Behoud offroad

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Handige Harry
Mountainbiker

Post by Handige Harry »

Er zijn natuurlijke altijd uitzonderingen maar ik vind persoonlijk dat 99 % van de bikers zéér gedisciplineerd zijn, en als er ene het waagt het weg te smijten krijgt die altijd een opmerking!
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Handige Harry wrote:Er zijn natuurlijke altijd uitzonderingen maar ik vind persoonlijk dat 99 % van de bikers zéér gedisciplineerd zijn, en als er ene het waagt het weg te smijten krijgt die altijd een opmerking!
Dat vind ik er ook van. Vriendelijkheid, respect en vuiligheid bijhouden kosten geen geld. :wink:
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

@ Sunn xtreme:

Ik geeft toe dat het van de topic starter niet echt een grandioos idee is om met mountainbikers en quad- en endurorijders samen een front te vormen, daarvoor verschillen beide té veel van elkaar (zoals deze topic duidelijk bewezen heeft), en dan zal de (iets) minder geviseerde kant (de mountainbikers dus) inderdaad ook in de klappen delen. Eigenlijk lijkt het alsof de gemotoriseerde sporten gewoon niet alleen in de hoek waar de klappen vallen willen staan.

Daarom dat ik mij ook niet uitgesproken heb over die "front vorming", hier ben ik ook niet voor te vinden. Maar zoals hier al meerdere malen aangehaald werd heeft iedereen recht op het uitoefenen van zijn hobby, en er zijn altijd wel tereinen die hiervoor geschikt zijn, zoals stroken naast de autostrade, of in de buurt van industrie gebieden, en doe hier nog af en toe een fatsoenlijk georganiseerde tocht bij (waar de organisatie dus instaat voor het respect tegenover natuur en eventuele andere recreanten), en ik denk dat er al een hele boel gelukkige enduristen rondrijden (en een pak minder gefrustreerden op de bloso parcoursen).

Wat mij hier vooral tegen de borst stootte was die houding van "die enduristen zijn allemaal crapuul en ze moeten uit onze bossen blijven". Zo zwart/wit is deze situatie helaas niet.

Dus ik kan mij goed vinden in jouw uitleg dat ze zich eerst zelf moeten organiseren, een goed beleid moeten uitstippelen en érg belangrijk, een goede gedragscode moeten op punt stellen en deze ook toepassen (zoals die bij mountainbikers ook bekend is, hoewel ze ook niet altijd 100 % nageleefd wordt :roll: ).

Maar gun iemand anders ook het licht in de ogen.
(en ik ging hier niet meer op reageren :-? )
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

'k Woonde vroeger, toen 'k een klein ventje was, in een redelijk landelijke wijk en we hadden het geluk een toerke "rond den blok" te hebben van zeg maar een meter of 700. Te gek vonden we dat om te racen met onze go-carts. Voor onze fietsen namen we een iets groter blokske.

Nu moet je dat niet meer proberen denk 'k of ge zijt rap kreupel.

Tot op een dag diezelfde blok gebruikt werd voor gemotoriseerde go-cart races. De hele zaterdag. Te gek vond 'k dat als kind, de hele dag in zo'n uitlaatgassenwalm, maar ja, ouders èh. 't Jaar erna gingen we die dag gewoon op een ander. En 'k weet niet of het nog lang geduurd heeft maar op een keer is de buurt ne keer gaan klagen en was 't gedaan.

Wat wil 'k hiermee nu zeggen ? De gemeente dient de betreffende bevolking eerst advies te vragen en dan pas iets inrichten of een terrein openstellen. Alle protest daarna kan dan gemakkelijk verworpen worden of er kan mee rekening gehouden worden.
stefaan525
Mountainbiker

Post by stefaan525 »

[quote="Sunn xtreme"]btw/... wel men petje af voor de sommigen die toch crossen in de natuur, maar echt wel rekening houden met de omgeving , mensen enz... maar zo dik rijden die helaas niet.

Beste,wij endurorijders proberen met iedereen overeen te komen die we passeren op onze weg.Bij de endurorijders die hun hobby serieus pakken geldt er een ongeschreven wet die zegt dat bij het passeren van fietsers,wandelaars er op stapvoetse wijze wordt gepasseerd.Komt men paarden tegen dan wordt de moter stilgelegd.Wat betreft het door de bossen rijden,er is ook nog zoiets als het bosdecreet dat gemotoriseerd verkeer verbiedt in de bossen,maar ik heb de indruk dat hier de openbare veldwegen nogal is rap omgetoverd worden tot een''bos''.Wat de bloso routes betreft,dat zijn dikwijls wegen die al gebruikt werden door de enduristen nog voor de mtb fiets werd uitgevonden.En nu er een pijltje van bloso staat zijn wij daar ineens criminelen :evil: .
Het is nu eenmaal zo dat er in elke hobby kring gespuis zit die het verknallen voor de anderen,dat is bij ons en dat zit er bij de mtb ook tussen.

