Misschien even ter verduidelijking, het gaat dus de VP4SL, XTR wordennothing 's impossible wrote:Ik heb in de herfstvakantie aan de baas van endorfin (die een gepersonaliseerde rohloffnaaf krijgt van rohloff) gevraagd of ik voor een marathonfiets best eenrohloff of een XTR nam....
Het antwoord staat over enkele dagen in mijn garage te blinken!
Rohloff
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Ik (3 j. ervaring met Rohloff) vrees dat dit zo gaat blijven.'k heb ook soms last van de 7de als ik onder last schakel
Dwz. technisch-theoretisch gesproken blijft het moeilijk om van 8 (of de zwaardere verzetten) naar 7 (of de kleinere verzetten) te switchen onder druk (bv. in een bergop).
Maar in de praktijk leer je na verloop van tijd daar goed mee om te gaan, zo goed dat je bijna intuïtief even 'inhoudt', niet trapt dus, om net dan te schakelen zonder enig probleem.
Deze discussie is al eerder gevoerd, en ik weet dat niet iedereen het met me eens is, maar nu er weer over Rohloff wordt gesproken op dit forum wil ik nog eens zeggen:
* ook de overgevoeligheid van de kabels/gaines en de externe schakelbox voor modder, blijft me dwars zitten bij de Rohloff. De naaf zelf blijft fantastisch werken bij modderritten, maar de overbrenging van je gripshift naar het achterwiel/de naaf (waar de eigenlijke schakeling gebeurt) loopt toch te snel stroef in slechte omstandigheden.
Naar verluidt zou dit veel minder het geval zijn bij een Rohloffnaaf met 'intern schakelmechanisme' (alleen te monteren bij bikes met een velgremsysteem) maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
Ook vind ik dat de ketting er te snel afloopt bij het hotsebotsen dat mtbiken vaak toch is (logisch eigenlijk want in principe staat er geen kettingspanner op een Rohloffsysteem). Om de grofweg 300 km biken (in het veld, op de baan is dat minder vaak nodig). moet ik mijn wiel achteruittrekken om zo de ketting weer aan te spannen. Helaas heb je maar een paar centimeter speling, zodat na ongeveer 1000 km. mtbiken je een stukje uit de ketting moet halen of er een nieuwe strakke ketting moet opleggen.
Dit blijf ik minpunten vinden, al is het effectief zo dat de pluspunten van Rohloff (sneller en soepelder schakelen in àlle omstandigheden, geen chainsuck, geweldige duurzaamheid tov. klassiek derailleur/cassette-systeem) nog steeds in de meederheid zijn.
- phille
- Mountainbiker
awel dat van die gainen daar treed ik je bij, het stroef worden in zware omstandigheden. Ook bij mij zijn de kabels volledig ingekapseld door een gaine, water is de boosdoener en dat zal steeds blijven. MAAR voor 7eur vervang je de hele zaak en meer dan 3 maal per jaar moet ik dat zeker niet doen, ok ok gooi die 20eur op de hoop, ik heb nog steeds geen deraill man gehoord
ketting loopt bij mij er enkel af als ze niet strak genoeg (ook niet te strak) is gemonteerd, voor de rest geen klagen, wel als ik een kettingspanner had eigenaardig genoeg ...
ketting loopt bij mij er enkel af als ze niet strak genoeg (ook niet te strak) is gemonteerd, voor de rest geen klagen, wel als ik een kettingspanner had eigenaardig genoeg ...
Wat die kabels betreft, mijn pa probeert het momenteel eens met Nokon's. De eerste indrukken zijn zééér positief. Zo soepel schakelen heeft dat nog nooit gedaan. Wat de ketting betreft, KMC heeft tegenwoordig single-speed specifieke kettingen die veel minder rek hebben dan een gewone ketting.
En wat de "little black box" betreft: Die zit bij mij goed ingesmeerd met waterdicht vet en dat word regelmatig eens herdaan. Daar komt geen vuil meer langs binnen.
Overigens heeft Beosiër gelijk wanneer hij zegt dat je na een tijd intuïtief even inhoud bij het schakelen, stel je daar echter niet te veel bij voor. Dat is echt maar een fractie van een seconde.
Ik wil wel even melden dat veel mensen kritiek geven op het Rohloff systeem na een korte testrit. Dat terwijl dit systeem zeker een gewenningsperiode nodig heeft.

En wat de "little black box" betreft: Die zit bij mij goed ingesmeerd met waterdicht vet en dat word regelmatig eens herdaan. Daar komt geen vuil meer langs binnen.
Overigens heeft Beosiër gelijk wanneer hij zegt dat je na een tijd intuïtief even inhoud bij het schakelen, stel je daar echter niet te veel bij voor. Dat is echt maar een fractie van een seconde.
Ik wil wel even melden dat veel mensen kritiek geven op het Rohloff systeem na een korte testrit. Dat terwijl dit systeem zeker een gewenningsperiode nodig heeft.