Mont Ventoux via Sporta

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Bumba
Mountainbiker

Post by Bumba »

kaartjes kan je vinden op deze site : http://www.alexpages.net/mventoux/mvhome.html

De echte detailkaarten zijn echter te betalen op bovenstaande site :(
tsjieppe
Mountainbiker

Post by tsjieppe »

Ik logeerde vorige zomer 14 dagen in Bédoin met mijn gezin. Ik reed de Ventoux 8 keer op met de MB met noppenbanden. (Michelin XCR Dry II)

Twee keer startte ik rond 04.30 om op de top de zonsopgang te kunnen zien: een echte must!! Hou er echter rekening mee dat het op de top zelfs in augustus nauwelijks 5 graden kan zijn en dat de wind door merg en been snijdt.

De voorlaatste dag beklom ik hem drie keer op rij:
Bédoin-Malaucène-Sault-Bédoin: 136 km en 3336 hm

Ik reed hem echter slechts één keer off-road op omdat het niet veilig is in je eentje off-road de Ventoux aan te vallen. Je hebt namelijk geen GSM-bereik op de flanken van de Kale Berg en als er iets fout loopt (zware mechanische pech of valpartij) dan zit je in de penarie. Een valpartij is immers snel gebeurd want de échte off-road klimmen liggen vol grote keien/rotsen. Prachtig om klim- en daaltechniek te oefenen maar niet altijd risicoloos. Een kompagnon is dus geen overbodige luxe. Vergeet ook de nodige drank en eten niet. Je kan slechts off-road klimmen tot de chalets, daarna (op het kale stuk) moet je noodgedwongen op de weg verder.
Een kaartje met overzichtelijke routes is in de toerismekantoren van Bédoin, Sault of Malaucène te krijgen. De routes zijn zeer goed aangeduid.

Noppen zijn geen bezwaar om te klimmen maar tijdens het dalen moet je er wel voor zorgen dat je voor de bocht voldoende afremt. Aan hoge snelheden (soms 85+) kunnen ze inderdaad beginnen vervormen en wat schuiven. Het is geen goed idee om ongewild als spookrijder een onoverzichtelijke bocht in te gaan! Hou er ook rekening mee dat je niet te dicht achter de auto's hangt want je daalt wel degelijk sneller! Je zou de eerste niet zijn die achteraan op een auto knalt.

De Ventoux beklimmen is, mits een beetje training (ikzelf rij zo'n 6.000 km/jaar), geen probleem zolang je rekening houdt met je eigen klimcapaciteiten en verstandig doseert (hartslagmeter kan goed van pas komen). Laat je zeker niet opjutten door andere (snellere) klimmers en doe je eigen ding ... succes gegarandeerd! Ook een eerste verkenning met de wagen kan zeer interessant zijn

Groeten, amuseer jullie en vooral ... blaive stoempe!!
Bikerkf
Mountainbiker

Post by Bikerkf »

Wij verblijven de week van 4 tot 10 juni in Carpentras op camping "Lou Comtadou". De bedoeling is om tijdens de week de streek te verkennen met mtb ( en zeker de Ventoux te doen met mtb) alsook met de racefiets.
Op zaterdag gaan we mee de ventoux op met Sporta. Zijn er nog anderen die die week daar zijn om eventueel in groep de streek met de mtb te verkennen? Laat maar iets weten.
PS. Op die camping was nog plaats en de prijzen vallen best mee.
toerist
Mountainbiker

Post by toerist »

de ventoux drie jaar terug ook vijfmaal in een dag beklommen met de gewone fiets, moet wel een beetje getraind zijn
ook enkele van die routes gereden als aanloop die te vinden zijn op www.dekaleberg.nl en die ook aangedaan worden door die organisatie die mtbgrietje meegaf.
met mtb is ie ook gaaf en goed aangeduid, maar beter niet alleen
aanrader : te voet naar de top (volledig off road) voor zonsopgang, info te verkrijgen in toerismeburo van bedoin.
kaarten vtt ook in toerismeburo te verkrijgen
filipke
Mountainbiker

Post by filipke »

Ik 'deed' de Mont Ventoux met Sporta in 2005 (de drie kanten) en vorig jaar (Malaucène en Bédoin, gestopt door het beruchte onweer, maar veel beter bezig dan in 2005). Met koersfiets (triple, eerlijk is eerlijk). Vanuit Bédoin kom je in Ste Estève voor een muur van een 8-tal km, doorheen het beruchte bos. vooral mentaal heel zwaar. Eens je Chalet Reynard bereikt is de top al vlug in zicht, en dat maakt het wat makkelijker. Malaucène is onregelmatiger van klim, waardoor je wat kan recuperen. Sault is minder steil in langer, maar het wegdek is slechter. Goede bevoorrading door Sporta! De weg is lang, maar de beloning is groot...
Regelmatig (vast) voedsel is belangrijk. in 2005 werd ik bijna geveld door een ontstelde maag. Let ook op met teveel sportdrank. Dit ondervind je best door vooraf stevige ritten te maken en te leren wat jouw lichaam het beste verdraagt. Ik vond Tilff-Bastogne-Tilff een ideale opwarmer.
zwiebertje
Mountainbiker

Post by zwiebertje »

Voor de gasten die logement zoeken daar:uit het boekje logis de France,relais du silence,
een verblijf op 1 km van het centrum van Bedoin in hotel des pains.
Voor wie het sportieve en het culinaire in Frankrijk wil koppelen;
'tIs wel al een tijd geleden maar het was een echte aanrader toen!
Vriend van me had langs Sault naar omhoog gereden en zij me;vanaf chalet Renard
begint het toch echt serieus zwaar te worden!!!
Zij die langs Bedoin al naar boven reden weten beter want dan begint het
minder zwaar te worden vanaf Renard en komt het einde in zicht!
Eigenlijk is kant Malaucène de moeilijkste door de steeds veranderende klimpercentages!?
Bij slecht weer kan het boven gevaarlijk zijn;stormwinden,onweersvlagen en koude zijn dikwijls
de grote boosdoeners waarop je goed moet voorbereid zijn en/of de meteo goed doornemen!
Vergeet in de afdalingen ook niet dat je niet in de tour zit en er overal tegenliggers kunnen opduiken in elke bocht!
Post Reply