Epic - Hoe gestrekte zit vermijden ?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
verkie
Mountainbiker

Post by verkie »

'k Heb mijn 2 metingen eens online gezet.
Eerste is van 't UZ
Image

Tweede pagina van 't UZ - die 'k domweg niet ingescand heb - spreekt over een liggende buis, horizontaal gemeten van 596 mm, dus ergens tussenin M en L.

Deze is van bij Bullen:
Image

Als 'k afga op de meting van Bullen die spreekt over een liggende buis horizontaal gemeten van 580 mm, dan komt dat idd zeer dicht in de buurt van de 589 die de M heeft. Denk van mijn tekeningskes mee te nemen bij de fietsmaker en daar een M is te laten afstellen zoals op de tekening ongeveer. Zal hopelijk direct wel voelen of 't goed is of niet want 't wordt zeer hoog tijd dat 'k bestel!!.
Sensei
Mountainbiker

Post by Sensei »

Ik hoor niets over je binnenbeen lengte of zadel hoogte bij mij 76cm en ben 183 cm. Had eerst een M met lange zadelpen en nu een L. Ik zit er ook een beetje tussen in. De meeste met lengte 179-183 zijn twijfelgevallen.
M is wat wendbaarder en wat makkelijker van voren van de grond te krijgen. Maar dat ligt ook voor een groot deel aan de stuurpen, die nu iets langer en lager is dan voorheen.

De nieuwe specilized Epic demper is al een heel stuk comfortabeler.
verkie
Mountainbiker

Post by verkie »

Zadelhoogte is 77 cm. Heb ondertussen besteld en ben voor een M gegaan in samenspraak met de lbs. Stuurpen van 105.
Wimbeest
Mountainbiker

Post by Wimbeest »

Sensei wrote:De meeste met lengte 179-183 zijn twijfelgevallen
Ik ben ook zo een geval. Ik ben 1m83 en binnenbeenlengte van 90cm. Dus ik heb vrij lange benen in verhouding tot mijn bovenlijf.

Bij mijn nieuw commencal frame toch maar voor de 20inch gegaan. Die had een bovenbuislengte van 600mm. Met mijn overall reach (berekend op wrenchscience) kom ik op 68cm. Dus heb ik maar een stuurpen van 90mm genomen. Hopelijk gaat dit goed. Nog niet kunnen testen.

Maar een zadelpen die op zijn maximum uitsteekt waarbij je hoogtevrees krijgt als je op je zadel zit... dat lijkt me ook maar niets. Beetje pech met de lichaamsbouw mss.
justme
Mountainbiker

Post by justme »

Ik zit ongeveer met het zelfde probleem.

Ik ben 1.80m en heb een binnenbeenlengte van 83cm.

Volgens mijne fietsenboer zit ik dus ook tussen de L en de M in.

Hij raad mij de M aan het gaat over een epic expert.

Toevallig heeft hij enkel de deze in M staan???

De L kan hij bestellen maar er word over maanden gesproken qua levertermijn.

Iemand hier nog ervaring mee?
Sensei
Mountainbiker

Post by Sensei »

justme wrote:Ik zit ongeveer met het zelfde probleem.

Jij twijfel geval, omdat ik ook die beenlengte heb en wel 3,5 cm langer bent. Heb hiervoor een M gehad en nu een L. Ik zou voor de M gaan, wel met de langere zadelpen, anders heb je denk ik een probleem.
Korter is wat wendbaarder. Want de L is wel een stuk langer, moet je ook langere armen hebben :-)
gamutter
Mountainbiker
Location: Epic S-w carb - Sjump S-w carb - Sjumper M4 - Roubaix Pro D-Ace

Post by gamutter »

justme wrote:Ik zit ongeveer met het zelfde probleem.

Ik ben ook 1,80 m en rijd met een 18inch ht, die mij perfect zit.
Mijn epic is een M wat overeen komt met een 17,5inch en ik moet zeggen dat men dit zeker en vast voelt. Ik heb er dan een sitback Thomson zadelpen op gestoken waardoor ik terug ongeveer een cm meer naar achter zit. Nu nog ongeveer een halve cm kortere zit dan bij mijn ht.
Ik zou nog een stuurpen kunnen steken die 1 cm langer is maar ik prefereer toch om dit niet te doen. De wendbaarheid met een kortere stuurpen is voor mij belangrijker. Al bij al vind ik de M toch goed zitten voor mij.
justme
Mountainbiker

Post by justme »

Sensei & gamutter

Het probleem dat ik vooral met de M heb is dat mijn zadelpen bij deze frame maat verder als de limiet uit het frame steekt

ok het is maar 1 cm maar toch.

Wat indien de kader zou beschadigd raken hierdoor (garantie???)

Volgens mijn fietsboer is het probleem dat ik mijn zadel te hoog zet ???

Ik heb dit even nagemeten van aan center trapas zo evenwijdig met de zadelpen tot bovenkant zadel staat het op 76cm.

Volgens hem is dit 3a4 cm te hoog???
roger
Mountainbiker

Post by roger »

Ik denk dat uwe fietsboer gelijkt heeft,de trend is terug van wat lager te zitten,nu 3 a 4 cm lijkt mij wel veel,kijk maar eens naar het profpeleton.Heb men zadel ook een 0,5cm lager gezet en voel mij veel comfortabelder en meer soeplesse.Ik herinner mij dat Eddy Merckx in de tijd voor de bergritten zen zadel wat naar beneden zette.Nu E.M. was altijd een beetje aan het prutsen aan zen positie misschien speelt het ook wat in het koppeke en voelde hij zich dan daarna beter en de resultaten spreken voor zich.De hoogte van het zadel moet altijd gemeten worden van het laagste punt van het zadel,de fransen noemen dit "le creu de selle".De zadelafstelling(voor of achter) mag ook niet meer vanaf de punt van het zadel gemeten worden aangezien er zadels zijn van 280mm tot 265 mm,maar wel van de "creu"als je dan van zadel verandert heb je altijd dezelfde positie van je bekken t.o.trapas.Ook de dikte van pedalen en schoen spelen een rol,daarom dat ik altijd men hoogte bepaal van boven op de pedaal tot de "creu"van het zadel en niet tot center pedaal as.Is ook gemakkelijker te meten.
Sensei
Mountainbiker

Post by Sensei »

justme wrote:Sensei & gamutter

Het probleem dat ik vooral met de M heb is dat mijn zadelpen bij deze frame maat verder als de limiet uit het frame steekt

ok het is maar 1 cm maar toch.

Wat indien de kader zou beschadigd raken hierdoor (garantie???)

Volgens mijn fietsboer is het probleem dat ik mijn zadel te hoog zet ???

Ik heb dit even nagemeten van aan center trapas zo evenwijdig met de zadelpen tot bovenkant zadel staat het op 76cm.

Volgens hem is dit 3a4 cm te hoog???
Ik heb jaren met een M gereden met langere zadelpen van 410mm.
Post Reply