Met de fiets naar het werk ...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

nothing 's impossible wrote:Ik doe zo'n 22 km enkel, ik kan kiezen ofwel een steenweg, ofwel binnendoor maar iets meer bergop, iets verder en wat meer bochtenwerk.

Die fietsvergoeding is toch mooi meegenomen, zeker als je meetelt wat je uitspaart aan diesel en slijtage!

In tegenstelling tot de Ivo ben ik er van overtuigd dat woon-werkverkeer ook als kwalitatieve training telt!
Als je het op het gemakje doet is het een belangrijke basistraining, maar je kan er evengoed een intensieve duur of intervaltraining van maken!
Het vraagt veel flexibiliteit, lichaamskennis en trainingskennis om die trainingen evenveel te laten renderen als andere trainingen, maar deze trainingen zijn bonus! Anders zit je die tijd in je wagen!

PS, Het is een misverstand dat al je duurtrainingen uren aan een stuk moeten duren! Als je in de extensieve duur dagelijks 2x een uur bolt gaat dat de spiervascularisatie en het herstel verbeteren.

Als je eens intensieve duur wil trainen vertrek je thuis gewoon wat aan de late kant, je bent zeker gemotiveerd om tot het einde door te stampen :wink:

Naar je lichaam luisteren is natuurlijk zeer belangrijk, maar dit geld voor alle trainingen, voor de meeste mensen is een strikt trainingsschema eerder een nadeel dan een voordeel, een groot deel van hun belasting bestaat uit factoren die niet in het trainingsschema opgenomen zijn!
Het is ondertussen wel wetenschappelijk bewezen dat je er alleen maar vermoeidheid mee opspaart en niet veel meer.
Verder heb ik na drie jaar dagelijks op en afgerij aan den lijve kunnen ondervinden dat ik nu idd uuuuren kan rijden zonder moe te worden (basisconditie dus) maar verder niks meer in huis heb.
Als je om 05:15 uur al op je fiets ben je al lang blij dat er geen konijn onder uw wielen terecht komt laat staan dar je gaat stoempen en variaties inlassen in je ritje. En als je dan om 20:00 uur thuiskomt heb je gewoon geen tijd (en goesting) meer om nog aan een gerichte training te beginnen. Die 2 uur per dag ben ik dus gewoon kwijt, die kon ik anders aan een gericht trainingsschema besteden. Overigens lig ik daar niet (meer) wakker van.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Splenter wrote:
ivo wrote: Maar hou wel met het volgende rekening die Km's gaan je training NIET vervangen. Integendeel je stapelt alleen vermoeidheid op.
Ja je hebt een betere basisconditie dan normaal maar dat is dan ook alles.
Hoe verklaar je dat? Of je nu naar huis fietst en daar bv een interval bij inbouwt, of je gaat naar huis met de wagen en je doet dan een intervaltraining, het effect blijft toch hetzelfde??
Ik volg maw de stelling van NI.

ps, de keuze voor intervaltraining is puur toevallig, exemplarisch.
Dat kan je in allerlei wetenschappelijke lectuur terugvinden. Ik vond dat ook kwatch en onlogisch toen ik nog niet met de fiets maar te voet naar het werk ging. Na bijna 3 jaar praktijk kan ik die studies alleen maar bijtreden.
Bovendien moet je eens proberen een interval te trainen op je woon-werkverkeer. Ik ben al blij als ik niet verongeluk en heb al mijn prikkels nodig om een 360° zicht te benutten. Meer dan de helft van he tjaar rij je immers in het stekedonker.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Tjorque wrote:
Splenter wrote:
ivo wrote: Maar hou wel met het volgende rekening die Km's gaan je training NIET vervangen. Integendeel je stapelt alleen vermoeidheid op.
Ja je hebt een betere basisconditie dan normaal maar dat is dan ook alles.
Hoe verklaar je dat? Of je nu naar huis fietst en daar bv een interval bij inbouwt, of je gaat naar huis met de wagen en je doet dan een intervaltraining, het effect blijft toch hetzelfde??
Ik volg maw de stelling van NI.

ps, de keuze voor intervaltraining is puur toevallig, exemplarisch.
der zijn nu helemaal mensen die alleen maar geloven in training als't in de fitness is #-o :roll: :roll:

gelijk die soort mense die met den otto naar de fitnes rijden, want ne mens heeft toch beweging nodig :p
Kruipt op uwe vlo as ge erges enne gaat :drunk:

training is toch tenslotte alleen maar de instelling waarmee ge op uwe fiets kruipt zeker... en niemand verplicht u van recht naar huis te rijden ook nie natuurlijk :)
Beste jongen, ik kruip om 05:15 uur op mijne velo en kom om 20:00 uur thuis. Dan heb ik wel wat anders te doen dan in de fitness te kruipen.
En als ik de nacht gehad heb durf ik wel eens 70 Km omrijden maar als ik dan thuiskom ben ik wel net een Zombie.
Last edited by ivo on Wed 31 Jan 2007 21:50, edited 1 time in total.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

