wippen op het zadel

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
fast_bunny
Mountainbiker

wippen op het zadel

Post by fast_bunny »

als ik een hoge trapfrequentie aanneem ( rond de 100 omwentelingen per minuut ) begin ik wat te wippen op men zadel , alsof het wat te snel gaat.

kwestie van afstelling of gebrek aan specifieke training ?
jimi
Mountainbiker

Post by jimi »

zadel staat niet goed,en be jez eker van die 100?ik heb dat bij 130
Ramboke
Mountainbiker

Post by Ramboke »

Ik denk dat dat redelijk normaal is, maar met wat training kun je die frequentie makkelijk verhogen. Ik heb dat pas bij 120.

Greetz
fast_bunny
Mountainbiker

Post by fast_bunny »

jimi wrote:zadel staat niet goed,en be jez eker van die 100?ik heb dat bij 130
wat hoger zetten ? ( zadel staat nu waterpas )
jimi
Mountainbiker

Post by jimi »

ik denk dat hoger beter is,maar das mijn mening é,ik ben drie keer uitgemeten en drie keer zetten ze mijn zadel anders.....
PDM
Mountainbiker

Post by PDM »

Volgens mij heeft dat eerder te maken met het feit dat je enkel duwt op je pedalen. Correct? Probeer eens met je trappers een iets rondere beweging te maken. Dat betekent niet dat je per sé moet beginnen trekken aan je pedalen maar wel dat je, wanneer een pedaal beneden staat, dat je die in een soepele beweging iets naar achter trekt. Is moeilijk uit te leggen. Begrijp je? Op die manier vermijd je een dood punt en dus het wippen dat daar naar mijn mening een gevolg van is bij een hoge trapfrequentie.

Gr.
stan 1
Mountainbiker
Location: Cannondale f500 magura louise brakes , crossmax xl disc wielen

Post by stan 1 »

Uw hielen naar boven brengen, tenen moeten naar beneden gericht zijn.
tabias
Mountainbiker

Post by tabias »

ik had dit ook voor in het begin toen ik tegen de 100rpm zat int begin van het mountainbiken.

oplossing: rijdt op kleine versnelling in hoge rpm, na een tijd ge je automatisch stabieler zitten en dus niet meer wippen, ik wip zelfs niet meer aan 130rpm (sneller trap ek nie, dan schakel ek wel hoger :p)
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Wippen op het zadel……….
Met zo een topictitel had ik iets anders in gedachten
:oops: :oops: :oops:
fast_bunny
Mountainbiker

Post by fast_bunny »

ok , 'k ga de reacties eens proberen in praktijk te brengen. ik heb hier boeken over MTB en wielrennen en ken dan ook het belang van een goede traptechniek. ik train er zelfs op maar blijkbaar nog niet voldoende. op een hoge rpm zou je zowiezo je traptechniek verfijnen , willen of niet . 'k ga er nog wat meer op letten en dat van die tenen , dat ga ik ook eens uitproberen.

vorige zondag was ik er speciaal op aan het letten ( brussel-kuurne-brussel ) , amai , die renners die gingen op sommige momenten ver over de 100 zene :-D
Post Reply