Behoud offroad

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
dirtrider.Q
Mountainbiker

Post by dirtrider.Q »

maw : de echte sportieve enduro rijder durft zelfs vaak niet eens meer de natuur in om te rijden, bang dat hij met de vinger word gewezen en problemen krijgt.
spijtig dat die mensen de dupe zijn, want zonder al die cowboys hadden ze zeker hun voorzieningen allang gehad.
Beter had ik het niet kunnen verwoorden... helaas zijn we niet bij machte om de cowboys er uit te halen zo lang zelfs de arm der wet iedereen over dezelfde kam scheert. Maar je hebt gelijk, ik heb soms geen zin om te gaan rijden uit angst van 'weer eens' een confrontatie.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Sunn, volgens jou zijn dat dus meer cowboys dan brave mannen?

PS, ik ken de situatie niet, maar, als je een enduro rijders de tanden uit slaat denk ik dat jij wel eens onze rotte appel zou kunnen zijn!
Hopelijk was dit wettige zelfverdediging en niet je woede afkoelen!

Een beetje tollerantie van iedereen zou op zijn plaats zijn, anders zijn de bossen binnenkort volledig voor de beestjes en heel uitzonderlijk een wandelaar (met een kaart van de groene jongens)!

Ik kom regelmatig vriendelijke gemotoriseerde mensen tegen op de veldwegen!
Die durven ook eens wat gas geven, maar bij het geringste teken van leven vertragen en stoppen die!
Het zijn soms zelfs de MTB'ers die het zotteke houden met de jeeps/ motto's/ quads

vb.
Op de TT van Huldenberg waren er een paar jeeps, zeer ordelijk op stukken van de TT aan het rijden, en ik heb weinig mensen zien opzij gaan om een jeep te laten passeren!
Als er dan toch een jeep passeert (op ruim een meter) dan zijn het zotten, hoewel het dan gaat om fietsers die de hele weg blokkeren [-X

Een paar vrienden van mij (zeer occasionele mountainbikers) hebben zich aan die jeeps gestoord, waarom??? Gewoon omdat ze er zijn! Omdat ze hun fiets amper onder controle hebben maar toch geen zin om een jeep te laten passeren! Wij betalen voor deze TT #-o en daardoor is de weg van ons???

Een jeep volgt rustig op 15 a 20 meter in een zeer overzichtelijke afdaling waar ze met moeite 25 km per uur halen en één van mijn vrienden voelde zich berdreigt door die zot :roll: !
Het waren zeer gedisciplineerde mensen die een roadbook volgden van weg en veldwegen, en toch hebben zoveel mountainbikers zich daar aan gestoord!

Daarbuiten zijn die vrienden zeer tollerante, toffe mensen, maar zo'n jeep was voor hun een bedreiging. Aan wie ligt dat?
Misschien hadden ze hetzelfde gevoel gehad als er in die afdaling een paar snellere mountainbikers waren gepasseerd!

Vanaf morgen ga ik net hetzelfde fenomeen te horen krijgen op de skipiste: jij skiet veel te snel, jij moet op de rode en zwarte piste zitten
#-o
En beginners die vallen omdat je, met een gematigde snelheid, op 4 meter achter hen passeert terwijl ze wel met een groep de VOLLEDIGE piste blokkeren. ALs je dan stopt om hen te helpen krijg je een uitbrander dat je een gevaar op de piste bent...

Vraag eens aan gelijk welke TT organisator wat er gebeurt als een TT en een wandeltocht ongeweten dezelfde technische stroken of wandelwegen gebruiken! Hoeveel van onze zotten gaan wandelaars de kant induwen om toch maar dat afdalingkje op snelheid te kunnen nemen! We hebben zelfs geen wandelaars nodig, een trage, onzekere bikers kan hetzelfde lot beschoren zijn! En zeg nu niet dat het niet gebeurt, want ik heb al meer dan 1 kind opgeraapt na een passage van een opgefokte would be meirhaeghe!

Op weg naar Santiago de Compostella [-o< heb ik net een steniging van een biker gemist, na dagenlang wandelen zitten die mannen op hun tandvlees, ze moeten naa de avond toe echt denken waar ze hun voet neerzetten, ze zitten in een tempo, denken aan een warm bad, en dan vliegt hun daar de hondertste biker van de dag voorbij die denkt dat iedereen hem tijdig hoort aankomen en verwacht dat die voetgangers maar moeten wegspringen, een madammeke was niet op tijd weg, heeft een tik gekregen tegen de rugzak en is gevallen, biker was zich van niks bewust en bolt door, tot hij de stenen ziet passeren!

