De mountainbike bestaat zo'n 30 jaar en de vering staat er volgens mij nog maar een jaar of 8 standaard bij aankoop op. Mijne eerste mountainbike 8 jaar geleden had er in ieder geval geen. Een mountainbike zonder geveerde vork is geen mountainbike is dus dikke zever.
Ik rij zelf sinds een paar weken met een Ritchey WCS carbon vork en ik moet zeggen dat ik mijn geveerde helemaal niet mis (was een fox f80rl). Ik heb hem trouwens ook al getest in Dorst (bij Breda). Dit is een nogal technisch parcours met veel singletrack, heuveltjes met wortels en afdalingskes met wortels en putten. Reed zalig met deze vork. Klimmen, draaien en optrekken gaat ook zoveel beter dan met een geveerde. Over de Ardennen kan ik nog nog niet mee spreken. Maar de parcours die ik daar al gereden heb (La Roche) zijn hier volgens mij heel goed mee te doen. Ik zal hem dus laten zitten wanneer ik nog eens naar daar rijdt.
Ik moest de mensen die ongeveerd rijden toch ook even verdedigen.
Grts.
Is mtbiken met een vaste voorvork onverantwoord?
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- MTB - Meer
- Mountainbiker
- Sjoerie
- Mountainbiker
Tis ma best da techniek vooruit ga.. stel u voor da we nog met dezelfde auto's zouden rijden dan 50 jaar geledeMTB - Meer wrote:De mountainbike bestaat zo'n 30 jaar en de vering staat er volgens mij nog maar een jaar of 8 standaard bij aankoop op. Mijne eerste mountainbike 8 jaar geleden had er in ieder geval geen. Een mountainbike zonder geveerde vork is geen mountainbike is dus dikke zever.
- Achnaton
- Mountainbiker
Sja... wie bepaalt er wat 'de mountainbike' is, vroeger was het een ongeveerde fiets, nu is de standaard geveerd. Logischerwijs zou de geveerde vork dan een verkrachting zijn van de mtb. maar hier is helemaal geen sprake van. Geveerde vorken zijn een evolutie, of je die nu volgt of niet... volgens mij blijft je mtb een mtb, geveerd of ongeveerd.
- Sjoerie
- Mountainbiker
Tuurlijk zijn er parcours waar je beter af bent met een vaste vork zoals veldtochtenHubertje wrote:How how zo moet je het niet bekijken. Wat ik bedoel is dat de ritten waar je beter af bent met een vaste vork dan met een geveerde geen echte mtbritten zijn. Niet dat je met een vaste vork niet echt kan mtb'en, maar dan steek je beter een geveerde.
ik vindt dat je dat enkel en alleen moogt beschouwen per discipline...
TT fiets = MTB
DH fiets = MTB
maar ze zijn niet gelijk
den ene kan soms zonder verende vork den andere echt niet denkek :)
maar om dan te gaan zeggen dat ne vlo zonder verende vork geen MTB is pff
das flauwe zever hé
Qua vormgeving lijken de meeste ongeveerde vorken sterk op een geveerde dus daarvoor moete het al ni doen.
en alst is omdat het geen technologische vooruitgang is, ja seg, misschien moeten we dan allemaal met nen fox terralogic van veel geld beginnen rijden... Want das toch het geavanceerdst en minder is nie MTB...
(weet ik veel of die fox dat daadwerkelijk is of nie, nix tegen die vork zenne, zis alleen wa duur voor den deze
)
TT fiets = MTB
DH fiets = MTB
maar ze zijn niet gelijk
den ene kan soms zonder verende vork den andere echt niet denkek :)
maar om dan te gaan zeggen dat ne vlo zonder verende vork geen MTB is pff
das flauwe zever hé
Qua vormgeving lijken de meeste ongeveerde vorken sterk op een geveerde dus daarvoor moete het al ni doen.
en alst is omdat het geen technologische vooruitgang is, ja seg, misschien moeten we dan allemaal met nen fox terralogic van veel geld beginnen rijden... Want das toch het geavanceerdst en minder is nie MTB...
