Red bull?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
wasbeer2006
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Post by wasbeer2006 »

Ik vind het wel lekker een blikje onderweg. heb toch het idee dat ik minder vermoeid ben en zo laag is het cafienne gehalte niet en zeker niet als je nooit koffie drinkt.

Hoeveel cafeinne zit erin in verglijking tot bv Cola of Koffie?

Volgens mij doet die taurine ook wel wat die erin zit. maar ik ben het met de meeste eens Cola werkt ook prima, niet de hele weg gewoon een blikje tussendoor.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

zoals ik zei : cafeine gehalte is echt verwaarloosbaar. in cola is het helemaal overdreven laag.
wel een feit in beide gevallen : tzijn pure suikerbommen. en dan verwijzen ze naar de cafeine #-o als oorzaak.....tssss.
in een sterke tas koffie zit meer dan in deze drankjes.

cola onderweg kan de helke tijd, maar wel op deze manier :

bidon water 2/3 plat water, de rest cola... schudden en ontgassen. (of colaflesje nachte laten staan met losse dop voor vermengen)

de 2de bidon doe je voornamelijk een kolydraat / of isotone gerichte drank (bv isostar, Born,...)

combineer deze in een duurtraining, samen met makkelijk verteerbare voeding voor onderweg (youghurt, banaan, gelleke,...) en je raakt een heel eind ver voor de tank leeg is.

zelf gebruik ik geen cola, maar stel zelf een vloeibare voeding samen (geen kant en klaar potje uit een shop), en een gelleke naar het einde toe.
verder een zelfgeprepareerde kolydraatdrank met water, en citroensap (vers)
daelman
Mountainbiker

Post by daelman »

Sunn xtreme wrote:
buddybiker kristof wrote:Ik drink in plaats van red bull een blikje cola tijdens het fietsen.
Omdat als je een blikje red bull drinkt dan heb je meer energie maar het is slecht voor je hart.
Je hart begint harder te kloppen dan dat je bv cola drinkt.

Ik hoop dat ik julie kan overtuigen.

dat kloppen is niet van de cafeine zoals men beweert, want die dosis is verwaarloosbaar. de zeer hoge concentraties aan (gerafiuneerde) suikers is de boosdoener. en die energie das heel even.
-volgende klachten komen frequent voor :

-hoofdpijn, hartkloppingen - wat eigenlijk voortkomt van teveel suikeropname via de maag in de bloedsomloop, en niet van de 'cafeine' - bibberen, pijn achter de ogen en voorhoofd, misselijkheid, maagklachten, nadien flauwtes (suikers uin de bloedspiegel die nadien te fel zakken)/
vrijwel alles te wijten aan de hoge dosis suikers.
als je dit drinkt, lijk je wel roseille te drinken met een smaakse.
er zijn ook zogenaamlde 'energiedranken' met suikervervangers.
klachten zijn vrijwel identiek, al is de suikervervanger NOG schadelijker. (aspartaam is op lange termijn kankerverwekkend volgens de laatste grote studies.)
reken dat aspartaam HELAAS in erg veel voeding word verwerkt, en vooral siropen en confituurs. je zou verstelt straan wat je zo al binnenkrijgt PER DAG aan gerafineerde suikers en/of aspartaam.
diabetes is echt wel de grootste bedreiging voor de westerse mens (en vooral de Belg - waar de voeding gezoet word)
Zou het dan kunnen dat ik door die drankjes na een tt de dag erna hoofdpijn heb? Ik ben ermee naar het ziekenhuis geweest en ik had een aanleiding tot migraine...Maar na de enkele tt's zonder red bull heb ik toch geen hoofdpijn meer gehad de dag na de tt.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

mogelijk heb je een reactie op een bepaalde chemische stof die erin zit.
of bv Taurine... heel veel mensen hebben dezelfde klacht als jij, drinken ze zo een energiedrankje zonder taurine hebben ze het niet.
taurine vind je ook in vetverbranders nogal eens terug... de klacht is identiek. zeker als de combinatie met efedrine gemaakt is. ja, in sommige vetverbranders zit ook efedrine of afgeleide ervan.

