Behoud offroad

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

@ pvandebe :

Begrijp ik u nu verkeerd of zeg jij net dat ik één of andere #@]$ ben :-k .

En heb je niet goed gelezen wat ik schreef ? Ik zei toch dat er voor quads en enduro's ook zoiets zou moeten komen als "onze" bloso route's, die dan uiteraard enkel en alleen voor hen bestemd zijn, dan moeten er achter een groep quads geen wandelaars of fietsers door de kapot gereden paden ploegen. Anders zouden de problemen blijven bestaan natuurlijk (dit was eigenlijk net mijn punt, maar kom, blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg geweest).

En ik zou uw weide wel is willen zien, gaat ge er een down hill park van maken ? Succes in elk geval =D> .
Of mischien een belgische primeur "de kortste bloso route van Europa", als jij jezelf de rest van uw leven kan blijmaken met een route de grootte van een zakdoek, dan zou ik niet meer twijfelen, koop een weide en geniet daar van minuten lange afdalingen, onmenselijke klimmen, door een riviertje vlammen om u te verfrissen, ...

Zie je nu zelf niet dat dit een redelijk ridicuul voorstel is ?

Maar de liefhebbers van gemotoriseerde sporten moeten hier wél maar genoegen mee nemen, proper...

Maar hoe gaat dat in ons apenland, één of andere rijke stinker koopt voor een appel en een ei een lap grond om U tegen te zeggen in de buurt van een race-circuit of moto-cross parcours. Dan zet hij hier een kast van een villa neer, met een grote oprit voor zijn Porsche Cayene en zijn BMW Z5. En als hij dan in de zomer een brunch organiseerd voor zijn (eveneens stinkend rijke) zakenpartners, merkt hij plotseling dat die cross/race motoren wel een érg storend lawaai veroorzaken. Hier gaat hij maandag direkt eens voor rondbellen en een paar mailtjes versturen. En voor je het weet is er weer een cross-parcours gesloten.

En wij maar klagen als er toevallig is een of ander kieken pijltjes op onze bloso route's verdraaid of weggenomen heeft, toch grappig eigenlijk.

Enfin, ik laat het hier bij in deze volledig nutteloze topic, men kan evengoed op een forum van kloosterzusters hun mening gaan vragen over de laatste lingerie mode. Voor mijn part mag er een slotje op, hier komt toch niets positief van voort.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

Rikske wrote:@ Flip FSR: Dat is mooi gezegd =D> .

Waarom denken jullie dat er de laatste tijden zoveel "incidenten" zijn met quads of enduro's op bloso route's ? Omdat deze mensen nergens anders meer terecht kunnen om hun hobby uit te oefenen. Geef hen iets zoals "onze" bloso route's en het probleem gaat voor 99 % verdwenen zijn.

En het cross parcours in grobbendonk is verboden voor quads en enduro's, dit terrein is eigendom van de scheepvaart en als je je daar op begeeft ben je dus ook (weeral) strafbaar, hetzelfde voor het cross parcours op het fort in Koningshooikt. Prachtig parcours, maar je mag er wel niet op met een quad #-o .

Ik vind dat er hier héél egoïstisch gereageerd wordt, ik ben is benieuwd als ze morgen alle bossen en bloso route's zouden sluiten voor de mountainbikers hoeveel er hier braafjes met hun mtb op den asfalt gaan rijden ('t zullen er véél zijn :^o ).
En dan kunnen ze op wandel fora gaan zagen en klagen over die vervloekte bikers die steeds illegaal in "hun" bos rondscheuren.

Deze houding valt mij hier érg tegen, ik kan alleen maar beschaamd zijn over de tolerantie van mijn collega mountainbikers :oops: .

als jer het heel graag weet, ik heb de periode nog gekend als jong rennertje, dat we ongestoord alle bestaande bosweggetjes mochten berijden tijdens onze veldrittraining.
toen kwamen we ook van die crossers tegen, al was TOEN het VERBOD al geldig dat gemotoriseeerde voertuigen NIET in het bos mochten rijden.
ik spreek van 1982-83-84. (kweet het, ben oud :-) )

en toen kwam de gemeente het uithangen, samen met groenvoorziening, dankzij die crossers (en toen waren er vele terreinen voor hun trainingen, maarnee...lekker in het bos scheuren, alles om zeep, een berg stank, en een paar gewonden achterlatend zonder blozen.