By the way,kijkt eens op www.codever.be.die proberen er wel iets aan te doen voor alle offroad gebruikers.
dirtrider.Q
Mountainbiker

Post by dirtrider.Q »

Ik sluit me aan bij Stefaan,

Laat Codever zijn werk doen, wees verdorie wat toleranter en begrijp eens dat er mensen zijn die ook nog andere dingen graag doen. Een wandelaar vindt een gedreven mountainbiker gek, een mountainbiker vindt een enduro rijder gek en een enduro rijder heeft een hekel aan een quadrijder...

Waar stopt het?

En inderdaad sommige veldwegels werden al LANG gebruikt voor af en toe eens een enduro of crossmotor maar sinds de Bond Beter Leefmilieu denkt dat na de BELABBERDE stedebouwkundige richtlijnen van de 30 jaren elk stuk groen nu voor de beestjes is (en pas op he, voor jullie hier reageren ik ben meer dierenvriend dan je denkt) is opeens alles met een motor er onder slecht en laat zelfs een mountainbike een 'vernielend' spoor na.

En inderdaad, samen een front vormen heeft weinig zin, dat bewijst de bekrompenheid hier en op andere plaatsen genoeg.

Toch enkele punten aanhalen: ongevallen met derden? Ik moet het eerste feit nog tegenkomen, maar akkoord er zijn er die overdrijven en onverantwoord zijn, maar die heb je overal: in het dagelijks verkeer, op de skipistes, op een dijk vermomd als wielertoerist en ga zo maar door.

Beperkt gezichtsveld: inderdaad daarom dat een echte enduro rijder een veldweg of bos niet beschouwt als een circuit en zich dus AANPAST.

Omgekegeld door moto, quad, jeep? Man ik weet niet waar jullie gaan rijden maar ik kan me niet één ontmoeting herinneren van die aard en ik rij dikwijls met mijn mountainbike!

Hindernissen: klopt, maar zie het punt over gezichtsveld, een deftige enduro rijder weet dit en past zich aan.

Schade aan de natuur: dit is relatief... Wie elke dag dezelfde toer doet brengt schade toe aan de natuur, maar hetzelfde geldt voor mountainbikes. Zoals men hier zelf aanhaalde, al eens na een toertocht het terrein bekeken? Of is dat 'natuurlijke vorming van de aardkorst door evolutie'?

Bosrijke omgeving behouden: kan ik alleen maar aanmoedigen, maar men moet niet hypocriet een bos als natuurreservaat gaan afstempelen als dat al jaren niet het geval was omdat er toevallig op 1 km van da bos een nieuw terrein ingericht wordt als industriezone: dat is politiek, je doet iets niet echt goed, namelijk grond verkavelen voor economische belangen, maar om toch te tonen dat we 'om de natuur geven' maken we er ineens een reservaat van en mogen enkel wandelaars er nog in. Ik ben liefhebber van natuurgebieden en mij zal je nooit met een mountainbike of motor in zo een gebied vinden, maar dit wil niet zeggen dat elke streep groen verboden toegang is voor alles met wielen!

Wat bikerLieven zegt is tot nu toe de meest zinvolle reply die ik hier gelezen heb en dat kan ik alleen maar aanmoedigen, enkel door sensibilisering en vooroordelen weg te werken zal men het snappen.

Ik wil ook reageren op dit punt: "Maar op de fora van de gemotoriseerde medemens heb ik nog niet vaak horen pleiten voor banden met weinig profiel. Er valt daar nog een ander te doen aan bewustmaking en respect voor de natuur". Er rijden meer enduro rijders met FIM gekeurde banden rond dan u denkt, deze banden zijn net ontwikkeld zodat er veel minder schade aan het terrein is dan een standaard crossband. Overigens met een crossband mag men NIET op de openbare weg (of op een veldwegel), enkel banden met DOT keuring zijn bij wet correct. Echte enduro rijders houden zich hier ook aan en rijden in tegenstelling tot de wildcrossers met degelijk materiaal.

