Nu ja, pak geheel 190€
Waar? Op dit forum
Rohloff is een fantastisch product, maar het blijft een zware investering, en dat weet je zelf eigenlijk ook, toch? Temeer daar je ze amper tweedehands vindt.
ik heb zo een intern schakelmechanisme en het schakelen gebeurt dan ook perfect, zelfs onder de meest extreme omstandigheden.ook de overgevoeligheid van de kabels/gaines en de externe schakelbox voor modder, blijft me dwars zitten bij de Rohloff. De naaf zelf blijft fantastisch werken bij modderritten, maar de overbrenging van je gripshift naar het achterwiel/de naaf (waar de eigenlijke schakeling gebeurt) loopt toch te snel stroef in slechte omstandigheden.
Naar verluidt zou dit veel minder het geval zijn bij een Rohloffnaaf met 'intern schakelmechanisme' (alleen te monteren bij bikes met een velgremsysteem) maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
Dit heb ik opgelost door een excentroische naaf, ipv je wiel naar achter te trekken, haal ik mij linkertrapper eraf, 2 inbusjes losvijzen en de ecentrische naaf lichtjes verderdraaien tot ketting terug "strak" staat.Ook vind ik dat de ketting er te snel afloopt bij het hotsebotsen dat mtbiken vaak toch is (logisch eigenlijk want in principe staat er geen kettingspanner op een Rohloffsysteem). Om de grofweg 300 km biken (in het veld, op de baan is dat minder vaak nodig). moet ik mijn wiel achteruittrekken om zo de ketting weer aan te spannen. Helaas heb je maar een paar centimeter speling, zodat na ongeveer 1000 km. mtbiken je een stukje uit de ketting moet halen of er een nieuwe strakke ketting moet opleggen.
volgens Karsten van rohloff zou Nokon niet de oplossing zijn (tis anders wel mooi), ook zijn goretex kabels geen oplossing.kenny wrote:Wat die kabels betreft, mijn pa probeert het momenteel eens met Nokon's. De eerste indrukken zijn zééér positief. Zo soepel schakelen heeft dat nog nooit gedaan.
ik heb eens gedacht om mijn "box" in een grote krimpkous te steken en die na montage te dichtschroeien, maar das ni te doen. Met het vet zou ik oppassen want dat gaat omhoog kruipen in je gain, heb het ook eens gedaan maar werkte niet naar behoren.kenny wrote:En wat de "little black box" betreft: Die zit bij mij goed ingesmeerd met waterdicht vet en dat word regelmatig eens herdaan. Daar komt geen vuil meer langs binnen.
is da ni met alles ? Zegt meer over die mensen he, bij ons in de club zit er ook zo ene, rijd 1 maal en zegt neen. Die gast onderhoud zijn fiets NIET, doet werkelijk niets en koopt nu een M5 met een klassiek derailleur systeem, ik begrijp ze ni echt zenne, maar soit tis hun geld. Als ik dan vraag waarom hij geen rohloff koopt dan zegt hij dat hij in een koerske dat rendements verlies niet graag heeft, waarop mijn antwoord was, ga je XC rijden binnenkort en we beiden beginnen te lachenkenny wrote:Ik wil wel even melden dat veel mensen kritiek geven op het Rohloff systeem na een korte testrit. Dat terwijl dit systeem zeker een gewenningsperiode nodig heeft.![]()