.....

Zo heilig zijn we ook niet, een gedeeltelijke invulling van groene zone als recreatiegebied ipv natuurgebied zou ons allen ferm vooruit helpen!
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

[quote="nothing 's impossible"]Sunn, volgens jou zijn dat dus meer cowboys dan brave mannen?

PS, ik ken de situatie niet, maar, als je een enduro rijders de tanden uit slaat denk ik dat jij wel eens onze rotte appel zou kunnen zijn!
Hopelijk was dit wettige zelfverdediging en niet je woede afkoelen!

quote]

ik weet niet waar jij leren lezen hebt, maar er staat duidelijk vermeld dat DIE MOTORIJDER ALS EEN BEZETENE OP ME AFKWAM EN MET ZIJN HELM TEGEN MEN KOP WILDE KLOPPEN!!!!!!!!!!!! GELUKKIG KON IK ONTWIJKEN EN HEB HEM ZIJN VET GEGEVEN........

nu wat duidelijker hoop ik. (amai kmoet wel serieus lachen met uw reactie)

volgens mij is dat 100% !!! zelfverdediging !!!! (hopelijk kan je intussen al lezen :lol: )
mocht jij dat bij mij proberen, dan kon je ze nu ook nog natellen :^o
of dacht je echt dat ik me (zoals men vriend) halfdood laat kloppen, gewoon omdat een opmerking maak over zijn rijstijl?
der is in dat geval nog veel plaats in Geel voor dat soort 'gajes'

aan uw reactie zie ik genoeg....

jij sluit de ogen voor dingen die gebeuren.
nochtans zijn er collega rijders van u, die zelf een bloedhekel hebben aan zulke personages, ook omdat hun gedrag totaal onverantwoord is, en zij die nomaal rijden en willen genieten van hun tochtje, een slechte naam krijgen.

verder ben ik heel blij, dat je het voorbeeld van je vrienden aanhaalt die occasioneel MTB'en en TT's doen, of zouden doen.
en inderdaad, dat gedrag is vooral terug te vinden bij de meer occasionelere fietsers.
de meer ervaren fietsers zullen dat gedraag ook al vaak hebben tegengekomen op TT's en zich ge-ergerd hebben.
weet je hoe vaak renners in wedstrijd (op de weg) tegen de vlakte gaan door dat soort mensen??? Vaak. Een aanstormensd peleton en ineens rijd der voor uw neus ene die maar niet van de baan wil (nochtans verplicht op dat moment) levensgevaarlijk.

de 4x4 die georganiseerd worden zijn zeer vaak in overleg met bevoegde besturen. dat er op dat moment een probleem ontstaat (zoals jij aanhaalde met de TT) is in feite de oorzaak van die besturen, die niet eens moeite doen om te overleggen, wie waar hoe rijd. (uitgestippelde routes) of gewoon omdat men geen andere wil toestaan...

overleg tussen een 4x4 organisator en een TT organisator is dan ook zeer welkom. zo kan men langs beide zijden elkaar op de hoogte stellen van een ander evenement dat deels over dezelfde route gaat, of elkaar kruist.
..MAAR vaak vinden ze het de moeite niet.
je kan zeer makkelijk nagaan of er die dag nog een evenement aan de gang is, bv op het gemeentebestuur (zij geven ook de toelatingen uiteindelijk)

verder
tis simpel : er moet eerst eens heel goed in eigen rangen gekeken worden, (hebben we ook moeten doen) zich organiseren (pfff voor de slechtlezenden nog eens..) en in dialoog gaan met bevoegde overheden. Gevallen die zich weinig aantrekken van de rest, op de vingers tikken, wanbt tis wel zij die de rest een slechte naam bezorgen , en met gevolg soms.
Last edited by Sunn Xtreme on Sat 17 Feb 2007 16:01, edited 3 times in total.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

dirtrider.Q wrote:
maw : de echte sportieve enduro rijder durft zelfs vaak niet eens meer de natuur in om te rijden, bang dat hij met de vinger word gewezen en problemen krijgt.
spijtig dat die mensen de dupe zijn, want zonder al die cowboys hadden ze zeker hun voorzieningen allang gehad.
Beter had ik het niet kunnen verwoorden... helaas zijn we niet bij machte om de cowboys er uit te halen zo lang zelfs de arm der wet iedereen over dezelfde kam scheert. Maar je hebt gelijk, ik heb soms geen zin om te gaan rijden uit angst van 'weer eens' een confrontatie.