Inderdaad motoren brengen nu eenmaal geluidshinder met zich mee net daarom dat enduro rijders die het goed menen ook onmiddellijk de boel afleggen bij grote groepen wandelaars, ruiters, fietsers en noem maar op... En dat wordt steeds weer opnieuw goed onthaald. Er zijn heus wel mensen die het goed menen, men moet dit gewoon eens leren inzien!

Gesloten terreinen bieden geen oplossing, dat is voor snelheid (net zoals een race circuit) en in tegenstelling tot wat men mag denken gaat enduro rijden niet om snelheid maar net om het rijden op 'ander' terrein. Overigens, een gesloten omloop brengt onderhoud met zich mee, maar zo ver zijn ze precies nog niet bij de overheid.
Trouwens, stel je voor dat je met je MTB enkel op hetzelfde toertje mag rijden van 10 km... dat word je ook beu.

Overigens, wegen voor offroad motoren naast autowegen? In Kontich op 100 METER van de E19 lag een prachtig terrein... guess what... je mag er niet meer rijden... het is natuurgebied! HA!

Jammer...

Ik hoop op nog veel plezier op de veldwegen, met mijn mountainbike, en met mijn enduro en te voet...

Anyway de hele grap van deze topic is nog dat iedereen wel zegt 'ha ja' maar uiteindelijk het toch weer eindigt met 'Akkoord er moet plaats zijn voor gemotoriseerde sporten maar liefst niet op het wegeltje waar ik ga rijden'.

Dit illustreert eens te meer de gevoeligheid van de topic. Ik zou zeggen slotje op dit spul want zoals men al eerder zei, uit deze discussie gaat nooit iets deftigs komen.
Guest

Post by Guest »

Hallo,

Ik rij soms met de MB maar meer met den enduro.
Hieronder staat mijn reactie op een enduroforum aan enkele collega's enduristen die het niet goed menen:

==> Het gaat over die klojo's die zich altijd heiliger voordoen als de paus en eens ze de rechterhendel in de hand hebben ineens elke 'hersencel' verdwenen is.

Toevallig ken ik die gasten ook en die moeten me niet komen vragen om met mij mee te rijden.No way.

Ze hebben geen enkele disipline,passen hun snelheid nergens aan,rijden iedere zondag dezelfde toer rond de kerktoren,haasten zich dan om op café te zitten,doen dan nadien halfzat een ongeval op de openbare weg,dreigen met 'een goe pak slaag' als er een buitenstaander een opmerking maakt over hun rijgedrag,ze dreigden ook eens iemands ramen te komen uitgooien omdat men een opmerking gemaakt had,rijden met zuivere crossmachines,enz....Het toppunt is dat ze dan nog tegen iedereen zeggen dat we de regels moeten respecteren,ge moet maar durven. <==

Dit is mijn manier om mijn hobby uit te oefenen:

Ik rij ook illegale stukken,maar passeer en ben weg,ik pas mijn snelheid aan bij het naderen van andere weggebruikers:wandelaars,mountain-bikers,enz..,ik rij met een echte enduro,stille uitlaat,en leg de motor stil voor ruiters.Als ik ergens een opmerking krijg stop ik,doe de helm af en vraag wat het probleem is.Als er gepraat wordt kan er altijd een oplossing gevonden worden en kan er begrip van weerskanten komen...Ik ben en wil zekers niet heiliger zijn dan de paus maar probeer toch zo weing mogelijk andere personen ten laste te zijn.

Mijn vraag is: Wat doe ik verkeerd???
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

stefaan525 wrote:
Sunn xtreme wrote:btw/... wel men petje af voor de sommigen die toch crossen in de natuur, maar echt wel rekening houden met de omgeving , mensen enz... maar zo dik rijden die helaas niet.

Beste,wij endurorijders proberen met iedereen overeen te komen die we passeren op onze weg.Bij de endurorijders die hun hobby serieus pakken geldt er een ongeschreven wet die zegt dat bij het passeren van fietsers,wandelaars er op stapvoetse wijze wordt gepasseerd.Komt men paarden tegen dan wordt de moter stilgelegd.Wat betreft het door de bossen rijden,er is ook nog zoiets als het bosdecreet dat gemotoriseerd verkeer verbiedt in de bossen,maar ik heb de indruk dat hier de openbare veldwegen nogal is rap omgetoverd worden tot een''bos''.Wat de bloso routes betreft,dat zijn dikwijls wegen die al gebruikt werden door de enduristen nog voor de mtb fiets werd uitgevonden.En nu er een pijltje van bloso staat zijn wij daar ineens criminelen :evil: .
Het is nu eenmaal zo dat er in elke hobby kring gespuis zit die het verknallen voor de anderen,dat is bij ons en dat zit er bij de mtb ook tussen.

