03/03/07 Koksijde

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
veeteeteetje
Kerstman

Post by veeteeteetje »

Hoewel de pannen bijna van het dak waaiden,waren pepeetje en ik toch van de partij.
Amper 4 bekende forum "windmolens" aan de start deze morgen.
(Traxer,cowboy Peter,pepeeetje en ik).Na een klein halfuurtje wachten op de inschrijving (mocht pas vanaf 8u30 [-X [-X ) met z'n drieeen op pad voor de 52 (Op de kaart stond er 54 ) km.Met de wind in't gat in het begin was het ééntonigheid troef : road,road en nog eens road.
Na 8,5 km kwam pas de eerste deftige off-roadstrook.Bijgevolg verder richting Nieuwpoort bollend en ik moet zeggen ik verveelde mij haast steendood.(Gelukkig zorgde mijn gezelschap toch voor wat animo.
Maar éénmaal de grensstrook van Nieuwpoort overschreden werd het steeds leuker en leuker,De duinenpaadjes kwamen eraan,het off-roadgehalte werd gaande weg omhoog gekrikt en het nieuwe stuk van het parcours (De Panne) was zeker een schot in de roos.Het strand werd duidelijk gemist maar werd er in de voormiddag wijselijk volledig uitgelaten.(In de namiddag werd het beter weer en zal het strand wel meer gemist geweest zijn)Ook moet ik zeggen dat naar het einde toe mijn licht meer op een dimmerke leek dan op ne far.
Maar globaal gezien bijf ik het toch een mooie tocht vinden mede door het tweede gedeelte.(Persoonlijk denk in dat de 32 km mooier moet zijn dan de 52 km)

Maar laten we eerst de positieve punten maar aanhalen want dat is beduidend hoger dan de negatieve :

+ Goeie bepijling (al was het op het laatste met die dubbel richting oppassen geblazen qua bepijling.)
+ Duidelijke splitsingsborden!!!
+ Goeie afspuitplaats (mede door het weinige volk)
+ Sterke krachtige warme douches.
+ 3 goeie en voldoende bevoorradingen.
+ Heel mooi tweede gedeelte wat het parcours betreft.
+ Het nieuwe stuk "De Panne" is duidelijk een meerwaarde voor deze TT.
Houden zo!!!! (Bevat veel off-road)
+ Hele mooie tombola.(Zo vind je er maar weing,zulle)

Negatieve punten moeten ook vermeld worden en hopelijk neem je het mij niet kwalijk,til er niet te zwaar aan maar beschouw het als mijn mening.

- Inschrijving pas vanaf 8u30 toch een beetje laat voor deze tijd van het jaar.
- Heel saai en veel road bevattend eerste gedeelte.
Een goeie raad : organiseer een tt van max.45 km en laat het gedeelte naar en in Nieuwpoort vallen.
- Als dit een TT is met medewerking van de sportdienst en gemeente hebben we toch veel wegeltjes en off-road paadjes niet aangesneden,wat we heel spijtig vonden.Zo zijn we bv.een stukje van het parcours afgeweken om een technischer stukje mee te pikken.Spijtig,want als jullie het niet mogen,dan vind ik dit niet echt een tt met medewerking van de gemeente.(Waren tenslotte geen privé-stukken)
- Het strand werd duidelijk gemist.(Let wel : kan het best begrijpen met deze weerstoestanden,dus mag dit niet echt als negatief beschouwd worden)

Maar laten we zeker niet teveel de negativist uithangen : Ik kom zeker volgend jaar terug,dat tweede gedeelte kan mij zo bekoren dat de balans toch eerder positief is enkel en alleen wat het parcours betreft.De organisatie is ook heel goed,maar beschouw het een beetje als "parcoursbouwersmisvorming" dat ik teveel naar het parcours kijk.

Achteraf ook nog Fritsie en maat,moustache en supah fly ontmoet,alsook de "klieke" snelle trappertjes gezien toen wij juist terug huiswaarts vertrokken.

Ik zal maar eindigen met de woorden van motorbiker van deze week :

"Allennes-Les-Marais,Base des wingles : zucht."
(De meeste forumbikers zullen wel weten wat ik bedoel,de andere moeten maar denken : wat een verwend nest!!!! :wink: )
rik c
Mountainbiker

Post by rik c »

Vanochtend ook in stormachtige omstandigheden rond 8 uur vanuit Klerken vertrokken, met de gevleugelde afscheidswoorden achter me aan "gie onnozelaere !".
Wegens de vernoemde omstandigheden gekozen voor de 30 km,met in 't begin de eveneens al vernoemde 'wat veel road'. Vreemd dat het cyclocrossparcourtje bij de vroegere inschrijvings-sporthal dit keer niet in het parcours werd ingepast, maar enfin.
Uiteindelijk is het toch nog een leuke rit geworden, en op 't eind hebben we in Koksijde zelf nog es tot aan de zee gereden, tegen de wind de dijk op, en dan na een drietal km getracht om over 't strand terug te keren. Dat was echter een misrekening, dus dan maar met de wind, halvelings in 't gat, terug over de dijk naar koksijde, waar we ter aankomst op die manier , toch nog ruim 40 km op de teller hadden. en dat volstond , na de 'dodentocht' van Allennes vorige zondag, en die van Westouter een paar weken ervoor.
Joten
Mountainbiker

