Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

thomas bert wrote:dus als je je voorste en achterste tandwiel zo kiest dat je meestal in een versnelling rijdt waarbij je 0 of 1 gear set gebruikt is je rendement maximaal.
wijze woorden en goede logica, maar dat kan je eigenlijk voor elke overbrenging zeggen, als je in een klassiek systeem kiest voor een verzet waar je ketting geen kruis maakt maar mooi parallel je frame loopt dan gaat ook daar het rendemenmt het beste zijn

thomas bert wrote: "We would like to point out that the points represented here should be a stimulus for a discussion since there are so many open questions in the field of practical efficiency measurements regarding bicycle transmission systems. "
Misschien wel de beste quote die er is, want ieders rijstijl is verschillend.
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

maar rohloffrijders weten wat weten waarmee ze op pad zijn, en niet rohloffrijders weten niet wat ze missen :lol: :lol: :lol:
phille
Mountainbiker

Post by phille »

zullen we ooit weten of een rohloff rijder efficienter rijd dan een deraill rijder ? Ik weet het niet
Wat ik wel weet is dat ik de afgelopen week/weken ALTIJD heb gereden, ALTIJD heb uitgereden en gewoon mijn fietske gekuist en ketting wat ingevet, daar dat ik er 100% zeker van ben dat mensen met een derailleur wel eens gevloekt zullen hebben om de moor uit hun aanhangsel te halen en dan nog gezwegen over hun achterassen ...
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

phille wrote:zullen we ooit weten of een rohloff rijder efficienter rijd dan een deraill rijder ? Ik weet het niet
Als ex derailleur rijder weet ik het dus wel, het is efficiênter, zeker voor de modale rijder.
iemand die zelf alle dagen aan zijn fiets sleutelt, of iemand die alle weken met zijn bike bij de fietsenmaker staat (en waar geld geen rol speelt) hebben misschien "meer" voordeel. dis is in ieder geval dicussieerbaar.
een netjes afgestelde fiets kan idd. de concurrentie aan met een Rohloff die al 1000en km heeft gebold.
Maar een doorsnee bike waar ge alleen met naar de lbs gaat als hij aant het piepen en schuren is, daarop het een rohloff ZEKER voordeel.

Zeker met de externe factoren zoals modder, ....

Streets
phille
Mountainbiker

Post by phille »

wijle weten da wel maar ge moet da zo ni zeggen of de mannen met hun investering in die dure XTR spullen gaan op hun achterste poten staan :-)
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

hehe

vandaag hing er coureur in mijn wiel, op weg naart werk.
Amai zegt dienen, zo doorvlammen en niet kunnen schakelen, hoe doet ge dat? (terwijl het snot uit zijn neus liep van de inspanningenom mij te volgen

Hij had nog nooit van een degelijk systeem gehoord #-o [-X

Spijtig
Streets
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Streets wrote:Hij had nog nooit van een degelijk systeem gehoord #-o [-X
degelijk of dergelijk ;-)

In de walen is het ook steeds fun, "ou sont les vitesse" en dan zeggen de clubmaten : "dans le selle" en dan moet ge die gasten zien zoeken LoL
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Streets wrote:hehe

vandaag hing er coureur in mijn wiel, op weg naart werk.
Amai zegt dienen, zo doorvlammen en niet kunnen schakelen, hoe doet ge dat? (terwijl het snot uit zijn neus liep van de inspanningenom mij te volgen

Hij had nog nooit van een degelijk systeem gehoord #-o [-X

Spijtig
Streets
ah zo, 'k dacht al : ne mtb en ne wt erachter probeerden me vanmorgen te pakken maar 't gat werd alleen maar groter, da waarde gij :)
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

Het enige waar een rohloff beginner grondig voor moet gewaarschuwd worden is dat de naaf moet ingereden worden... 1000km lang.

Want ik heb't vermoeden dat er al mannen zijn die het te vroeg hebben "opgegeven" :)

Terwijl na 1000km en een eerste oliewissel, er een heel nieuwe wereld open zou moeten gaan :) (zit momenteel aan 473km... :^o )

'k heb ook soms last van de 7de als ik onder last schakel.

Het lof blijft dus nog even uit, maar 'k heb er een goed oog op :)
't blijft de beste fiets-aankoop die ik al ooit gedaan heb :)
phille
Mountainbiker

Post by phille »

om eerlijk te antwoorden : nooit last gehad van dat inrijden, dus die oliewissel verwacht daar niet teveel van zenne !
de vroege opgevers zijn zij die het psychologisch niet aankunnen, daarmee bedoel ik dat het geluid dat het ding maakt zo een impact op je systeem kan hebben dat het lijkt of iemand houd je tegen. Das dus absoluut niet het geval, doch het speelt int koppeke. Daar moet je je over zetten.

Ik maak me net de bedenking : ik rij daar bijna 5 jaar mee, nooit problemen gehad met de naaf zelf. 2 maal mijn tandwiel moeten vervangen, 1 maal mijn voorste kamwiel (44) binnenkort gaat dat terug moeten gebeuren, tis vlijmscherp. Kettingen, kweetet ni toch wel enkele, pakt 4 in totaal
Elk jaar een vidange van 10eur

Crue gesteld : 1000eur aankoop + 5 x 10 vidange + 1 kamwiel 18eur + 4 kettingen 88eur + 2 achterste tandwielen 30eur => ongeveer 1200 eur

Waar zijn de deraill mannen met hun getallekes ?
Post Reply