gevolg was dat er een moment zelfs een totaalverbod is geweest voor motorvoertuigen (was er al,) en voor fietsers.

mag ik nogmaals deze heren daarvoor bedanken :evil:

en dan durft men hier te spreken van weinig tolerantie en verdraagzaamheid?
rij een met je fiets op een crossparcours, of op een quad, of 4x4 parcours... zal je snel merken wie het meest verdraagzaam is.
platgereden en een pak slaag erbovenop mag je naar het ziekenhuis als je niet uitkijkt.

kijk, ik ben VOOR voorzieingen voor deze gemotoriseerde sporten.

MAAR......... ze moeten toch niet proberen de fietsliefhebber voor de kar te spannen om HUN doelen te bereiken?
laat ze eerst eens zelf in eigen boezem kijken, en hun mentale instelling eens veranderen...en velen van hen mogen, of MOETEN hun arrogante gedrag eens opzijzetten.

bv:
vorig jaar in de zomer ben ik bijna aangereden door een idioot met een crossmoto... eens goed gebruld , hij gooide alles dicht en pakte zijn helm af en smijt die zonder woorden naar men kop en brult da ik maar opzij moet...goed bezig.
kben zo vriendelijk geweest van zijn helm terug op zijn kop 'te zetten'.... of hij goed stond weet ik niet, maar wel dat hij het gevoeld heeft.
jaja....verdraagzaamheid :)

nog gezwegen dat een kameraad van mij 5 jaar terug ook ondersteboven is gereden, kreeg nog een pak slaag bovenop en loop de rest van zijn leven mank met een bekken vol ijzers.
ja, dankzij verdraagzaamheid. (denk daar maar is over na)
daar word ik dus erg kwaad van, en dat gebeurd maar zeer zelden.

nee...laat ze HUN EIGEN BOONTJKES MAAR DOPPEN!!!!!!!!!!!

wij hebben jarenlang weer terug moeten knokken om erkend te mogen fietsen in de bossen, en werd er meer een meer een structuur rond voorzien.
dat hebben we gekregen, dankzij verdraagzaamheid, en respect voor anderen EN de natuur te hebben. en op hoger niveau een diplomatieke houding te tonen met de nodige gesprekken van gezond verstand....

dat ze maar een ander zoeken om voor hun kar te spannen.

ze moeten dit doen :

HUN clubs, organisaties en bonden contacteren, en eens vragen om dialoog. zich organiseren, een Raad van Voorzitters opstarten die op het hogere niveau gaat onderhandelen (minister van sport, provincies, enz...)
verder in dialoog treden met de provinciebesturen en gemeentebesturen, en een petitie opstarten met de vraag naar meer voorzieningen (terrienen etc voor hun) en met de groendiensten.
ze moeten HUN RESPECT tonen tegenover hun, de natuur, en de andere gebruikers, en velen hun arrogantie en Rambo-imago opzij schuiven.
zenkel zo kunnen ze ZELF iets bereiken.

wij hebben het ook zo moeten doen, want als het van, de groendienst afhing, mocht zelfs een hond of een konijn het bos niet meer in.

waarom zouden wij dan weer alles op het spel gaan zetten?????????

want als we mee in zee gaan, dan krijgen we het deksel op onze neus, en zijn we weer bij af... dan is 15 jaar werk van vele mensen totaal voor niks geweest.
en waar waren zij, toen wij moesten knokken????........ ben nog steeds aan het zoeken......

met deze stelling zullen niet tientallen mensen het eens zijn, maar duizenden.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

even dit nog : een vriend van me heeft cross gereden, competitie.. die maakte ook van zijn oren.en was arrogant als die door de bossen reed in de week.
maar, nu heeft hij kinderen waar hij mee gaat wandelen en fietsen.

intussen is hij 180 graden omgedraaid... hioj zij lme ooit dit :
'khad helemaal de verkeerde instelling, en nu nog hebben ze daar de verkeerde instelling.
dat is een wereld van macho en egotrippers, die vinden dat iedereen de pot op kan en maar opzij moet voor hun.
tis niet dat ze niet kunnen van te veranderen, tis dat het gewoon tegen de mentaliteit en gewoontes van dat wereldje in is..... alleen zo ben je een vent in hun ogen.'