Toertocht Koksijde

Post by Joten »

Beste Veeteetje,
bedankt voor de goede reacties op de tocht gisteren. Onze club Neverest was mee in de organisatie betrokken, en daarom enkele woordjes uitleg waarom het strand en vele paadjes NIET in het parkoers werden opgenomen. Inderdaad door de sterke wind smorgen werd er wijselijk beslist om het stuk strand eruit te laten. In de namiddag was het hoog water en daardoor kon er ook niet op het strand gereden worden... Jammer, maar tegen de weergoden en de getijen sta je machteloos. Waarom vele paadjes niet in de omloop werden opgenomen, heeft maar 1 reden .... Het is er OFFICIEEL verboden om daar met de VTT te rijden.... Zeer jammer natuurlijk, maar de sportdienst van Koksijde kan het zich NIET permitteren om toch gebruik te maken van deze weggetjes... anders is het volgend zeker gedaan met de toertocht. Er is voor maximaal gebruik gemaakt van de stukken waar er wel gereden mag worden. Er zijn zelf verschillende stukken waar er occasioneel 1-malig mag doorgereden worden, en dit komt door het sterk lobby-werk van de sportfunctionaris van Koksijde. Ik wil hiermee aantonen dat het niet zo makkelijk is een deftig parkoers te maken.
Moustache
Kerstman

Post by Moustache »

Ik weet niet wat ons bezielde. De bomen lagen tegen de grond en mijnen hond waaide tot bij de buren. Toch wilden we aan het strand gaan fietsen.

Zot zijn doet geen zeer, maar het kriebelde zodanig dat we toch maar naar de zee zijn afgezakt.

Jammer van het hoge road gehalte in het begin, maar "den Blekker" en het Calmeynbos in De Panne waren bijna goed genoeg om af te zakken. Te veel beaufort hield ons van het strand (zou toch leuk geweest zijn als we dat hadden geweten bij de start) maar het tweede stuk maakte het toch een leuke rit. Op den duur begon ik zowaar te kunnen fietsen in het zand!

De wind was bij momenten verschrikkelijk, maar ik heb nog het meest verschoten van al die klimmetjes (kort maar fel) die we in de duinen maakten. Zeer gesmaakt.

Heel goede organisatie en met een klein beetje werk aan het parcours (asfalt eruit in het begin) wordt dit een echte klassieker.
SuPaH FLY
Mountainbiker

Post by SuPaH FLY »

Leuke tocht gehad samen met Moustache en Rik. We kwamen voor het strand maar helaas, de weergoden hadden daar een ander gedacht over.

Qua organisatie vind ik deze tocht super (die tombola heb ik nooit eerder gezien op eender welk andere TT). Bepijling, bevoorradingen, douches en inschrijvingen waren dik in orde.

54 Km afgehaspeld à 18 km/h gemiddeld wat gezien de stevige wind toch nog een redelijk hoog gemiddelde is, denk ik.

Volgend jaar komen we weer want het "bosje van de Panne" was na het "Base des Wingles" het enige wat met terug deed verlangen naar ...

Hadden we maar zo'n "Base des Wingles" aan zee.
veeteeteetje
Kerstman

Re: Toertocht Koksijde

Post by veeteeteetje »

Joten wrote:Beste Veeteetje,
bedankt voor de goede reacties op de tocht gisteren. Onze club Neverest was mee in de organisatie betrokken, en daarom enkele woordjes uitleg waarom het strand en vele paadjes NIET in het parkoers werden opgenomen. Inderdaad door de sterke wind smorgen werd er wijselijk beslist om het stuk strand eruit te laten. In de namiddag was het hoog water en daardoor kon er ook niet op het strand gereden worden... Jammer, maar tegen de weergoden en de getijen sta je machteloos. Waarom vele paadjes niet in de omloop werden opgenomen, heeft maar 1 reden .... Het is er OFFICIEEL verboden om daar met de VTT te rijden.... Zeer jammer natuurlijk, maar de sportdienst van Koksijde kan het zich NIET permitteren om toch gebruik te maken van deze weggetjes... anders is het volgend zeker gedaan met de toertocht. Er is voor maximaal gebruik gemaakt van de stukken waar er wel gereden mag worden. Er zijn zelf verschillende stukken waar er occasioneel 1-malig mag doorgereden worden, en dit komt door het sterk lobby-werk van de sportfunctionaris van Koksijde. Ik wil hiermee aantonen dat het niet zo makkelijk is een deftig parkoers te maken.
Beste Joten,

Begrijp dan tenvolle maar hoe komt het dan dat deze paadjes er wel degelijk liggen???
Hebben jullie het nog nooit ne keer gewaagd in het jaar om daar eens door te rijden??

