keukentruc met de ketting

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
wasbeer2006
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Post by wasbeer2006 »

Ja dat vind ik altijd lache. Staat er op een teflon bus dat het geen vuil aantrekt. Leuk verkoop argument maar mij is het nog nooit opgevallen, alles wat vloeibaar is terkt vuil aan, tuurlijk het een wat minder dan het andere
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Waarom teflonspray gebruiken?

-Teflonspray legt een film op de ketting waardoor schakelen vlotter gaat en frictie van de ketting wordt voorkomen. Een droge ketting zorgt voor meer wrijving en is dus gevoeliger voor slijtage en corrossie.
-Teflonspray is waterafstotend zodat water niet aan de onderdelen blijft hangen. (Water op de ketting trekt vuiligheid aan en zorgt voor corrossie van de ketting.)
-ontvetter gebruiken doet de smering te niet!

Waarom claimen verdelers van het product dat teflonspray vuilwerend is?

Simpel smeer je ketting met bvb. kettingzaagbladolie en je hebt een kleverige brij waar alle vuil blijft aan kleven.
Met de teflonspray zoekt men een zo goed mogelijk compromis tussen opname van vuil en de ketting te vrijwaren van frictie en corrosie.
En een kettingspray die niks van vuil aantrekt is inderdaad tot op de dag van vandaag een utopie.
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

@ Nebraz

Hoe lang doe je dan met een tandwielset, als ik vragen mag?
Kane
Mountainbiker

Post by Kane »

ik geef mijn kettingen nooit de kans om hellemaal droog te worden

ofwel ligen ze in de pertol ofwel gemeerd op de fiets

olijfolie is nog beter dan wd40 :lol:
Post Reply