen Erre »

Gisteren mijn nieuw stalen ezeltje in mijn garage kunnen zetten en dus vandaag ook maar een verzekering afgesloten.

- Aankoopfactuur nodig
- Enkel voor recente fietsen
- Verzekering op jaarbasis (je kan er dus geen afsluiten voor alleen de zomerperiode ofzo)
- BTW dient meeverzekerd te worden
- Niet voor wielrenners

Premie: 65.94€ per duizend
dus doe 0.06594 x het bedrag van je fiets in euries en je kent de premie per jaar.
Uwe fiets is dan wereldwijd verzekerd tegen schade en diefstal uiteraard met uitzondering van enkele kleine lettertjes die hieronder staan :wink:

Bijkomende bepalingen:
- Er is een afschrijving voorzien van 10% per jaar met een max van 50%
- De fiets die 's nachts (van 22:00u tot 06:00u) achtergelaten wordt is niet verzekerd, tenzij in een volledig afgesloten ruimte. (je kan er dus best niet mee op kroegentocht gaan) Overdag mag de fiets achtergelaten worden wanneer hij op slot gedaan is.
- Er is een franchise voorzien van 25% van de schade bij diefstal van de fiets overdag in open lucht.
-Voor duurdere fietsen (vanaf 1250 euro) is een vrijstelling van 200 euro van toepassing in geval van beschadiging van de fiets.

Uitgesloten:
- Schade aan banden, tenzij door vandalisme, die niet samengaat met andere schade aan de fiets.
- Schade te wijten aan overbelasting of veroorzaakt door vervoerde voorwerpen
- Schade veroorzaakt tijdens deelneming aan of oefening voor snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidswedstrijden; louter toeristische rondritten of oriëntatieritten vallen hier niet onder.

Misschien niet even informatief voor iedereen maar als er al 1 persoon iets aan heeft, is 't voor mij al lang goed :P
dendave
Mountainbiker

Post by dendave »

bij welke maatschappij is dat?
Snellen Erre
Mountainbiker

Post by Snellen Erre »

Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

Interessant maar niet goedkoop hé ?

Ik veronderstel dat men voor een bike van minder dan €1250 geen verzekering afsluit, maar men moet dus al rekening houden met een franchise van €200 + de jaarlijkse afschrijfkosten (+de jaarlijkse premie van 0.066X..)

Bovendien :
Uitgesloten:
- Schade te wijten aan overbelasting.
Bij bv kaderbreuk van een mountainbike kan een verzekering al snel spreken over "overbelasting"

Ik wil niet te negatief overkomen, alleen kritisch, maar denk dat het wel interessant is als verzekering tegen diefstal de eerste jaren na aankoop.
Al de rest lijkt me weinig rendabel...
Mister T.
Mountainbiker

Re: Verzekering

Post by Mister T. »

Snellen Erre wrote: - Schade veroorzaakt tijdens deelneming aan of oefening voor snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidswedstrijden; louter toeristische rondritten of oriëntatieritten vallen hier niet onder.
Dus elke schade tijdens een chrono of marathon - dus met tijdsopname - is dus niet verzekerd, ongeacht of je het nu op je gemak doet of voor tijd rijdt... hmmm En mijn voorbereidingen in de Vlaamse Ardennen ook niet ('oefeningen')... Der zou hier al niet veel verzekerd zijn bij deze biker #-o
Snellen Erre
Mountainbiker

Post by Snellen Erre »

Daar heb je wel een punt Zjé, die 'overbelasting' lijkt mij ook nogal vaag. Heb ook gelijk geprobeerd om daar iets of wat een definitie van te vinden maar die zag ik niet direct staan. Je kan het ook zo interpreteren dat mensen van 150kg weinig hebben aan deze verzekering :P
Maar goed, ik neem aan dat 'overbelasting' van het gezond verstand afhangt.

