rijdt een rush makkelijker bergop dan een epic?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Ik vind de standaard zitpositie op een epic niet ideaal om bergop te knallen..
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Een kameraad heeft ook net een epic, maar ik heb toch ook het gevoel dat hij nog niet ideaal op zijn fiets zit.
Een iets langere stuurpen en het zadel wat meer naar voor zou wss wat beter klimmen en de fiets zou een beetje sneller reageren!
Tijd en wat experimenteren zullen het wel uitwijzen!

De hele comfort vs. rendement discussie kan misschien beter in het betreffende topic opgenomen worden?
Offroad is het alleszins zo dat een Comfortabele fiets veelal trager aanvoelt maar net sneller is (en dan nog minder energie kost) dan een stijve fiets.

Er zijn natuurlijk nog steeds een hoop loodzware, energievretende fully's op de markt, maar dat is ondertussen toch al de minderheid.
Op een asfaltklim zal 1,5 a 3 kg minder (vaste voorvork, achterdemper, frame) en een stijver geheel zeker voordeel hebben, maar offroad compenseert een fully dit overgewicht! Verbeterde traktie, constantere trapfrequentie, minder energie nodig om de fiets te controleren,...
jimi
Mountainbiker

Post by jimi »

zadel naar voor?ik zie op een epic iedereen met een setback zadelpen rijden,ik dacht dat je achter je bracket moest zitten om beter kracht te kunnen zetten..........
mor nu je het zegt ,ik schuif wel es naar voor als ik moe ben,dus dat zou willen zeggen dat mijn zadel beetje naar voor moet?
ik voel dakker ga komen mee den epic,maar de rush is mega snel in den bergop
jimi
Mountainbiker

Post by jimi »

vandaag eindelijk nieuwe stuurpen,iets langer en het stuur 1cm lager gezet,en ja hoor,da ding rijdt vele makkelijker bergop
mersiekes é
Sensei
Mountainbiker

Post by Sensei »

jimi wrote:vandaag eindelijk nieuwe stuurpen,iets langer en het stuur 1cm lager gezet,en ja hoor,da ding rijdt vele makkelijker bergop
mersiekes é
Ik denk dat je eens 2 weegschalen moet gebruiken, onder elk wiel een.
Om zo eens te kijken hoe de verdeling is.

Bij de Epic ligt het gewicht relatief veel achterop, dat is opzich niet erg, maar je moet er mee weten om te gaan. Is ook een bike om veel staand mee te klimmen.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Sensei wrote: Bij de Epic ligt het gewicht relatief veel achterop, dat is opzich niet erg, maar je moet er mee weten om te gaan. Is ook een bike om veel staand mee te klimmen.
Ik denk dat je hiermee de nagel op de kop slaat. Mijn bikemakker heeft zich onlangs een epic comp aangeschaft en zal dit eens uittesten komende TT.
jimi
Mountainbiker

Post by jimi »

Sensei wrote:
jimi wrote:vandaag eindelijk nieuwe stuurpen,iets langer en het stuur 1cm lager gezet,en ja hoor,da ding rijdt vele makkelijker bergop
mersiekes é

Bij de Epic ligt het gewicht relatief veel achterop, dat is opzich niet erg, maar je moet er mee weten om te gaan. Is ook een bike om veel staand mee te klimmen.
das waar,als ik blijf zitten voelt de fiets redelijk zwaar aan,maar heel stabiel in afdalingen
enig idee wat jouw carbon epic weegt?
Sensei
Mountainbiker

Post by Sensei »

jimi wrote:
Sensei wrote:
mersiekes é

das waar,als ik blijf zitten voelt de fiets redelijk zwaar aan,maar heel stabiel in afdalingen
enig idee wat jouw carbon epic weegt?
De mijne? Eigenlijk geen exact idee, de wielen zijn best zwaar. 11,2 denk ik. Momenteel defecte demper :( De marathon is een ander carbon structuur dan de s-works. Wat meer verstevigd, zelfde als de Enduro SL.
Klopt hij is erg stabiel.
jimi
Mountainbiker

Post by jimi »

ik zit nu aan 11.5 kilo,revisiedemper ook al erop
janus
Mountainbiker

Post by janus »

Mijne epic weegt nu 11,4 kg en voelt absoluut niet zwaar tijdens het klimmen... Ik kan alleen maar zeggen " super fiets". De geometrie moet je wel liggen denk ik, maar je kan veel doen aan je positie.
Post Reply