By the way,kijkt eens op www.codever.be.die proberen er wel iets aan te doen voor alle offroad gebruikers.

even opmerkebn, ivm die weggetjes voor de Bloso bepijling...

nog lang voor ze maart op het idee kwamen van afpijlroutes, zaten wij al veldrittrainingen te doen als snotapen. en ook kwamen we endurorijders tegen... met respect voor een ander.
en toen kwamen de cowboys erbij, met meer het bos / natuur is, en de enduro werd een 'wedstrijd' vaak met erge gevolgen, en evenveel vluchtmisdrijven.

en toen kreeg iedereen een verbod : zowel gemotoriseerden, als fietsers.
aan wie ligt dat dan??

niet aan die fietsers. wel aan die cowboys + rustige endurorijders, die niet meer rustig bleven en zich maar wilden bewijzen als de nieuwe Geboers tssssss
bedankt jongens bedankt.

tis niet dankzij jullie dat WIJ terug in de natuur 'mogen' fietsen. want het is en blijft nog steeds op aangeduide routes, dus een verplicht traject.
maar wij zijn wel tevreden daarmee, en we weten dat een fatsoenlijke gedragscode ons ten voordele zal zijn.

iets waar ze in de moto en 4x4 wereld niet aan kunnen tippen (uitgezonderd die kleine minderheid onder jullie, mijn respect)

tis nu al bijna 3 jaar dat jullie proberen vrije routes toegang tot de natuur willen hebben. intussen zijn er toch enkele voorzieningen bijgekomen maar dat is blijkbaar niet goed genoeg om te beginnen.
waarom zelf je eigen ruiten inslaan om de vrije natuur in te vliegen...met een motorvoertuig.
neem de fiets, wandel,.. dan heb je iets aan de natuur. dat laatste stukje kalmte mag gerust bewaard blijven.

btw : ik zou toch een petitie opstarten, liefst zo groot mogelijk uitpakken, op het nieuws komen enz... zonder dat jullie eerst wat doen aan de mentaliteit, en een degelijke structuur op poten willen zetten.
gezien de huidige koers van de Provincies en op Nationaal Beleid, anti motorvoertuigen en tegen koning auto ook, geef ik in dit geval 100% zekerheid ....GEBUIST :lol:

ik gun iedereen zijn pret. maar al meerdere malen aangehaald... VERANDER EERST DIE MENTALITEIT, en schop die cowboys eruit. want anders blijf je tegenwind krijgen.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

@Stoemper : je omschrijft precies hoe het er vaak aan toe gaat.

kijk, ik zie heus wel een verschil tussen een echte enduro rijder, en de wannabe's die meer cowboys zijn dan enduro-rijders.
een echte enduro rijder heef respect voor de anderen, en past zich inderdaad aan, aan bepaalde situaties.

hogerop leesde ik van iemand, die te Westerlo aant Rooiveld vele enduro-rijders zag rijden. kheb ze ook tegengekomen, terwijl we veldrittrainingen bezig waren. en die reden door de natuur, nioet scheuren. als er een hindernis was, of wandelaars enz, die deden teken aan elkaar dat ze moesten opletten.

...maar toen kwamen ook de anderen... die alles kwamen verzieken voor iedereen, ook voor de fietsers / veldrijders. (mtb bestond toen niet eens)
en we vlogen allen uit de bossen.

heden kom ik nog regelmatig enduro rijders tegen.... maar wel dikke onozelaars :evil:
gas vierkant open, iedereen moet opzij, het zand moet meters ver wegvliegen als ze een bocht pakken , zeg je wat, kloppen ze meteen op je gezicht....

maw : de echte sportieve enduro rijder durft zelfs vaak niet eens meer de natuur in om te rijden, bang dat hij met de vinger word gewezen en problemen krijgt.
spijtig dat die mensen de dupe zijn, want zonder al die cowboys hadden ze zeker hun voorzieningen allang gehad.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

dirtrider.Q wrote:Ik sluit me aan bij Stefaan,

.......alles met een motor er onder slecht en laat zelfs een mountainbike een 'vernielend' spoor na.

Omgekegeld door moto, quad, jeep? Man ik weet niet waar jullie gaan rijden maar ik kan me niet één ontmoeting herinneren van die aard en ik rij dikwijls met mijn mountainbike!