Zolang je niet op een inschrijvingslijst staat, kun je volgens mij wel van elke fietstocht/voorbereiding/oefening een louter recreatief fietstochtje maken op je aangifte. :^o

Moet er ook wel bijzeggen dat ik die verzekering afsloot ivm mogelijke diefstal. Het verbaast mij trouwens dat er zoiets is als een all-risk verzekering voor fietsen. Dat daar een franchise (niet bij diefstal) aan vast zit, lijkt me ook maar normaal. De premie zou anders helemaal de pan uitswingen.

Ik ben nu iets minder dan 100 euro kwijt voor mijne cube die verzekerd is voor 1500€. Duur, tjah, als ze die niet pikken, is dat weg gegooid geld natuurlijk. Maar als ze hem morgen pikken, ben ik wel 1500€ kwijt en ze groeien bij mij in den hof nog altijd niet aan de bomen. Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Greetz
Erwin
.:Roel:.
Mountainbiker
Location: CUBE LTD1; Specialized Epic 07 (Expert); Commencal VIP Nuts 5

Post by .:Roel:. »

Ik betaalde 131 euro voor 3 jaar diefstal en schade! (waarde fiets 2.700)
Eerste twee jaar geen verlies (behalve forfait van 20%) en laatste jaar 1% per maand.

Ik was ook voornamelijk geinteresseerd in de diefstal, en heb alle specifieke gevalletjes in mails gevraagd en beantwoord gekregen, kwesti van toch iets op papier te hebben.

Pittig puntje: fiets moet zelfs niet op slot staan als hij gepikt wordt....
Vond ik persoonlijk heel gek, maar bleek wel te kloppen.

al bij al, voor 45 euro per jaar kunt ge ni sukkelen
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

Zoals jullie dus beamen, vooral interessant tegen diefstal.

Vergeef me mijn cynisme, maar ik heb zelf een slechte ervaring gehad met verzekeringen bij schade aan fiets.
Tijdens een TT vloog ik op een medebiker die voor €450 stoffelijke schade had.
Ik ging er van uit dat één van mijn verzekeringen (VWB-vergunning, Ethias BA van organisatie, mijn familiale polis DVV) de jongen zijn schade wel zou vergoeden.......Niet dus !

Ik ging verhaal halen bij het bestuur van VWB omdat zij dergelijke gevallen toch nog moesten tegengekomen zijn en kreeg volgend antwoord :

Image
Snellen Erre
Mountainbiker

Post by Snellen Erre »

.:Roel:. wrote:Ik betaalde 131 euro voor 3 jaar diefstal en schade! (waarde fiets 2.700)
Eerste twee jaar geen verlies (behalve forfait van 20%) en laatste jaar 1% per maand.

Ik was ook voornamelijk geinteresseerd in de diefstal, en heb alle specifieke gevalletjes in mails gevraagd en beantwoord gekregen, kwesti van toch iets op papier te hebben.

Pittig puntje: fiets moet zelfs niet op slot staan als hij gepikt wordt....
Vond ik persoonlijk heel gek, maar bleek wel te kloppen.

al bij al, voor 45 euro per jaar kunt ge ni sukkelen
45 euro is echt wel een schapplijke prijs Roel! Bij welke maatschappij was/is dat?
En dat hij niet op slot moet staan is echt wel bizar!

Is dat al lang geleden Zjé? Ik zit zelf al een jaar of 5 in deze sector en snap niet goed waarom een familiale daar niet voor aangesproken kan worden. Je zou een dikke 200 euro moeten laten vallen maar dan blijft er toch nog een serieus bedrag over...
.:Roel:.
Mountainbiker
Location: CUBE LTD1; Specialized Epic 07 (Expert); Commencal VIP Nuts 5

Post by .:Roel:. »

Er staat dan ook "sportverzekering", en dit gaat idd over lichamelijke schade.
Volgens mijn polis is er toch heel wat gedekt mbt schade aan mijn fiets.
Spijtige is dat je zoiets maar echt weet als je het voor hebt, en dat willen we allemaal liefst vermijden
Post Reply