Doodvallen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
wasbeer2006
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Post by wasbeer2006 »

Die verhalen zijn er en uitkijken na een griep is natuurlijkl verstandig. Ook rustig opbouwen.

Maar er vallen meer doden met elke avond een zak chips en vijf bier op de bank dan met sporten, laat je ook niet gek maken!
//Smalle\\
Mountainbiker

Post by //Smalle\\ »

Ik heb er ook al want van gehoord. Daarom dat ik er nu zit over na te denken om mij daarop te laten onderzoeken. Maar waar moet ik dan naartoe? Gewoon naar de huisarts of naar het ziekenhuis ofzo?
wim040
Mountainbiker

Post by wim040 »

Hoi,

Roep maar niet te hard, het kan iedereen overkomen!

Niet lang geleden is een van mijn beste vrienden overleden aan een hartaderbreuk (of was het een hartslagaderbreuk). 's Middags een beetje onwel geworden op het werk, naar de dokter en deze dacht dat hij iets aan de maag had. 's Avonds om 21h rechtgestaan van de zetel om te gaan slapen: paf gedaan.

Deze vriend had kort daarvoor alle mogelijke onderzoeken laten doen en ze hadden niets gezien. De dag zelf had de dokter ook niets opgemerkt.

Hij was 42 jaar maar niet echt sportief.

Ik heb ook een paar mensen meegemaakt met hersenbloedingen en dat is ook zo iets onverwacht en bijna niets aan te doen.

't Kan soms heel rap gaan, dus carpe diem !

Wim
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

voor een cardio test raad ik iedereen aan (sorters toch) die MET belasting te doen.
waarom??

bij een gewone cardiotest komt men zelden een afwijking tegen, tenzij deze al een vrij ernstige vorm heeft.
bij een cardio-inspanningstest (tot maximale inspanning) kunnen afwijkingen aangetoond worden op de hoge(re) polswaardes. een beginnend probleem word zo snel herkend.

verder zijn er mensen die geen afwijking lijken te hebben, maar pas wanneer ze zich blootstellien aan intensieve inspanningen, en vaak regelamtig en van langere duur, (bv mtb) komt deze afwijking wel boven.

zelf heb ik vrienden gehad (oa wijlen wim lambrechts, talentvol renner) die wedstrijden reden, en op een bepaald moment doodvielen. of zich enkele uren na de inspanning onwel voelden en ineenzakten.
de laatste jaren kunnen ze cardio-inspanningstesten nauwgezet uiteenzetten en opvolgen. jaren geleden was het anders.......;
de apparatuur was niet zo modern, de kennis ook wat beperkter.
verder is het ook zo, dat zeer veel (ex) wedstrijd-duusporters een overslag hebben. dwz dat de pols een keer niet komt en de pauze tussen 2 slagen langer is dan gebruikelijk. ook ikzelf had dit vroeger ondervonden, maar uit meerdere testen en cardio opname tijdens wedstrijden, bleek dat het gelukkig over een gewone overslag gaat, niet om de (nu) gekende afwijking onder inspanning.

dankzij de modernere apparatuur kan men een onderscheid maken tijdens de inspanning, tussen overslag en afwijking.
de laatste jaren, vallen er veel minder atleten dood dan vroeger....dankzij de verbeterde onderzoeken en apparatuur.

dus, wie gezond is en geen hartprobleem heeft, en toch wat onzeker is / bang voor een probleem, laat een cardio-inspanningstest afnemen. deze moet gaan tot maximale inspanning. de afwijkingen die voorkomen zitten heel vaak in de laatste 10-15% van de maximale inspanning.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

ivm mensen die eens een enkele keer fietsen en dan het bos of tt gaan doen en 'vlammen', die zou je eigenlijk flink tegen hun hoofd moeten slaan.
ze weten zeer zeker dat ze geen conditie ervoor hebben, dat het beter is van regelmatig te fietsen om de conditie te verbeteren.
maarnee.... kost teveel moeite. Ik heb zulke vrienden, en daarmee ga ik NOOIT met hen fietsen, omdat ik weet dat ze zich gewoon kapot rijden, zowel figuurlijk als letterlijk.

en dan verschieten er mensen dat er iemand uit hun kring gestorven is.
soms zijn het inderdaad ongelukkige toevallen (ongekend hartprobleem etc), maar vaak forceren ze hun zodanig, dat ze zichzelf een probleem opzadelen, of doodvallen.

heb je zo iemand in je wiel zitten, gewoon even zodanig hard doorfietsen dat hij snel lost. eenmaal dat gebeurd geven ze het meestal op.
Post Reply