ik ben blij dat een enduro rijder dit ook bevestigd (voor degene die slecht leest :^o )

in men familie waren er vroeger ook 2 mensen die reden. ze zijn er gewoonweg mee gestopt omdat er anderen aan alles hun laars veegden, en zij mee de vinger kregen en tal van problemen met wandelaars enz.. omdat die hun voor die cowboys aankeken. Ook hebben ze meermaals die cowboys erop attent gemaakt dat hun manier van doen echt niet kon, en onverantwoord was..... meermaals hebben ze klappen gekregen, omdat ze daarover wat opmerkten.
dat was de druppel.
ze zijn ermee opgehouden door die onverandwoorde wildrijders.

ze waren al die miserie kotsbeu.
zeer spijtige zaak voor diegenen die het goed bedoelen en hun aan een gedragscode houden....

je mag gerust weten, dat ik me ook heel vaak erger aan die wannabe Boonens en Betinnis, die - wanneer ze in groep rijden - vaak zonder omkijken de baan overvliegen, vaak brullen tegen wat tragere en / of oudere fietsers enz...of wandelaars, ...
dat zijn wieler-terroristen ipv toeristen :)
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Tja, vandaag waren er ook zo'n paar pipo's die op een smalle passage waar net wat vrouwen en zo stilstonden via het maisveld dat klein doorgangske wilden pakken. Iets na de bevoorrading (ze moeten daar echt wel minder suikers gaan geven :))....Bij het stappen help 'k nog een pipo uit een koord die daar lag (beter kijken man :)) en als we terug kunnen rijden zegt ie..sorry..ik een kwakje...schiet ie daar tussen de vrouw voor mij en een muur door en schiet ie nog langs heel een hoop.

Awel, 500 m later zat 'k in z'n wiel en nog 2 km later zat ie al een kilometer achter (had net toevallig een mooi overzicht). Heb niks gezegd maar had 'm eigenlijk op z'n "gedrag"' moeten wijzen....
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

pvandebe wrote:Tja, vandaag waren er ook zo'n paar pipo's die op een smalle passage waar net wat vrouwen en zo stilstonden via het maisveld dat klein doorgangske wilden pakken. Iets na de bevoorrading (ze moeten daar echt wel minder suikers gaan geven :))....Bij het stappen help 'k nog een pipo uit een koord die daar lag (beter kijken man :)) en als we terug kunnen rijden zegt ie..sorry..ik een kwakje...schiet ie daar tussen de vrouw voor mij en een muur door en schiet ie nog langs heel een hoop.

Awel, 500 m later zat 'k in z'n wiel en nog 2 km later zat ie al een kilometer achter (had net toevallig een mooi overzicht). Heb niks gezegd maar had 'm eigenlijk op z'n "gedrag"' moeten wijzen....

:-D ken het. zie je vaak op toertochten, of gewoon in het weekend als je ergens een toertje gaat rijden en er lopen nogal wat wandelaars rond.....

vorig jaar gaf ik een aantal jeugdigen veldrittrainingen. waren er ook een paar rennertjes die alles omver reden.. uiteindelijk de ouders verteld dat ik ze niet meer wilde trainen, want dat hun gedrag echt niet thuishoort in de groep die ik begeleide.
mijn keuze was : ingrijpen, of laten doen en ongelukken / problemen, en een slechte sfeer krijgen in de groep.
Deere Power
Mountainbiker

Post by Deere Power »

Als fervent endurorijder en mountainbiker kan ik niet veel anders doen dan me aansluiten bij stefaan 525 en dirtrider. Wat me echter opvalt is dat er hier in een goedbedoeld maar gevoelig topic al snel heen en weer wordt geroepen en met modder gesmeten. Voor de wandelaars zijn de mtbikers het uistchot, voor de mtbikers de "crossers", voor de crossers de quadmannekes en voor de qaudmannekes zijn het de jeepers.... Het komt er dus op neer dat iedereen zichzelf OK vindt en de rest hoort niet thuis op hun wegje.....Wat moeten de mensen dan zeggen die in een groene omgeving wonen? Ik mag hier doen wat ik wil en de rest moet hier wegblijven? En landbouwers die deze wegen voor hun broodwinning gebruiken? Moeten zij dan misschien het alleenrecht krijgen om onze veldwegen te gebruiken?

Tolerantie en gezond verstand kunnen in deze materie al veel oplossen. Maar laat dat nu net een van de grote problemen zijn vandaag de dag, intolerantie.