(weet ik veel of die fox dat daadwerkelijk is of nie, nix tegen die vork zenne, zis alleen wa duur voor den deze
-
madrista666
- Mountainbiker
Post by madrista666 »
En toch blijf ik bij men standpunt, bye the way voorvorken bestaan al véééééééééééll langer hoor dan 8jaar.
Had een GT van +/- 10 oud en daar stond een vorkje op.
Echt waar als je fameus wilt MTB'en ( en ni zo'n TT waar je meer op de baan rijd dan iets anders ) heb je een voorvork nodig.
Voila en meer ga ik er niet meer over zeggen, jullie weten wa ik vind van een cyclocross vélo met vaste vork
Echt waar als je fameus wilt MTB'en ( en ni zo'n TT waar je meer op de baan rijd dan iets anders ) heb je een voorvork nodig.
Voila en meer ga ik er niet meer over zeggen, jullie weten wa ik vind van een cyclocross vélo met vaste vork
ik heb 2 mountainbikes. ene met een vaste vork die ik gebruik om wedstrijden (XC), matathons en TT's te rijden die redelijk vlak zijn. Voor de wedstrijden, marathons en TT in de ardennen meestal de andere met geveerde vork, maar het zou ook nog net gaan met een vaste. Dus voor elk terrein een fietsje.
om bij het topic te blijven ik voel mezelf niet meer ontverantwoord of onveiliger met een vaste vork. soms is dit zelfs veiliger als je bv dwars door een diepe geul of gracht moet omdat als je met vering rijd en je voorwiel is in het diepste punt van de gracht je vering nog eens blijft ingaan, heb je bij een vaste niet
het is gewoon hoe je je het beste voelt op een mtb (met of zonder vering)
om bij het topic te blijven ik voel mezelf niet meer ontverantwoord of onveiliger met een vaste vork. soms is dit zelfs veiliger als je bv dwars door een diepe geul of gracht moet omdat als je met vering rijd en je voorwiel is in het diepste punt van de gracht je vering nog eens blijft ingaan, heb je bij een vaste niet
het is gewoon hoe je je het beste voelt op een mtb (met of zonder vering)
En straks kunnen al diegene met 'n fully zeggen, als je fameus wilt MTBbiken heb je 'n full nodig hebt want anders is 't geen MtbikenMADRISTA666 wrote:Echt waar als je fameus wilt MTB'en ( en ni zo'n TT waar je meer op de baan rijd dan iets anders ) heb je een voorvork nodig.
'k heb er nog gezien die TransAlp reden met 'n vaste vork, das dus ook geen fameus iets
Mij maakt 't nie uit wat 'n ander denkt, soms mis je de verende vork helemaal niet, 100 km van de 160 GRG heb 'k ook nog vast gereden (vork effekes defect op 'n slecht moment
Groeten,
Joybiker
MADRISTA666 wrote:En toch blijf ik bij men standpunt, bye the way voorvorken bestaan al véééééééééééll langer hoor dan 8jaar.
Iedereen rijd met wat hij wil...ik vind 130mm overkill! Dat is toch niets voor op een mtb? Mtb moet je rijden met 80mm veerweg. Ja soit...ik heb met een reba race gereden en rijd er nog af en toe mee. (heel weinig) Ik zit met mijn vaste vork ook in streken van aarschot enzo. Ik heb hier geen enkel probleem. Zelfs soms veiliger in de afdaling! Als je een steile afdaling heb't met een dropje erin, een vaste vork blijft op lengte. Een verende vork gaat zijn volledige veerweg nog gebruiken waardoor je wel is kans hebt om voorover te slagen... Meer woorden zoek ik er niet aan vuil te maken. Rijd met wat je wil. Bij mij is dat een vaste vork!