maximale hartslag is laag ...

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
jocca
Kerstman
Location: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander

maximale hartslag is laag ...

Post by jocca »

Hallo,

Ik merk al een tijdje dat mijn maximale hartslag dat ik behaal tijdens een tocht relatief laag is. Met het oog op de bikechallenge van deze zomer maak ik mij daar lichte zorgen om.

Als ik hier sommigen hun verhaal lees dat ze een hartslag van 200 halen (of meer), dan denk ik dat het mijne pardoes stopt met kloppen.

Vandaag in Braine-le-compte eens goed doorgetrokken en mijn max hartslag was 178 en een avg van 148 ...
Bij hartslag 178 ben ik wel op mijn adem getrapt, mijn lichaam kan precies wel nog wat meer, maar ik zou in ademnood komen moest ik nog harder doorzetten.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik een lichte vorm van astma heb ...

Is dit positief of moet ik mij zorgen maken of trekt mijn conditie op niets? :oops:

greetz

jocca
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

Hartslag is heel persoonlijk. Dat kan dus perfect mogelijk zijn dat jij 178 haalt als maximum en iemand anders die even oud nog vlot boven de 200 gaat.

Wil je een overzicht van uw persoonlijke waarden, dan kan je je altijd eens laten testen bij een sportarts.
jakke2k
Mountainbiker

Post by jakke2k »

Training en conditie heeft ook een invloed op de maximale hartslag. Ik doe eens de maand met mijn polar de fitness-test. Niet dat ik veel belang hecht aan de absolute waardes die daaruit komen, maar het is wel interessant om de evolutie te zien.

Een paar maand geleden schatte die test mijn maximale hartslag ergens op 186 ofzo. Tijdens een serieuze bergop heb ik m dan tot 181 gekregen. Een absoluut maximum van 185-186 kan dan wel kloppen. Ondertussen, na een paar maand rijden, schat de test mij een max hartslag van 194. Nu heb ik volgens mijn polar het voorbije weekend wel een 201 gehaald, dus die schatting blijkt niet zo juist.

Ook het regeltje van 220 - leeftijd gaat ook niet op. 220 - 26 = 194 voor mij, als ik nog kan tellen. staat ver af van die 185 schatting van een paar maand geleden hé. Ben curieus of die polar test mij in de toekomst hogere waardes gaat toeschrijven als de conditie verbetert. Het valt me nu pas op dat die 194 geschat ook heel toevallig overeen komt met 220-26 ;-).
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

ben 39 jaar
max hr bij fietsen: 177
max hr bij lopen: 183
Hemd
Mountainbiker

Post by Hemd »

Niets om u zorgen over te maken. Mijn maximum hartslag is 175.Leeftijd is 36. En sinds enkele maanden is die bijna 10 lager komen te liggen.(hartslag :drunk: ) Maar blijkbaar is er niets aan de hand volgens de sportdokter.
Als u max. hartslag plots lijkt te dalen kan dat een teken zijn van overtraining. .
Barbeque
Kerstman
Location: Fully Epic M4, Hope onderdelen, Sram x0.. Garmin Forerunner 910XT and edge 705

Post by Barbeque »

Hey Jocca,

geen nood je bent goed bezig. Je hebt altijd uitzonderingen maar
je moet appels met appels vergelijken he. Als je met een betrouwbaar
merk werkt zit je zeker goed. Oja, ik ben 37 en m'n max
is ongeveer momenteel 181. Vandaag en ritje gereden op de
baan en zat aan een gem van 118 en max 161. In mtb zit dat
meestal wel hoger. Gisteren op de tt van St andries gem 144
en max 178. Misschien info voor je, ik reed toen mee met
veeteeteetje.

Je ziet, jouw gegevens zijn zeker niet onjuist.
jocca
Kerstman
Location: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander

Post by jocca »

Voila si, terug gerustgesteld ...
Komende weken ga ik wat meer beginnen te sporten en wat lopen, om in juni eens mee te doen aan de marathon in Malmedy ...
Kwestie van optimaal voorbereid te zijn (of toch zo veel mogelijk, rekening houden met het vele werk hier) voor de bikechallenge deze zomer
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

ivm de hartslagmeter, in de polar software zit dus wel degelijk een fout, MAAR niet met de waardes van de polsslag, WEL met de waardes van de snelheid waarmee je rijd.

wat me al opgevallen is (oa topic max snelheid of zoiets) was dat er mensen beweerden eventjes 80-90 per uur te hebben gereden.. als ervaren wegrenner weet ik dat dit haast onmogelijk is, tenzij je zeer groot kan trappen en zeer veel macht + training achter de rug hebt..en dan nog.........

voor degene die dat vaststelden, even de illussie weghalen :

in wedstrijd heeft een goede vriend met zijn nieuwe polar als maximum snelheid (op wegwedstrijden) 88 km/u gereden op een vlak stuk, en wel 110 bergafwaarts in het Hageland (onmogelijk daar)

bij trainingen hebben we diverse metingen gedaan : blijkt dus een afwijking te zitten vanaf een bepaalde snelheid. het euvel moet dus zitten in de software met betrekking tot het berekenen van snelheid.
nog vreemder was, dat er andere afwijkingen zijn vastgesteld tussen training en wedstrijd, door het type banden waarmee hij reed (ja erg bizar) en velg in combinatie met de band.
het vermoeden gaat dus dat bepaalde (type/merk) van vanden door de wrijving een nogal hoge statisch geladen electrisch veld opwekken, en gezien cartbon een uitstekede geleider is zou dit nog kunnen versterken.. let op : dit is een vermoeden, maar niet ondenkbaar.
met alu wielen is de afwijking kleiner.

dus : ga ervan uit dat wanneer je bv 53x13 rijd met een trapfrequentie van 90, je een 55-60km/uur rijd...geen 80.

bij diverse renners is dit vastgesteld, bleek uit navraag bij andere bevriende renners/ teamleden.
frigorist
Mountainbiker

Post by frigorist »

@ sunn,

Klopt wat je zegt, er zijn meerdere draadloze km-tellers die hier problemen mee hebben. Eveneens bij afdalingen met een geveerde vork kunnen wrijvingen tussen vorkbenen en schacht een afwijking van max spd geven.

Mvg frigorist
frigorist
Mountainbiker

Post by frigorist »

Ook bovengrondse als ondergrondse electriciteitsleidingen geven een afwijking.
Post Reply