van cafeine zijn er mensen die een wat harder kloppend hart krijgen (de zogenaamde hartkloppingen)

tis een beetje persoonlijk.
tabias
Mountainbiker

Post by tabias »

zelf weiger ik pertinent nog redbull te drinken in sportverband. De hoge dosis suikers geeft me hartkloppingen tot pijnlijke steken in de maagstreek tot echte migraine-aanval. Al is dit alles niet van 1 blikje (2-3 blikjes op half uurtje dan).
Probeer gewoon 3 blikjes binnen te spelen op half uur en wacht dan af, je zal zien wat het doet, dit gebeurd net hetzelfde met 1 blikje maar in lichtere mate.
Probeer het te houden bij minerale sportdranken of water aangelengd met een kleine hoeveelheid suikers en andere mineralen om de mineraal/suiker spiegels op pijl te houden of toch niet al te drastig te laten zakken.
Wittje
Mountainbiker

Post by Wittje »

Wil de die slechte stoffen zo snel mogelijk uit je body zou ik aanraden van water te drinken veel water. Er is maar 1 nadeel, je moet veel gaan p...
MilkSjeik
Mountainbiker

Post by MilkSjeik »

Wat is osmotische druk?

Je lichaam bestaat grotendeels uit water. Het werkt als transportmiddel om voedsel aan te voeren en afvalstoffen af te voeren. Dit water moet regelmatig worden aangevuld zodat het proces van aan en afvoer kan doorgaan. Osmose is het verschijnsel dat water beweegt tussen binnenzijde en buitenzijde van de celwand. De celwand is namelijk half doorlatend. Het water beweegt van het deel met minder opgeloste stoffen naar het deel met meer opgeloste stoffen. Zo worden voedingsstoffen aan de spiercellen geleverd. Op dit verschijnsel is het verschil in sportdrankjes hoofdzakelijk gebaseerd. De hoeveelheid opgeloste stoffen in sportdrank (zouten en suikers) wordt aangegeven met de termen hypotone, hypertone en isotone.
De osmotische druk van een drank bepaalt welke kant op er zich vloeistof verplaatst door een celmembraan heen (bijv. de darmwand). Drinkt men iets met een relatief grote osmotische druk, dan stroomt er water vanuit de bloedbaan en darmwandcellen naar de darmen toe. Bij een drank met een relatief lage osmotische druk is de richting omgedraaid: nu wordt er water (het drankje) uit de darmen opgenomen in de darmwandcellen en bloedbaan.

Image

Wat is het verschil tussen hypotone, isotone en hypertone dranken?

1.Een hypotone drank heeft een relatief lage osmotische druk, wat betekent dat hij per 100 ml minder deeltjes (suikers en elektrolyten) bezit dan de eigen vochten van het lichaam. Doordat de drank meer verdund is, wordt hij sneller opgenomen dan water. Gemiddeld genomen bevat een hypotone drank minder dan 4 g suiker per 100 ml.
2. Een isotone drank heeft dezelfde osmotische druk als het lichaamsvocht, wat betekent dat hij ongeveer hetzelfde aantal deeltjes (suikers en elektrolyten) bevat per 100 ml en daardoor even snel of sneller wordt opgenomen dan water. De meeste commerciële isotone dranken bevatten tussen 4 en 8 g suiker per 100 ml.
In principe vormen isotone dranken het ideale compromis tussen het weer aanvullen van vocht en energie.
3. Een hypertone drank heeft een grotere osmotische druk dan het lichaamsvocht, aangezien hij per 100 ml meer deeltjes (suikers en elektrolyten) bevat, dat wil zeggen, geconcentreerder is. Daardoor wordt hij langzamer opgenomen dan gewoon water. Een hypertone drank bevat doorgaans meer dan 8g suikers per 100 ml.

BRON: http://home.scarlet.be/mardejonghe/sportdranken.htm

Ik weet niet direct wat er in redbull zit, maar ik zou het in elk geval niet drinken op de fiets :)
Post Reply