Toch nog enkele details:

-Enduro moto's zijn vandaag de dag voor 95% viertakten, die stinken niet. Zij voldoen net als wagens aan de Europese emissie normen.
-Stille uitlaten zijn een plicht voor iedereen die met eender welk voertuig in de natuur komt.
- Bij paarden/honden/kinderen/wandelaars, etc ben je kalm en geef je de anderen alle tijd om hun weg voort te zetten. Bij paarden zowiezo de motor af.

Nog een laatste bericht aan sunn extreme:

Aan je berichten te zien heb je ooit een zeer traumatische ervaring gehad met "crossers". Draai en keer het hoe je wil, niet iedereen is een harakiripiloot op 2 wielen, er zijn ZEER VEEL enduro rijders die hun best doen om niemand voor de borst te stoten en gewoon van hun hobby willen genieten met respect voor de natuur, de dieren en de medemens.

Om je hiervan te overtuigen ben je steeds welkom om met onze groep eens mee te rijden, de moto, de kleding, helm en laarzen heb ik allemaal klaar liggen, je bent steeds welkom. (op voorwaarde dat je een geldig moto rijbewijs hebt natuurlijk)
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

Deere Power wrote:
Nog een laatste bericht aan sunn extreme:

Aan je berichten te zien heb je ooit een zeer traumatische ervaring gehad met "crossers". Draai en keer het hoe je wil, niet iedereen is een harakiripiloot op 2 wielen, er zijn ZEER VEEL enduro rijders die hun best doen om niemand voor de borst te stoten en gewoon van hun hobby willen genieten met respect voor de natuur, de dieren en de medemens.

Om je hiervan te overtuigen ben je steeds welkom om met onze groep eens mee te rijden, de moto, de kleding, helm en laarzen heb ik allemaal klaar liggen, je bent steeds welkom. (op voorwaarde dat je een geldig moto rijbewijs hebt natuurlijk)

kijk, nee geen traumatische ervaringen. kvind het gewoon schandalig dat er bij zijn die maar op doen, en niet eens hun handen kunnen thuishouden. En omdat ze het maar al te goed weten dat ze niet goed bezig zijn, reageren ze nog furieuzer wanneer ze erop attent worden gemaakt.

kijk, uw antwoord getuigd wel van gezond verstand. jij weet en beseft dat je zelf ook een inspanning moet leveren, en bepaalde gedragscodes vooroplegt / respecteert. ik weet dat er vele endurorijders zijn die dezelfde instelling hebben, alleen - zoals ik eerder zei - zien velen het zo niet meer zitten van weer maar eens geconfronteerd te worden met zaken die door anderen zijn toegebracht.
vaak denken ze al : mja, kheb wel zin in een toertje maar laat maar...want anders ist weer van dat misschien, en tis de schuld van die halvegares zonder gedragscodes.
totaal begrijpelijk.

dat niet iedereen een verkeerde instelling heeft heb ik ook reeds vermeld.

je kan het bv vergelijken met een klas.
laat ze gewoon doen, en tegen einde schooldag is het kot afgebroken.
leer ze gedragscodes, respect voor anderen en omgeving, dan krijg je ook respect van anderen, en af en toe al eens een bonus.

als ik met jonge rennertjes het bos inga voor veldtraining, en ik laat ze doen iedere keer, dan vind je in 12 km omtrek zelfs geen konijn meer terug. daarom maak ik ze attent dat ik geen agressie naar anderen duld (bv wandelaars enz...) omdat die toevallig daar passeren op hetzelfde paadje.
ook geen afval gooiend in de natuur, respect voor de omgeving tonen.
wie erover gaat, word ter orde geroepen.
en tot nu toe (alles vasthouden) heb ik van die jongens geen problemen meegemaakt.
enkel in het begin,met enkelen, maar die heb ik wijselijk uit de groep gezet omdat ze niet wilden aanpassen.

idem met motorsporten : wilen ze respect krijgen, moeten ze het verdienen. bewijzen dat het anders kan, en hoe doe je dat??
degenen die dwars blijven liggen, eruit zetten.
een goede start en een waarschuwing aan velen zou zijn (bv bij vergunninghouders) :
wie derden niet respecteert alsook de omgeving, wie de gedragscodes niet naleeft, wie agressie -fysiek of verbaal - vertoont naar derden, ...
zal geschorst worden voor een x-aantal weken - tot gans jaar - en / of intrekking van de vergunning.
zo werk je ineens ook aan de mentaliteits-instelling.

niet realiseerbaar??

