Het is ondertussen wel wetenschappelijk bewezen dat je er alleen maar vermoeidheid mee opspaart en niet veel meer.nothing 's impossible wrote:Ik doe zo'n 22 km enkel, ik kan kiezen ofwel een steenweg, ofwel binnendoor maar iets meer bergop, iets verder en wat meer bochtenwerk.
Die fietsvergoeding is toch mooi meegenomen, zeker als je meetelt wat je uitspaart aan diesel en slijtage!
In tegenstelling tot de Ivo ben ik er van overtuigd dat woon-werkverkeer ook als kwalitatieve training telt!
Als je het op het gemakje doet is het een belangrijke basistraining, maar je kan er evengoed een intensieve duur of intervaltraining van maken!
Het vraagt veel flexibiliteit, lichaamskennis en trainingskennis om die trainingen evenveel te laten renderen als andere trainingen, maar deze trainingen zijn bonus! Anders zit je die tijd in je wagen!
PS, Het is een misverstand dat al je duurtrainingen uren aan een stuk moeten duren! Als je in de extensieve duur dagelijks 2x een uur bolt gaat dat de spiervascularisatie en het herstel verbeteren.
Als je eens intensieve duur wil trainen vertrek je thuis gewoon wat aan de late kant, je bent zeker gemotiveerd om tot het einde door te stampen![]()
Naar je lichaam luisteren is natuurlijk zeer belangrijk, maar dit geld voor alle trainingen, voor de meeste mensen is een strikt trainingsschema eerder een nadeel dan een voordeel, een groot deel van hun belasting bestaat uit factoren die niet in het trainingsschema opgenomen zijn!
Verder heb ik na drie jaar dagelijks op en afgerij aan den lijve kunnen ondervinden dat ik nu idd uuuuren kan rijden zonder moe te worden (basisconditie dus) maar verder niks meer in huis heb.
Als je om 05:15 uur al op je fiets ben je al lang blij dat er geen konijn onder uw wielen terecht komt laat staan dar je gaat stoempen en variaties inlassen in je ritje. En als je dan om 20:00 uur thuiskomt heb je gewoon geen tijd (en goesting) meer om nog aan een gerichte training te beginnen. Die 2 uur per dag ben ik dus gewoon kwijt, die kon ik anders aan een gericht trainingsschema besteden. Overigens lig ik daar niet (meer) wakker van.