Schijfremmen echt nodig?

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Zbably wrote:
pvandebe wrote:Het kan natuurlijk wel zijn dat schijfremmen verplicht zijn bij een wedstrijd ivm de eraan verbonden verzekering. Maar voor een beetje te toeren :roll:
Ben niet van plan te gaan racen zulle...daar heb ik de geschikte benen niet voor :-) :(
ah, 't is dus voor alleen bergop, dan heb je helemaal geen remmen nodig :wink:

Geen idee waar je gaat in Oostenrijk, maar daar kun je verdikke erg afzien. Daar zijn een hele hoop beklimmingen waar je op je allerkleinste versnelling nog diep in het rood gaat....'k Vroeg me vorig jaar zelfs af of 'k er niet beter mee zou stoppen (Saalbach-Hinterglemm).
Zbably
Mountainbiker

Post by Zbably »

De locatie waar ik me voor de plaatselijke bevolking belachelijk ga maken is de Katschberg (Karinthië).
Als voorbereiding ben ik van plan om ook wat op de weg gaan te rijden in de ardennen. (Ok, is niet te vergelijken, maar een mens moet ergens beginnen). Daarnaast zit de terril van Winterslag ook in het trainingsprogramma.
Maar we dreigen hier off topic te geraken...

Zbably
blubberduck
Mountainbiker

Post by blubberduck »

Zbably wrote:OK mensen, bedankt voor de reacties. Ik ben een opgelucht dat ik geen investering van een paar honderd euro moet gaan doen. Ik vond het eerlijk gezegd ook al een beetje raar dat schijfremmen verplicht zouden zijn.
Wel ga ik enkele setjes reserve blokjes meenemen...voor de zekerheid :-)

Groetjes,
Zbably
tip:
neem genoeg reserve bandjes mee en plakkertjes, want bij snelle afdalingen (als je durft) is het niet vreemd dat door de hitte van te remmen , de velg heet wordt en dus je binnenbandje ...boem! #-o :-?
Mijne maat heeft er 2 jaar geleden 3 doen springen tijdens de afdaling van de Idajoch (Ischl).
Be-carrefull, dat is trouwens een reden waarom schijfremmen veiliger zijn.

Ps ik ga trouwens ook biken naar Oostenrijk (Saalbach-Hinterglemm) met mijn velgremmen (HS 33) :wink:

greetz 8)
blubberduck
Mountainbiker

Post by blubberduck »

pvandebe wrote:
Geen idee waar je gaat in Oostenrijk, maar daar kun je verdikke erg afzien. Daar zijn een hele hoop beklimmingen waar je op je allerkleinste versnelling nog diep in het rood gaat....'k Vroeg me vorig jaar zelfs af of 'k er niet beter mee zou stoppen (Saalbach-Hinterglemm).
Ik ga dit jaar erne toe, is het dan zo erg, steil...

graag een beetje feedback graag [-o< , thanks :wink:

Ik dacht eraan om de reeds uitgestippelde Saalbach Marathon te rijden:
amper 81 km (hmm :wink: ) maar 3680hm :oops: :oops: :oops: .

We will see...

greetz 8)
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

'k Herinner me daar twee bergopkes. Eentje startte in Saalbach en maakte wel deel uit van de marathon dacht 'k. Dat was rood, bijna rechte weg omhoog (asfalt vanuit het centrum tot einde bebouwde kom, dan grof grind). Al bij al viel dat nog wreed mee (achteraf bekeken). Afdaling langs zelfde weg was wel met toegenepen billen...

't Was ook wel met een gehuurde fiets - eigen fiets is het beste.

Paar dagen later vertrokken voor een wat serieuzer beklimming (vanuit Hinterglemm achter de bergbaan daar). Eerst blauw, dan rood en zwart (dacht 'k). 'k Had wel wat verhoogde hartslag en beetje ziekjes. Daar kleinste verzet gebruikt en nog kapotgegaan (wat dus wil zeggen dat 'k dus 2 keer gestopt ben want 'k dacht dan 'k anders een hartinfarct ging krijgen). Als je 100% bent, geraak je zonder stoppen wel boven.

Wegen zijn breed maar oppassen voor de afdalingen met al die losse stenen/grind. Als je fiets last heeft van onderstuur kan je beter op 't gemak naar beneden.

Eum...voor die marathon te rijden : mag geen probleem zijn als je rustig een dagje tijd hebt. Maar niet te onderschatten denk 'k.
blubberduck
Mountainbiker

Post by blubberduck »

pvandebe wrote:'Paar dagen later vertrokken voor een wat serieuzer beklimming (vanuit Hinterglemm achter de bergbaan daar). Eerst blauw, dan rood en zwart (dacht 'k). 'k Had wel wat verhoogde hartslag en beetje ziekjes. Daar kleinste verzet gebruikt en nog kapotgegaan (wat dus wil zeggen dat 'k dus 2 keer gestopt ben want 'k dacht dan 'k anders een hartinfarct ging krijgen). Als je 100% bent, geraak je zonder stoppen wel boven.
Thanks, eh een cassette met 34t is zeker wel aan te raden als "comfortversnelling" of heb je genoeg aan de gewone cassette met 32t zonder te moeten stoempen?

greetz 8)
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

34t is natuurlijk altijd wel beter maar geen absolute noodzaak denk 'k zo....
Post Reply