Joel Smets zei ooit : ze zouden meer voorzieningen moeten maken, maar met de huidige ingesteldheid van vele individuen, clubs en voorzitters zal het niet snel veranderen. als het zo blijft, worden we op den duur helemaal opzij geschoven...dankzij stommelingen uit onze rangen'

een nuchtere opmerking van een superkampioen.

Joel is iemand die, wanneer hij in het bos ging MTB'en of lopen, om zijn fysiek aan te scherpen, ook niet graag gemotoriseerde voertuigen door het bos ziet scheuren...omdat hij heel goed weet dat het onverandwoord is, en het een slechte zaak is voor zijn sport.
ook hij is van mening dat met een mentaliteitsverandering, en dialoog ze er iets aan kunnen doen, en zo weer meer voorzieningen bekomen.
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

Sunn xtreme wrote:even dit nog : een vriend van me heeft cross gereden, competitie.. die maakte ook van zijn oren.en was arrogant als die door de bossen reed in de week.
maar, nu heeft hij kinderen waar hij mee gaat wandelen en fietsen.

intussen is hij 180 graden omgedraaid... hioj zij lme ooit dit :
'khad helemaal de verkeerde instelling, en nu nog hebben ze daar de verkeerde instelling.
dat is een wereld van macho en egotrippers, die vinden dat iedereen de pot op kan en maar opzij moet voor hun.
tis niet dat ze niet kunnen van te veranderen, tis dat het gewoon tegen de mentaliteit en gewoontes van dat wereldje in is..... alleen zo ben je een vent in hun ogen.'
En toevallig herinner je jezelf deze uitspraak (tot op de letter waarschijnlijk) een kwartiertje na je vorige post :roll: .

Ik ben onlangs nog met een enduro rijder een mountainbike tocht gaan doen en deze vertelde mij over de rampzalige omstandigheden waarin deze mensen (en het zijn heus niet allemaal argeloze gekken, niet iedereen over dezelfde kam scheren, dat hebben wij als mountainbiker ook niet graag) hun hobby moeten/mogen uitoefenen.

Als er al eens iets georganiseerd wordt is het aantal deelnemers dat toegelaten is zo klein dat 4/5 van de mensen aan de start zelfs niet mogen vertrekken. Hij vertelde mij dat er onlangs een rit in de ardennen was, stonden zo'n 500 man aan de start en er mochten er een kleine 100 vertrekken (om de schade aan de natuur te beperken). Laat de organisatie er toch méér starten, dan krijgen ze de volgende keer geen toestemming meer hun rit te organiseren (en nog een fikse boete er bovenop).

De voorafgaande technische keuring is strenger als de europese norm, bijvoorbeeld het maximum toegelaten geluid ligt zo'n 10 decibel lager als de EU voorschrijft, zit je één decibel over hun maximum (en dus nog altijd ruim binnen de perken van de EU wetgeving) dan nemen ze gewoon een speciale verf en zetten hiermee een klad op uw demper, zodat je overal extra gecontroleerd zal worden omdat ze deze (onmogelijk verwijderbare verf) opmerken.

En het is spijtig dat jij en een vriend van jou beiden slachtoffer geworden zijn van een quad of enduro rijder, zo'n gedrag is nooit goed te praten.
Maar ik ben met mijn motorfiets (die nu verkocht is) 10 jaar geleden aangereden door een wagen, en ik heb ook een blijvend nek letsel aan dit voorval overgehouden. En het leuke is dat de vrouw in kwestie mij zelfs wou laten liggen.

Stel je even voor, mijn moto in het midden van het rechter rijvak van een érg drukke provinciebaan, ik 10 meter verder, zo groggy als wat (was door de klap zelfs een 25 minuten mijn gezichtsvermogen kwijt, ben pas terug iets beginnen zien toen ik net in de spoedgevallendienst lag), en op het andere rijvak stond net een file van zo'n 500m lang, waar ik trouwens erg veel geluk heb gehad dat mijn motorfiets zich niet in één van deze wagens boorde, met nog meer slachtoffers tot gevolg.

