Ik denk niet dat een mens voorbestemd is om vlees te eten.
Vanuit de préhistorie zijn we pas vlees gaan eten toen we wapens konden maken en hanteren en toen we vuur konden maken. Daarvoor waren we immers niet snel genoeg.
Naar het schijnt is ons darmstelsel ook meer voor het verteren van planten noten en zaden dan voor het verteren van vlees. Het schijnt te lang te zijn en daardoor kan vlees (het restant ervan) niet snel genoeg ons lichaam verlaten en gaat gisten en rotten.
Ik ben zelf al zo'n 10 jaar vegetarisch, maar gebruik ook geen eieren en melk.
zijn er hier vegetariers onder de bikers,
Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Dit vind ik gezever. Als je het zo bekijkt is ook een tijger geen vleeseter, want zijn voorlopers waren ook wel ergens planteneters, en hij is maar vlees beginnen eten wanneer hij tanden en klauwen kreeg...franske wrote:Ik denk niet dat een mens voorbestemd is om vlees te eten.
Vanuit de préhistorie zijn we pas vlees gaan eten toen we wapens konden maken en hanteren en toen we vuur konden maken. Daarvoor waren we immers niet snel genoeg.
Naar het schijnt is ons darmstelsel ook meer voor het verteren van planten noten en zaden dan voor het verteren van vlees. Het schijnt te lang te zijn en daardoor kan vlees (het restant ervan) niet snel genoeg ons lichaam verlaten en gaat gisten en rotten.
Als je kijkt naar bv een chimpansee, die eet ook vlees zonder werktuigen, waarom zouden wij dat dan niet doen? Mensen zijn omnivoren, hoe je het ook draait of keert.
Ik kan wel perfect begrijpen dat je uit principe geen vlees eet, maar dan heb je vleesvervangende producten broodnodig, wat er weer op wijst dat we weldegelijk gemaakt zijn om vlees te eten.
- .:bert:.
- Mountainbiker
Het klopt wel voor een groot deel wat franske schrijft:Hubertje wrote:Dit vind ik gezever. Als je het zo bekijkt is ook een tijger geen vleeseter, want zijn voorlopers waren ook wel ergens planteneters, en hij is maar vlees beginnen eten wanneer hij tanden en klauwen kreeg...franske wrote:Ik denk niet dat een mens voorbestemd is om vlees te eten.
Als je kijkt naar bv een chimpansee, die eet ook vlees zonder werktuigen, waarom zouden wij dat dan niet doen? Mensen zijn omnivoren, hoe je het ook draait of keert.
Ik kan wel perfect begrijpen dat je uit principe geen vlees eet, maar dan heb je vleesvervangende producten broodnodig, wat er weer op wijst dat we weldegelijk gemaakt zijn om vlees te eten.
onze voorlopers waren géén vleeseters, maar na een "paar" jaar evolutie zijn we wel meer aangepast (nog niet op punt) om vlees te verteren.
Vooral rood vlees is een ramp voor ons darmstelsel, ik heb 's op een reportage van NGC gehoord dat een vleeseter van 50 ongeveer een pond onverteerd (rottend) vlees in z'n darmen heeft.
Maar alé; vleeseter of niet, wees hoffelijk
- franske
- Mountainbiker
Ik kan wel perfect begrijpen dat je uit principe geen vlees eet, maar dan heb je vleesvervangende producten broodnodig, wat er weer op wijst dat we weldegelijk gemaakt zijn om vlees te eten.[/quote]
Vleesvervangers zijn gemaakt van allerlei groenten en granen. Vaak hebben ze ei-eiwit als bindmiddel. Dus je verhaal dat een vegetariër vleesvervangers nodig heeft houdt geen stand.
Vleesvervangers zijn gemaakt van allerlei groenten en granen. Vaak hebben ze ei-eiwit als bindmiddel. Dus je verhaal dat een vegetariër vleesvervangers nodig heeft houdt geen stand.
- madskatingcow
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019
Post by madskatingcow »
In deze maatschappij van massaconsumptie is de voeding zo sterk gezuiverd en de verwerking zo geindustrialiseerd dat alle noodzakelijke elementen voor een evenwichtige voeding ontbreken. Logisch dat je dan aanvullende producten dient te nemen.franske wrote:Ik kan wel perfect begrijpen dat je uit principe geen vlees eet, maar dan heb je vleesvervangende producten broodnodig, wat er weer op wijst dat we weldegelijk gemaakt zijn om vlees te eten.
Je kan ook perfect zonder aanvullende producten koken, maar daar heb je niet altijd de tijd voor.
Ikzelf ben al 11 jaar vegetarier, nog nooit problemen gehad - integendeel. Voor wie een beetje nadenkt is het een logische evolutie - je zal wel zien, op lange termijn krijgen we gelijk
- more
- Mountainbiker
- Location: Minerva-XT-Reba Race-HS33-Mavic Crossland-Schwalbe Nobby Nic
het woord "vleesvervanger" is een verkeerde omschrijving, men bedoelt een eiwitbron.franske wrote:Vleesvervangers zijn gemaakt van allerlei groenten en granen. Vaak hebben ze ei-eiwit als bindmiddel. Dus je verhaal dat een vegetariër vleesvervangers nodig heeft houdt geen stand.Hubertje wrote:Ik kan wel perfect begrijpen dat je uit principe geen vlees eet, maar dan heb je vleesvervangende producten broodnodig, wat er weer op wijst dat we weldegelijk gemaakt zijn om vlees te eten.
eiwitten heeft een mens altijd al nodig gehad en heel veel planten bevatten deze, sommige zelfs in (veel) grotere mate dan vlees.
vlees is alleen maar een andere vorm of vervanger als eiwitbron.
maw, vlees is een eiwitvervanger en niet omgekeerd.
vlees is compleet overbodig in onze voeding, eiwitten zijn noodzakelijk.
- madskatingcow
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019
Post by madskatingcow »
Bwah, hoe kom je daarbij?newguy wrote:ik eet dagelijks 200gr gebakke vlees (restaurantsteak vd colruyt) met veel lookboter als mijn ouders het klaarmake tenminste.
smorgens soms een paar sneedjes salami of hesp of filetd'ardenne of filetd'envers of zoiet...
Tja kben eigenlijk wel een vleeseter
- franske
- Mountainbiker
En??????......newguy wrote:ik eet dagelijks 200gr gebakke vlees (restaurantsteak vd colruyt) met veel lookboter als mijn ouders het klaarmake tenminste.
smorgens soms een paar sneedjes salami of hesp of filetd'ardenne of filetd'envers of zoiet...
Tja kben eigenlijk wel een vleeseter
Wat wil je ermee zeggen.
Hoeveel gram water en zout zitten er in uw vlees, hoeveel conserveermiddelen, etc....
Je lookboter, hoeveel knoflook zit daarin?
Een discussie over wat gezonder is, is niet op zijn plaats. De vraag was meer of er meer bikers zijn die geen vlees eten.
Het enige echte nadeel aan het niet eten van vlees vind ik dat je je altijd moet verdedigen tegen over anderen.
Dat je moet uitleggen waarom je geen vlees eet, dat je moet uitleggen dat je dan wel iets vervangends neem etc...