Schijfremmen echt nodig?

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Zbably
Mountainbiker

Schijfremmen echt nodig?

Post by Zbably »

Dag allemaal,

Ik ga deze zomer naar Oostenrijk en ben van plan mijn mtb mee te nemen. Nu hoorde ik op skiverlof van iemand dat je verplicht bent om met schijfremmen te rijden om in orde te zijn met de verzekering.

Kan iemand dit bevestigen (of tegenspreken)? Op dit moment heb ik XT V-brakes. Zouden die niet kunnen volstaan (misschien wel wat reserve blokjes meenemen..)

Bedankt voor jullie reactie.

Zbably
BertG
Mountainbiker

Post by BertG »

Nu hoorde ik op skiverlof van iemand dat je verplicht bent om met schijfremmen te rijden om in orde te zijn met de verzekering.
Ik kan dat niet bevestigen, maar dat zou wel heel straf zijn moest dat waar zijn! (en dikke zever van die verzekering)

XT-velgremmen zijn zeker voldoende, nog niet zo lang geleden had niemand schijfremmen en toen werd er ook al gebiked in de bergen...
jocca
Kerstman
Location: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander

Post by jocca »

het zou mij ook verbazen hoor.
en laat het een geruststelling zijn ik heb ook al in de Alpen gereden met XT v-brakes en dit ging prima, zelfs bij langere afdalingen ...
hydrus
Mountainbiker
Location: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel

Post by hydrus »

Iemand zonder remtechniek is met beide systemen verzekerd van slechte afloop.

Je moet de grenzen van je materiaal kennen, en zelf zorgen voor een beetje marge als je op onbekend terrein bent.

Als je daar rekening mee houdt mag je van mij met canti's ook de bergen in.

Enige wat ik wel erg hard zou afraden is een pistefiets

:wink:
Zbably
Mountainbiker

Post by Zbably »

OK mensen, bedankt voor de reacties. Ik ben een opgelucht dat ik geen investering van een paar honderd euro moet gaan doen. Ik vond het eerlijk gezegd ook al een beetje raar dat schijfremmen verplicht zouden zijn.
Wel ga ik enkele setjes reserve blokjes meenemen...voor de zekerheid :-)

Groetjes,
Zbably
jocca
Kerstman
Location: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander

Post by jocca »

remkabeltjes niet vergeten é, tzou stom zijn om ginder uw rem door te trekken en geen kabeltje mee te hebben
Fluffy
Mountainbiker

Post by Fluffy »

Ze reden ooit downhill wedstrijden met cantilever remmen en vorken met 4cm veerweg. Dus echt nodig zijn die schijfremmen zeker niet. En dat verhaal van de verzekering zal wel een 1 april grap zijn zeker??
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Het kan natuurlijk wel zijn dat schijfremmen verplicht zijn bij een wedstrijd ivm de eraan verbonden verzekering. Maar voor een beetje te toeren :roll:
Zbably
Mountainbiker

Post by Zbably »

pvandebe wrote:Het kan natuurlijk wel zijn dat schijfremmen verplicht zijn bij een wedstrijd ivm de eraan verbonden verzekering. Maar voor een beetje te toeren :roll:
Ben niet van plan te gaan racen zulle...daar heb ik de geschikte benen niet voor :-) :(
jimi
Mountainbiker

Post by jimi »

bergaf heb je geen goeie benen nodig :P
Post Reply