Invloed lichaamsgewicht op klimmen?
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Het is wel een beetje off-topic, maar even verdergaan op die tandem.
Ik meen mij te herinneren dat Hubertje gelijk heeft. Ze hebben het ooit eens getest op Canvas: Nico mattan zat samen met nog iemand op nen tandem, Karl Vanieuwerkerke zat alleen op zijn koersfiets. Ze reden om beurt de kluisberg omhoog en het bleek dat karl zijn tijd beter was dan die van Mattan en bijzit.
Men verhaal is natuurlijk niet helemaal volledig en de rol van de bijrijder van Mattan speelt natuurlijk een grote rol, maar de algemene gedachte van het filmpje was dat een tandem veel moeilijker klimt als ik het mij goed herinner.
Misschien weet iemand het nog juister te verwoorden, wees zo vrij om aan te vullen.
Ik meen mij te herinneren dat Hubertje gelijk heeft. Ze hebben het ooit eens getest op Canvas: Nico mattan zat samen met nog iemand op nen tandem, Karl Vanieuwerkerke zat alleen op zijn koersfiets. Ze reden om beurt de kluisberg omhoog en het bleek dat karl zijn tijd beter was dan die van Mattan en bijzit.
Men verhaal is natuurlijk niet helemaal volledig en de rol van de bijrijder van Mattan speelt natuurlijk een grote rol, maar de algemene gedachte van het filmpje was dat een tandem veel moeilijker klimt als ik het mij goed herinner.
Misschien weet iemand het nog juister te verwoorden, wees zo vrij om aan te vullen.
- medguy
- Mountainbiker
Hij zegt dat zene pa nen os is Da's omdat Kerstmis juist voorbij is hé. En btw, het zijn niet alleen de kinderen/jeugd hoor. Als je her en der eens over eender welk forum wandelt, dan krijg je schrik en vliegen ook o.a. de dt-fouten, ontbrekende medeklinkers etc. om je oren.
Kheb ook al 2reacties gehad op het 4bikers forum
Maar ik heb wel 83 op Nederlands op mijn rapport
Grtz
NeWgUy
Ben 1m72 en weeg rond de 83kg(ben er wel wat aan het proberen af te krijgen)en ik kan u verzekeren dat ik veel bergskes op geraak,maar boven zit ik toch ff op mijn tandvlees hoor.
Het overtollige gewicht is vooral vet denk ik,dus dat is nooit goed!!
Ook wel bij vertellen dat ik niet echt train zoals zovele onder jullie hier.
Ik rijd regelmatig naar het werk en terug en doe in het week-end men toertochtje.
Hoe zwaarder je weegt,hoe lastiger naar boven te rijden,maar ik heb tijd hoor vliegen hoeft niet meer.

Het overtollige gewicht is vooral vet denk ik,dus dat is nooit goed!!
Ook wel bij vertellen dat ik niet echt train zoals zovele onder jullie hier.
Ik rijd regelmatig naar het werk en terug en doe in het week-end men toertochtje.
Hoe zwaarder je weegt,hoe lastiger naar boven te rijden,maar ik heb tijd hoor vliegen hoeft niet meer.
-
Davykoppen
- Mountainbiker
- Location: Carbon HT - WCS Carbon - XTR 960 - CrossMaxSL - SLR TT - Twister SS - Nokon
Post by Davykoppen »
Het heeft ook te maken met het vermogen per kg lichaamsgewicht. Jens Voigt is nu niet bepaald het type klimmer.. maar reed wel de klimmers als Leipheimer naar huis in de ronde van Duitsland.
-
VdB
- Mountainbiker
Ook wij hebben een tandem en hebben vorige zomer wat cols daarmee beklommen. Heb ooit ergens een test gelezen waaruit het volgende bleek (niet louter over klimmen, maar in het algemeen): als beide rijders van hetzelfde niveau zijn, zullen ze op de tandem sneller rijden dan alleen. Als het niveauverschil groter wordt, dan zal er op de tandem een stuk sneller gereden worden dan dat de zwakste alleen zou doen, maar toch nog altijd iets trager dan dat de sterkste alleen zou rijden.eekhoorn wrote:Het is wel een beetje off-topic, maar even verdergaan op die tandem.
Dit is ook mijn persoonlijke ervaring. Het niveauverschil tussen mijn vriendin en mezelf is vrij groot. Nemen we als voorbeeld de Ronde Van Vlaanderen. Heb de volledige Ronde al een 3-tal keren alleen (dus niet met tandem) gereden, telkens met een gemiddelde rond de 31 km/u. Vorig jaar de Ronde met de tandem gereden met een gemiddelde van 27,5 km/u. Mijn vriendin kan op haar eentje de Ronde absoluut niet uitrijden!
Ander voorbeeldje op de Mont Ventoux. Heb die vanuit Bedoin alleen opgereden in 1u16. Met de tandem deden we er 1u45 over. Mijn vriendin zou er alleen zeker ruim 2u30 over doen.
Vandaar mijn conclusie:
- bij grote niveauverschillen : stuk sneller dan zwakste, iets trager dan sterkste
- bij zelfde niveau : sneller dan solo
-
//Smalle\\
- Mountainbiker
Post by //Smalle\\ »
Ik ben 1m76 en weeg 56kg
Ik weet dat het veel te weinig is maar ik kom echt geen grammetje bij.
Ik dacht eerst van dat zal wel komen als ik een beetje ouder ben maar ik ben ondertussen bijna 19 en het is nog altijd hetzelfde

Ik dacht eerst van dat zal wel komen als ik een beetje ouder ben maar ik ben ondertussen bijna 19 en het is nog altijd hetzelfde
- Rikske
- Mountainbiker
- Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition
[quote="//Smalle\"]Ik ben 1m76 en weeg 56kg
[/quote]
De éne mens is de andere natuurlijk niet, maar volgens mij komen de meeste mensen pas écht bij tussen de 20 en de 30 jaar. Zelf ben ik tot mijn 19 jaar altijd 10 tot 15 kg te licht geweest, maar eens ik de 20 gepasseerd was had ik niet echt moeite om gewicht bij te komen, met als resultaat dat ik nu (in de zomer word ik 30 jaar) zo'n 10 kg te zwaar ben.
Maar ik zeg het nog eens, de éne mens is de andere niet. Mijn broer mag eten wat hij wil en hij komt geen gram bij, als ik nog maar naar een frit kijk kom ik al bij
. En ik let meer op mijn voeding en doe meer aan sport als hij, niks aan te doen dus.
De éne mens is de andere natuurlijk niet, maar volgens mij komen de meeste mensen pas écht bij tussen de 20 en de 30 jaar. Zelf ben ik tot mijn 19 jaar altijd 10 tot 15 kg te licht geweest, maar eens ik de 20 gepasseerd was had ik niet echt moeite om gewicht bij te komen, met als resultaat dat ik nu (in de zomer word ik 30 jaar) zo'n 10 kg te zwaar ben.
Maar ik zeg het nog eens, de éne mens is de andere niet. Mijn broer mag eten wat hij wil en hij komt geen gram bij, als ik nog maar naar een frit kijk kom ik al bij