toch wel.
-------------
weet dat dez Belgische Wielrijdersbond al vele jaren dit systeem hanteert.
de laatste jaren zelfs nog een stuk verstrengt.
renners die fysieke agressie uiten aan derden of elkaar, kunnen tot 2 jaar!!! geschorst worden, vaak gepaard met onmiddelijke intrekking van de vergunning.
renners die verbale agressie uiten, kunnen een boete tot een schorsing van 6 maanden oplopen.
renners die de opgeving niet respecteren (oa openbaar omkleden valt eronder) , lopen een boete op tot zelfs een tijdelijke schorsing van 3 maanden bij herhaling..
renners die geen respect tonen voor de voorzitters van wedstrijden, bondsvoorzitters enz, kunnen een schorsing oplopen van enkele weken tot 2 jaar. bij herhaling zelfs levenslange uitsluiting.
ie in een schorsing zit, en toch elders gaat deelnemen bij wedstrijden van andere bonden, zal zijn vergunning verliezen voor minstens 1 jaar, tot 2 jaar.
Stel je je aggresief (verbaal is al genoeg) op tegen UCI-voorzitters / commisarisen, kan je onmiddelijke uitsluiting oplopen.

je ziet, bij de BWB lachen ze er niet mee. zulk systeem is perfekt overbrengbaar naar elke sport. niet vaak zie je een wielrenner uithalen naar iemand, omdat ze zowat automatisch gebonden zijn aan de gedragscodes die de BWB hanteert.
en mochten er onderweg problemen zijn, dan is het vaak de occasionele fietser die enkele keren per maand de natuur ingaat - en ja, dan denkt die nogal eens dat alles moet wijken voor hem, omdat HIJ nu eens in de natuur rijd.

keer en draai het hoe men wil :
alles heeft te maken met mentaliteit. helaas moet je veel mensen dat aanleren.
plonsita
Mountainbiker

Post by plonsita »

Swannie wrote:
Queef wrote:
Swannie wrote:Idd, ik deel ook voor 200% de mening van Sunn Extreme en bergfietser.
Er zijn genoeg afgesloten crossparcours waar je terecht kan met je crossmachien of met je quad.
Informeer u eerst voor je zo'n uitspraken doet.
Die tijden zijn gepasseerd hoor.
:roll: 1 van m'n beste maten is een prof... dus ik weet echt wel waarover ik spreek zenne! Hier in de buurt, zijn er verschillende afgesloten crossparcours! (grobbendonk, zandhoven... )
sorry,

maar die parkoers wat gij opnoemt mogen slechts gebruikt worden voor wedstrijden, hooguit 2 maal per jaar.

Ik ben mx, ik zal het wel weten
plonsita
Mountainbiker

Post by plonsita »

Alles eens rustig nagelezen wat hier verteld wordt.

Ik rij dagelijks met motocrossers (profs) met de MTB in het bos in Limburg.

Inderdaad Limburg waar VELE toertochten zijn.

En wat vinden heel veel mensen fijn op die toertochten : Singletracks.

En wie o wie heeft ooit al die singletracks gebouwd : inderdaad enduro rijders.

Ik reed 20 jaar geleden ook enduro, ben gestopt en ben gaan fietsen.
Ik fiets nog altijd het liefste op enduro paden

Geef eerlijk toe : wat rijdt het beste ; een pad waar een motor over heeft gereden of een paard overuit is gegaan.

Probleem is dat de enduro rijders GEEN gebied krijgen waar ze zich kunnen uitleven.

Dus rijden ze er vaak maar op los (wat ik niet goedkeur)

Wat vele mensen hier niet weten, is het feit, doordat ze geen gebied krijgen, ze toch geen mensen willen lastig vallen.
Wat gebeurt nu hier (limburg) in de omgeving, alle hardcore diehard enduro rijders rijden nu snachts door de bossen
Van niemand last.. maar of het goed voor de beestjes is, is een ander zaak.

Honderden enduro rijders doen dat nu, niemand heeft er last van.
Waarom ze het doen : noodzaak, wanneer kunnen ze anders hun hobby uitoefenen ?
Keur ik het goed : neen, maar ik begrijp het wel.

Rijden op mx parkoers ? Lommel, Neeroeteren (al een jaar dicht), Genk, Helecine, Olmen, Aarle...dan hebben we het gehad voor belgie

maw 4.5 parkoers voor HEEL belgie (met vele wereldkampioenen) en er zijn veel meer motocrossers dan mtb-ers in belgie...

En niemand wil een crossparkoer in zijn tuin, maar ze schreeuwen allemaal "geef ze maar een terrein"

Er zal compensatie moeten komen tussen alle gebruikers, anders loopt het zowiezo verkeerd af, voor ons (mtb) voor hun (iedereen anders)
Post Reply