En wat zegt mevrouw tegen een getuige die haar wou tegenhouden?
"Ik heb hem niet geraakt, dus ik mag verder rijden hé"
Achteraf heeft de politie vastgesteld dat ze mij wel degelijk een serieuze tik gegeven had.

Om een lang verhaal kort te maken, moet ik nu alle automobilisten scheef gaan bekijken, of uitmaken voor onverantwoorde cowboy's ? Ik denk het niet, idioten kom je immers in elke groep mensen tegen.

En dit was nu écht mijn laatste post in dit topic.
mtbn
Mountainbiker

Post by mtbn »

Het probleem zit hem ook in de snelheid die een enduro , quad op korte afstand kan produceren . De ene persoon springt hier al beter en verstandiger mee om als de andere . Dit schrikt vele wandelaars, en andere natuur gebruikers af . terecht ook als je ziet hoe sommige onder hun ermee omspringen knop op nul en gaan mee die banaan.
Maar ik scheer ze niet allemaal over dezelfde kam. Er zitten overal cowboys tussen

Sluit mij ook aan bij de rest vindt niet dat er aan mtber's steun mag gevraagt worden

Vroeger toen de sport (motorcross) nog echt leefde onder vele mensen toen werdt er meer toegelaten Ik weet nog toen ik klein was zondags smorgens zat ik altijd tegen de venster geplakt ongeveer rond negen uur en om elf uur nog eens passeerde er altijd een enduro of vijftig in groep .
wij wonen in een straat die overgaat in offroad . Vondt dat toen geweldig.
Wel nu is dat volledig gedaan die diehard generatie van toen is bijna 80% van over gestapt op MTB Ze zijn er veel stenger op geworden denk ni dat er nog veel enduro clubs zijn die nog elke zondag met zijn tien a twintige nog lange tochten maakt
Ik woon dicht aan het rooiveld (crossterein westerlo) nu 4x4 terein
is wel sprake van geweest om er terug cross terein van te maken maar is verdomd stil rond reden daarvoor : simpel 4x4 brengt meer op en hangen minder risico's aan vast : bij motocross trainingen moet er steeds een ambulance op het terein aanwezig zijn omdat er toch meestal wel iemand zwaar ten val komt dit is op een TT ook wel dat er mensen vallen maar met mindere kwetsures Maar Héé ieder zijn hobby daar staa ik ook voor
van mij mag iedereen zijn zin doen alleen letten op andere mensen ook .

En ik vindt dat als je komt vragen aan ons om julie te helpen zodat je in de bos overal mag rijden dat je weinig met de andere mens bezig bent .
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

En toevallig herinner je jezelf deze uitspraak (tot op de letter waarschijnlijk) een kwartiertje na je vorige post .

@Rikske : nee niet 100% exacte woorden, maar zowat 90% is me wel heel goed bijgebleven. (ben Joel niet :-) ).
mocht ik beweren dat ik 100% juist ben op de letter, dan zou ik liegen en verzinnen. want dat is toch wat jij bedoeld.........

is vorig jaar in een plaatselijke krantje verschenen, en ook nog in een interview van de regionale tv nog is aangekaart is geweest, waar Joel Smets werd geinterviewd.
men had het daar ondermeer over de infrastructuren voor trainingen, enz... waar er aangekaart werd dat er te weinig voorzining was, maar anderszijds vele mensen binnen zijn wereld toch meer moeite moesten doen om zo toch nog een positiever imago te krijgen. want door mensne met bepaalde instelling werd zijn sport niet bepaald geholpen, wat hij ten zeerste betreurde. Smets zelf heb ik regelmatig op training tegengekomen met de fiets, en in Balen ook regelmatig zien trainen met de moto. hij is een figuur waar zeer veel gemotoriseerde liefhebbers niog heel vaal van kunnen opsteken. die versaat rede, is hoffelijk, heeft een brede intresse en al helemaal geen macho-rambo type. dat haat hij zelfs. zulke mensen ziet hij liever geweerd uit zijn sport......