Schade aan de natuur: dit is relatief... Wie elke dag dezelfde toer doet brengt schade toe aan de natuur, maar hetzelfde geldt voor mountainbikes. Zoals men hier zelf aanhaalde, al eens na een toertocht het terrein bekeken? Of is dat 'natuurlijke vorming van de aardkorst door evolutie'?

.

ter illustratie :

je mag regelmatig komen kijken in de bosgebieden tussen Herentals en Kasterlee, best zondagvoormiddag. vooral halfweg herentals-Lichtaart.
daar word een aardig keertje gevlamd. vroeger waren ze met een man of 12-15 en maakten er een wedstrijd van, op enkelen na. die enkelen zijn weggebleven, want die vonden het onverantwoord en niks meer met enduro te maken hebben.
regelmatig werd daar iemand omver gereden, vaak met vluchtmisdrijf.
ook zo met een vriend, en die werd zelfs nog bijgewerkt en tot levenslange handicap veroordeeld. knap van die gasten :evil:
nu weet je ineens waar zich regelmatig problemen voordien, meneer.

vorig jaar waren er jongeren in groep aan het trainen voor het veldrijden (te Lichtaart). komen er daar 4 aangescheurd (niet rijden), stuift gewoon door de groep door zonder naar iemand te kijken. TOTAAL ONVERANTWOORD. gelukkig niets gebeurd en hadden de jonge rennertjes de reactie de kant in te rijden.
prachtig van die gasten... .. sorry, maar zulke personen wens ik echt een ongeluk toe. (sommige enduro collegas wensen hun dat ook vermoed ik :lol: )

na zeer veel klachten van wandelaars, weekendmensen in buitenverblijf, fietsers / veldrijders enz... heeft de politie gaan ingrijpen. nog steeds word er gecontroleerd. eerlijk gezegd de laatste 2 jaar veel meer terug dan voordien, want na een mindere activiteit van die gekken, was het weer erger, en zelfs met quad aan het racen ipv rijden en genieten.
weer met problemen, vechtpartijen, enz...

over 4 maanden terug ben ikzelf haast omver gereden op een zondagmorgen tijdens een veldtraining. natuurlijk maakte ik een opmerking, vooral door het verschieten (scheelde amper een meter) Maar meneer de Cowboy vond het nodig als een bezetene me te lijf te gaan en wilde met zijn helm op men hoofd kloppen.... knap zeg ik.
gelukkig kon ik ontwjken en heb hem zijn vet gegeven en mag nog steeds zijn tandjes tellen. (wat dacht je anders, ik laat me niet halfdood slagen met een helm)

zijn actie en reactie duid van geen enkele vorm van respect, voor niets en niemand behalve voor zichzelf - al betwijfel ik dat zelfs.

je vergeet te vermelden dat, wanneer ze iedereen weer de natuur in laten rijden met quads enz.... de ECHTE sportieve endurorijder enz, met een positieve ingesteldheid weer de dupe word.
want deze man zal helaas sterk in de minderheid geraken, en vooral omringt worden (en misschien ook over gereden) door talrijke cowboys.

ik denk dat het beter is dat men niet zomaar overal in de natuur kan gaan rijden, ter bescherming van alles en iedereen, en van hunzelf.

intussen moet je inderdaad 'illegaal' rijden. maar de jongens die normaal toeren, hebben vrijwel nooit een probleem met anderen.
tzijn altijd dezelfden.

bij fietsers zitten er ook pipos tussen. en dan denk ik vooral aan diegenen die enkele keren in de maand op een fiets komen en dan het bos induiken en daar ook naar niks zien. ja, wij echte liefhebbers hebben ook de pest aan zulke mensen.
omdat zij ons een slechte naam geven. maar bij ons worden ze meestal onderweg op hun vingers getikt door andere bikers / veldrijders / toerfietsers.
het is dus ook een mentaliteitskwestie.

en men moet eerlijk zijn : in de gemotoriseerde wereld is het vooral macho-gedrag, en zich willen laten gelden. ga je daar iemand op de vingers tikken, dan word je daar vaak afgeschilderd als eitje, mietje, enz... en das dus echt wel de verkeerde mentaliteit om wat te bereiken bij overheden. als ze zien dat de cowboys gebant worden, en men daar een heel andere mentaliteit tentoon spreid, dan hebben jullie echt wel kans op slagen, om toch diverse varierende voorzieningen te verkrijgen.
maar tot dan is er heel veel werk aan de winkel.
Post Reply