Bandenvraag

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
Bosrider
Mountainbiker

Bandenvraag

Post by Bosrider »

Als ik goed geinformeerd ben kan je op een normale velg d.m.v een speciaal velglint en met een product in de band tubless rijden.
Op tubless velgen heb je geen velglint en geen product nodig indien je tubless banden gebruikt. Ik rij met tubless velgen mavic 819X en tubless banden. De ervaring leert me dat een product in de band hier ook noodzakelijk is. De banden zijn nu versleten en ik heb in 1 van de wielen een klein scheurtje vanaf het gat voor het ventiel ong 5mm in langsrichting van de velg. Als noodoplossing rijd ik nu met een niet tubless band en binnenband op deze velg en dit werkt perfect. Ik zou echter een paar nieuwe banden willen kopen Swalbe Nobby Nic. Gezien mijn velg niet meer tubless is dank zij het kleine scheurtje denk ik er aan gewone banden op mijn tubless velgen te leggen (veel goedkoper) met een no tubes velglint en een bijpassend product.

Kan er mij iemand vertellen of het mogelijk is op een tubless velg met dergelijk velglint en gewone banden toch tubless te rijden ??
tabias
Mountainbiker

Post by tabias »

als de scheur in de velg zit aan het ventiel zal je waarschijnlijk weinig succes hebben met tubeless of zo een notubes lint aangezien u velg niet meer afdicht op die plaats en de scheur enkel gaat groeien. Koop nieuwe velg en leg terug tubeless velgen als je de vloeistof tijdig vervangt, hierdoor rijd je minder lek.
Als de portemonnee anders zegt zou ik gewone UST banden steken en een gewone velg.
Bosrider
Mountainbiker

Post by Bosrider »

tabias wrote:als de scheur in de velg zit aan het ventiel zal je waarschijnlijk weinig succes hebben met tubeless of zo een notubes lint aangezien u velg niet meer afdicht op die plaats en de scheur enkel gaat groeien.
thx, maar ik begrijp niet goed waarom dit lint waarschijnlijk niet goed gaat afdichten, het lint dient bij een gewone velg toch om eventueel lekken langs de spaken te vermijden. gezien het scheurtje mooi in het midden van de velg zit zie ik niet in waarom dit lint het scheurtje niet zou afdichten. ik maakte me meer zorgen over de vorm van de tublesvelg tov een gewone velg, of dit lint er wel goed in zou passen. Wat het scheurtje betreft, dit blijft voorlopig ongewijzgd en bevind zich enkel in de binnenwand v/d velg en isvermoedelijk een constructiefout in de velg geweest en is na 3 jaar pas boven gekomen.
tabias
Mountainbiker

Post by tabias »

kdurf niet zeggen of het lint er gaat inpassen maar dacht dat de scheur aan het ventiel zat,waar je het dus mag vergeten in mijn ogen om dat ooit volledig dicht te krijgen (tenzij je een oplossing hebt daarvoor natuurlijk met die vulvloeistof).
Bosrider
Mountainbiker

Post by Bosrider »

Ik denk dat ik het maar eens moet proberen, gezien de nieuwprijs van dergelijk wiel zou ik er toch graag nog even mee rijden, en een down-grade van wielkwaliteit zie ik liever ook niet gebeuren.
mtbn
Mountainbiker

Post by mtbn »

Ueh aluminium als daar een scheur in zit zou daar toch maar mee oppassen kan op een ogenblik helemaal verder scheuren /breken
Ik zou die velg vervangen

Is het vooraan of achteraan ?
Heb al opgesprongen velgen gezien van slijtage door remblokken
Geen prettige landing meestal :roll:
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Als je een scheurtje in je velg hebt, is deze voor de vuilbak ;)
mtb arno
Pro

Post by mtb arno »

Hubertje wrote:Als je een scheurtje in je velg hebt, is deze voor de vuilbak ;)
yep, daar vrees ik ook voor.
Bosrider
Mountainbiker

Post by Bosrider »

Ik denk dat jullie in vele gevallen gelijk zullen hebben en voor een stuk ook in dit geval, het is altijd beter te vervangen, daar is geen twijfel aan.
Het gaat echter om een dubbelwandige tubless velg. Het scheurtje zit in de binnenring v/d velg welke hoofdzakelijk tot doel heeft de velg tubless te maken. Het scheurtje loopt ook in langsrichting van de velg en is volgens mij ontstaan tgv een slecht kwaliteit alu op deze plaats. Ik controleer dit nu na elke rit en kan geen verandering in de toestand vaststellen.

Ik overweeg in ieder geval jullie mening en kijk uit naar een nieuw of 2de hands achterwiel. Het betreft MAVIC 819X disc velgen met DT-Swiss 240s naaf voorzien voor centerlock discs en DT zwarte spaken. Mocht hier iemand een budgetvriendelijke oplossing voor hebben... ??
Post Reply