zoals ik al zei : ik ben ook voor voorzieningen voor hun sporten, maar ze moeten eerst is grote kuis houden in hun rangen, mentaliteit veranderen en zich structureren en dialoog voeren. zonder dat mogen ze het vergeten.
en anderen voor hun kart binden is het makkelijkste..als er klappen vallen, dan zijn wel die anderen het hardst geraakt, niet zij.
zij liggen nu al een tijd onder vuur... ipv alles weg te lachen op tv, zouden ze beter, eens fatsoenlijk overleggen.
en waar ze met 20 jeeps hebben doorgereden, ook eens terug fatsoenlijk leggen ipv een spoor van een halve meter diep achter te laten.
enkel met zulke manier van handelen, bereik je iets.
bedenk eens wat een ravage er aangericht word, als ze overal zouden mogen gaan rijden in de bossen???
dan heb ik een beter voorstel :
kap alles om, het hele zaakje omploegen tot een woestijn... dan hebben ze terrein genoeg.. maar dan zal het weer niet goed zijn.. want dan staat er geen struik om erover te rijden... #-o

waartom mogen er nu veel meer TT's georganiseerd worden dan vroeger? omdat de organisaties, en vele fietsers, de moeite nemen om alles op te kuisen nadat er honderden zijn gepasserd.
mochten ze dat niet gedaan hebben, dan was een TT allang verboden door de groendienst en bosbeheer.
dacht je dat de mensen van Bloso en al de rest, + talrijke clubvoorzitters en ervaren volwassenen (ex) renners zich al die tijd voor niets hebben ingezet, en nog?
dacht van niet.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

En ik vindt dat als je komt vragen aan ons om julie te helpen zodat je in de bos overal mag rijden dat je weinig met de andere mens bezig bent .

lijkt me eerder toppunt van egoisme :-D

@Rikske :
kijk..we hadden het over rijden in de natuur. niet over de openbare weg met de x-aantal automobilisten. ik betreur dat je zoiets hebt meegemaakt, en helaas is dat nog steeds dagelijkse realiteit.
wat er op de baan gebeurd, daar kan je niks aan veranderen hoe erg ook.
wat er in het bos / de natuur gebeurd, daar kan je juist zeer veel in veranderen, zonder dat het land platligt. (als je het groot wil bekijken)

elke keer dat er een gemotoriseerd voertuig in de natuur / bos rondscheurt op een terrein waar wandelaars, spelende kinderen, fietsers en de al weinige dieren rondlopen, betekent dat telkens een verhoogd tot sterk verhoogd risico tot ongevallen en incidenten.

de kans dat daar wat gebeurd ligt statistsich een stuk hoger dan op de openbare weg.

1) in het bos / natuur heb je een zeer beperkt gezichtsveld

2) de kans op een ongeval is groot tot zeer groot, vaak met erge gevolgen

3) ingeval van een ongeval, kan men door de natuurlijke omgeving vaak veel moeilijker snel hulp bieden.
en zoals je weet, is met de fiets tege,n een boom aanknallen wel heel wat minder erg, dan wanner je omgekegeld word door een moto, quad, jeep,...

4) gemotoriseerde voertuigen zijn niet toegelaten en geschikt om in een bosrijke opgeving rond te rijden. en wel hiervoor :
ze kunnen op korte tijd veel snelheid maken.
ongevallen met derden (bv wandelaar) heeft vaak een erg gevolg. ook is het erg makkelijk om er snel tussenuit te muizen. het slachtoffer mag rustig liggen doodbloeden :evil:

5) overal kan plotseling een hindernis opduiken (mensen dieren, takken enz...)

6) de schade die de natuurlijke omgeving hierdoor oploopt, is niet min te noemen.