pirati wrote:
Tjorque wrote:
Black MTBer wrote:Voor degene die 20km en meer enkel naar het werk doen met de fiets nog ni veel plat gereden?
Ik heb er ook al eens aan gedacht om de fiets te nemen voor woon/werk verkeer .(als wa extra training)
Maar mijn grootste zorg is om plat te rijden onderweg niet dak ik dit niet gemaakt zou kunnen krijgen maar vooral het idee om s'morgens om 5 uur halfweg een andere binnenband te moeten steken.
Dit is geen leuke gedachte en di kans zit er wel in .
Of kunnen hier extra handige voorzorgen voor genomen worden??
Schwalbe Marathon Plus steken... Ni zo'n goeiekope bandjes, maar wel heel lek bestendig...
Marathon Plus: vond ik echt een heel hoge rolweerstand hebben (maar inderdaad wel tanks van banden). Ben naar Conti Top Touring overgeschakeld: een wereld van verschil ...
Aha ligt dat daaraan. Ik heb onlangs mijn 26" wielen met Fly Weight banden vervangen door 28" Mavic Speedcity wielen met Schwalbe Marathonbanden. Ik dacht nu gaan we weer een beetje harder met die 28" wielen. Ik geraakte precies niet meer vooruit. Dacht al dat het aan het gewicht van die Mavics lag. Mens is dat stoempen zeg die banden.
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

ivo wrote: Beste jongen, ik kruip om 05:15 uur op mijne velo en kom om 20:00 uur thuis. Dan heb ik wel wat anders te doen dan in de fitness te kruipen.
En als ik de nacht gehad heb durf ik wel eens 70 Km omrijden maar als ik dan thuiskom ben ik wel net een Zombie.
der zijn grenzen aan ne mens hé, da weet ik ook...
Toen ik werkte kwam ik ook veel hondsmoe thuis (op de fysisch intensieve dagen), maar ik weet dat als ik met de auto of het openbaar vervoer overal naartoe zou gaan, dat ik dan nog vermoeider zou geweest zijn wegens geen conditie.

't is dus inderdaad misschien niet slecht om de af te leggen km's ook in beschouwing te nemen.
In u geval lijkt me dat niet erg weinig ;) en dus mss iets teveel om goed te zijn.

Mijn ritjes (2 x 16km) toen in het middelbaar zat, deden mijn uithoudingsvermogen en kracht heel erg goed...
Waarschijnlijk als de afstand groter had geweest, zou ik over dit optimum gegaan hebben ofzo...
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

ivo wrote: Aha ligt dat daaraan. Ik heb onlangs mijn 26" wielen met Fly Weight banden vervangen door 28" Mavic Speedcity wielen met Schwalbe Marathonbanden. Ik dacht nu gaan we weer een beetje harder met die 28" wielen. Ik geraakte precies niet meer vooruit. Dacht al dat het aan het gewicht van die Mavics lag. Mens is dat stoempen zeg die banden.
hoe hard hebt ge die Marathons staan?
Jakke
Mountainbiker

Post by Jakke »

Moet toch beamen dat het in een 3 shiften patroon niet altijd even simpel is om op je fiets te stappen.

Om de vroege te gaan maken moet ik toch wel om 4 uur vertrekken
rekening houden met panne tijd en douche tijd en een afstand van 37 km enkel .

Bij de namiddag shift is het toch altijd na 24.00 uur dat ik in bed kruip en smorgens komt mijn gezin ook al om 7 uur tot leven.

Na de nacht shift is het dikwijls sterven op die fiets naar huis.

En toch probeer ik 3 maal per week met de fiets te gaan (niet met de vroege)
maar of mijn conditie daar beter van wordt ...?????,
ben een veel te onregelmatige fietser om daar op te kunnen antwoorden.

Het enige nadeel voor mij was dat ik meer ging verbruiken dus meer ging eten en na een ongeluk aan een rotonde (fiets pertotal, fietsbril in gruisementen ,jas , handschoenen ,hersenschudden ,kneuzingen en schaafwonden) stilgevallen met fietsen en terug met de bus naar het werk,
maar wel blijven eten he (+ 6kg).
Nu 4 maandenlater nog altijd geen geld gezien van de verzekering dus nog altijd geen andere fiets aangeschaft.
Fons Moors
Mountainbiker
Location: E-MTB LEVO - Merida Big7 - Merida Ninety-Nine Merida O-Nine

Post by Fons Moors »

Voor werk doe ik herstelling en verkoop van elektrische huishoud toestellen.
Dagelijks bellen er klanten mij op met de vraag of ik effe kan langs komen per fiets.
En weet je waarom ze dat vragen???
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Waarschijnlijk zal je te veel verplaatsingonkosten aanrekenen, iedereen wil een zo laag mogelijk factuurke :drunk:
Fons Moors
Mountainbiker
Location: E-MTB LEVO - Merida Big7 - Merida Ninety-Nine Merida O-Nine

Post by Fons Moors »

Serge R wrote:Waarschijnlijk zal je te veel verplaatsingonkosten aanrekenen, iedereen wil een zo laag mogelijk factuurke :drunk:
Bravo. Ja dat is het. Je hebt de prijs gewonnen.
Post Reply