Of zijn ze alleen toegankelijk voor de wandelaars,(joggers) en/of paarden???
Toch wel een beetje pijn in het MTB-hart als je daarlangs passeert.

Nog iets : mag er aan de overkant van het Calmeynbos daar niet in het bos gebiked worden??(Was aan de andere kant van de tramsporen)
neverest
Mountainbiker

Re: Toertocht Koksijde

Post by neverest »

[/quote]
Beste Joten,
Begrijp dan tenvolle maar hoe komt het dan dat deze paadjes er wel degelijk liggen???
Hebben jullie het nog nooit ne keer gewaagd in het jaar om daar eens door te rijden??
Of zijn ze alleen toegankelijk voor de wandelaars,(joggers) en/of paarden???
Toch wel een beetje pijn in het MTB-hart als je daarlangs passeert.
Nog iets : mag er aan de overkant van het Calmeynbos daar niet in het bos gebiked worden??(Was aan de andere kant van de tramsporen)[/quote]

Gisterenmorgen samen met Joten en enkele anderen om 7u op post om parcours een laatste maal te controleren.
Veel van die weggetjes zijn inderdaad zoals Joten schreef, privé eigendom en worden door individuele bikers wel eens bereden. Maar als officiele organisatie kun je het niet maken om erdoor te rijden want dan is het het daaropvolgend jaar inderdaad over en out. Andere kant van Cameynbos mag er ook niet gefietst worden, enkel het officiele mtb-parcours mag je gebruiken. Al genoeg boswachters achter onze veren aangehad... :-)
Fritsie
Mountainbiker

Post by Fritsie »

Gisteren ook afgezakt naar 't zeetje. Zoals hierboven reeds aangehaald, bevatte de tocht toch behoorlijk wat verharde weg. Aan de andere kant waren de off-roadstukken prachtig om te fietsen. Zoals Veeteeteetje reeds opmerkte, had ik ook de indruk dat bepaalde paadjes (o.a. het paardenpad richting De Panne) niet gebruikt werden. Nu, de reden weten we ondertussen en ik begrijp dat de sportdienst van Koksijde op dit gebied een voorbeeldfunctie heeft. In elk geval vond ik de tocht meer dan de moeite waard om de verplaatsing te maken. Ook de organisatie verdient een dikke proficiat. =D> =D> Misschien kunnen de tweede en de derde bevoorrading samengevoegd worden tot één...want de derde bevoorrading (die prima is!)ligt toch wel heel dicht bij het einde en de tweede is eerder povertjes.
Alles bij elkaar een mooie, afwisselende toertocht die prima wordt georganiseerd. Bedankt en tot volgend jaar.
neverest
Mountainbiker

Post by neverest »

Dit jaar waren er ondanks de gure weersomstandigheden 535 deelnemers afgezakt naar Koksijde!
Allen bedankt en tot volgend jaar.....
Gwieto
Mountainbiker

Post by Gwieto »

Toen ik zaterdag om 7.30 de rammelende rolluiken optrok, was mijn eerste gedacht: "tzal niks zijn vandaag". Maar gaandeweg kreeg mijn goesting om te fietsen toch de overhand, en om 9.00 ben ik vanuit Nieuwpoort naar Koksijde gefietst.
Tja, ook ik vond het eerste stuk saai. De modderstroken in Nieuwpoort vond ik een uitdaging, omdat ze nog net te fietsen waren. Tot mijn ergernis heb ik gemerkt dat de aardeheuvels aan het sluizencomplex in Nieuwpoort nu afgezet zijn met draad :evil: Die zaten tot nog toe in verschillende TT's aan de kust. Die zijn we dus ook al kwijt.
Ook ik heb het strand gemist. Maar ja, ik woon maar op een scheet afstand, dus ik kan zo vaak op het strand gaan fietsen als ik wil.
De nieuwe stukken zijn echt wel de moeite, wat deze TT in de voorbije jaren kwijt is geraakt (schapewegel, stukjes duin), is daarmee weer goedgemaakt.
In de duinen heeft zich in een bocht door los zand de scherpe top van een afgebroken tak zich in mijn lies geboord. Wat onder de douche een vuurrode streep met blauwe schijn aan weerszijden was, is nu een vuurrode streep in een flinke paarsblauwe bloeduitstorting. Gelukkig is er niks 'essentieels' geraakt...
Dit blijft globaal toch wel een leuke tocht, en eigenlijk, mede door de afstand, nog best pittig.
Post Reply