7) men wil de bosrijke omgeving juist BEHOUDEN en rustig houden, om de mensen de gelegenheid te geven om eens te bekomen in de natuur.
-met een crossmoto enz, dat valt dus al zeker niet in die categorie.

kheb een ander voorstel (wel stom, maar anderzijds ook niet :

laat ze overal rijden, dan mogen fietsers wandelaars enz, ook door hun terrein (hof, wat dan ook) rijden en lopen. dan heeft iedereen zijn zin.
al denk ik niet dat het probleem kleiner is geworden :P
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

btw/... wel men petje af voor de sommigen die toch crossen in de natuur, maar echt wel rekening houden met de omgeving , mensen enz... maar zo dik rijden die helaas niet.

pas op : bij fietsers en wandelaars zitten ook pipos... ook die hun mentaliteit mag veranderen. en de grootste groep van die pipos zijn die mensen die enkele keren in een maand het bos intrekken...
je hoort ze vaak al van kilometers ver aankomen met hun gebrul :-D op iedereen dat in hun weg zit (of denkt te zitten)
exit die idioten.
Last edited by Sunn Xtreme on Fri 16 Feb 2007 20:38, edited 1 time in total.
bikerLieven
Mountainbiker

Post by bikerLieven »

Iedereen heeft hier blijkbaar zijn mening - al dan niet genuanceerd.

Met de mtb club - 2manybikers - echter willen wij hier een positief signaal geven ipv te blijven over en weer gooien met modder.

Daarom gaan wij op 6 mei (zondagnamiddag) eens iets nieuws uitproberen: wij organiseren dan in samenwerking met Natuurpunt Scheldeland een soort van natuurtoertocht. Zowaar een unieke mix.

De bedoeling is om de wederzijdse vooroordelen tussen de mountainbikers en de - noem ze maar- groenen te ontkrachten.

Wij stippelen een tocht uit (33 km met +/-60 off-road) die zal gaan door 4 gebieden die zij beheren. Daar wordt er telkens kort wat uitleg gegeven en een natje en een droogje.

Wordt dus eerdere een recreatieve toertocht (wat elke TT in feite moet zijn) die ook geschikt is voor de niet geoefende off road rijder of de jonge benen. Vandaar dat het ook de zondagnamiddag is, zodat je eventueel in de voormiddag nog 'je kilometers' kan doen. :wink:

meer info volgt nog...
peter
Mountainbiker

Post by peter »

Biker Lieven is een kerel naar mijn hart.
Mijn gedacht over de rest :
Iedereen wil "onder alle omstandigheden" zijn hobby in de natuur kunnen uitoefenen en eist dat recht zonder meer op.
Daar ligt het probleem nu juist : als het echt nat ligt beschadigt elk gebruik de natuur, ook wandelaars en zeker mtb'ers en ruiters om te zwijgen van gemotoriseerde sporten.
Dit is nog niet doorgedrongen bij de meesten. Je kan de natuur maar gebruiken als je hem ook respecteert.
Als het droog is helpt elk gebruik de paden openhouden, ook dat van de gemotoriseerde medemens die meestal niet terugdeinst voor woekerende plantengroei. En daar laten mtb orgs en individule bikers steken vallen : hoeveel doen er de moeite om een pad te helpen openhouden of weer open te krijgen(lobbyen, snoeiwerk, onderhoud enz)
Wat ik wel mis is een bewustzijn bij de gemotoriseerde medemens dat een pad gerust mag gebruikt worden, maar dat gebruik eindigt bij misbruik.
Gemotoriseerd offroad gaan zeker op zachte ondergrond met zwaar geprofileerde banden is misdadig(met voorbedachte rade als het nat ligt).
Hetzelfde geldt op kwetsbare ondergrond voor een tt met massa deelname.
In feite is het simpel : de regel zou moeten zijn als het gebruik geen/minieme sporen nalaat moet het kunnen.
Gemotoriseerde sporters moeten zich ook realiseren dat ze geluids- en stankhinder meebrengen, waardoor ze altijd meer aandacht en verontwaardiging zullen wekken als ze hun hobby uitoefenen in de natuur samen met anderen. Zo kan bvb een vliegende grasmaaier op zaterdag boven het kluisbos de uitstap van duizenden verpesten met zijn lawaaihinder. Frequente passage en gropen wekken ook meer ergernis dan individuen of kleine groepen.
Wat de oplossing is, ik weet het niet. Maar op de fora van de gemotoriseerde medemens heb ik nog niet vaak horen pleiten voor banden met weinig profiel. Er valt daar nog een ander te doen aan bewustmaking en respect voor de natuur.
Maar met een samenwerking om te lobbyen voor de toegang tot paden heb ik geen probleem.
Post Reply