keukentruc met de ketting

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Daan18
Mountainbiker
Location: Cube reaction Silver 2006 Reba race X0 gripshift Juicy 7

Post by Daan18 »

Hoe doe je die powerlink best open,bestaat er een truukje voor ?
Ik heb er eventjes aan gewrongen maar hij ging ni open heb het dan ma zo gelaten..
Daan
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Met duim en wijsvinger dicht (dus naar elkaar toe) duwen, en dan knippen met je vingers zodat je de powerlink open schuift.
Of de zoekfunctie gebruiken.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Hubertje wrote:Met duim en wijsvinger dicht (dus naar elkaar toe) duwen, en dan knippen met je vingers zodat je de powerlink open schuift.
Of de zoekfunctie gebruiken.
Idd en best met een doekje want vingers op vet glijden teveel.
Met de zoekfunctie daarintegen heb ik nog geen powerlink opengekregen. :-)
julie
Mountainbiker

Post by julie »

ik kan je zeggen dat ik echt geen mecano ben, maar dat het zelfs mij lukt om de powerlink te openen en weer dicht te doen, dus.....

Ik moet zeggen dat het echt goed werkt, met 3 kettingen..
zanneis
Mountainbiker

Post by zanneis »

nebraz M/29j. wrote:Ik werk met 3 kettingen. Elke week ligt er een andere op. (toch tijdens de winterperiode)
Ik ga als volgt te werk:

1) Ketting schoon maken met schuurborstel en water.
2) Ketting spoelen in ontvetter zodat alle resterende vuil er af is.
3) Ketting in oliebad tot ik hem terug nodig heb. (ik gebruik kettingzaagolie)
4) Ketting laten uitlekken en daarna afdrogen.
5) Ketting controleren op rek en terug plaatsen
6) Inspuiten met kettingspray (daarvoor gebruik ik Brunox turbo-spray.)
7) Eventueel bijstellen en controleren van alle versnellingen. (tandwielen zijn dan ook goed gesmeerd).

En dan de bike op.... :wink:

Dit ritueel kost mij een tien minuten of eerder een kwartiertje maar het loont.
Idem hier, maar dan met "maar" twee kettingen en zonder het bijstellen, want dat lukt me toch niet. Kost alles samen inderdaad niet veel tijd !
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

nebraz M/29j. wrote:Ik werk met 3 kettingen. Elke week ligt er een andere op. (toch tijdens de winterperiode)
Ik ga als volgt te werk:

1) Ketting schoon maken met schuurborstel en water.
2) Ketting spoelen in ontvetter zodat alle resterende vuil er af is.
3) Ketting in oliebad tot ik hem terug nodig heb. (ik gebruik kettingzaagolie)
4) Ketting laten uitlekken en daarna afdrogen.
5) Ketting controleren op rek en terug plaatsen
6) Inspuiten met kettingspray (daarvoor gebruik ik Brunox turbo-spray.)
7) Eventueel bijstellen en controleren van alle versnellingen. (tandwielen zijn dan ook goed gesmeerd).

En dan de bike op.... :wink:

Dit ritueel kost mij een tien minuten of eerder een kwartiertje maar het loont.

Je kunt de ketting er gerust een 300 km op laten liggen voordat je hem verwisselt. tussendoor hoef je hem alleen maar bij te smeren.

Tandwielen kun je beter niet mee smeeren. Veeg eerst de ketting goed af met een doek, mogelijk met ontvetter. Dan hecht er minder vuil aanhet geheel en gaat het langer mee.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Byorka wrote: Je kunt de ketting er gerust een 300 km op laten liggen voordat je hem verwisselt. tussendoor hoef je hem alleen maar bij te smeren.

Tandwielen kun je beter niet mee smeeren. Veeg eerst de ketting goed af met een doek, mogelijk met ontvetter. Dan hecht er minder vuil aanhet geheel en gaat het langer mee.
Ik neem hem liever af om alle vuil ook tussen de schakels er uit te krijgen. Met een powerlink kost het je ook geen enkele moeite om deze te verwijderen.

Dacht dat ik duidelijk genoeg was. Ik wrijf de ketting ook eerst droog vooraleer hem er terug op te leggen (zie:4) ). Tandwielen worden gesmeerd door de teflon-spray en inderdaad niet door de kettingzaagolie! :wink:
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

Dat bedoel ik dus, ook geen teflon op de tandwielen.

Ik verwisselde eerst ook elke week de kettingen om de door jouw aangegeven reden. Momenteel laat ik ze er gewoon een 300 km opliggen en dat bevalt me beter want het is minder werk en de slijtage is nog steeds miniem.

Maar ieder heeft zo zijn favoriete werkwijze.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Byorka wrote:Dat bedoel ik dus, ook geen teflon op de tandwielen.
Maar ieder heeft zo zijn favoriete werkwijze.
.

Ma lol :-) Als je die teflon op je ketting spuit en je rijdt ermee dan komt die toch automatisch op uw tandwielen terecht.
Bovendien heeft de teflon een vuilafstotende werking. En tandwielen die je gewoon met water afkuist roesten. Je kan wel alle water proberen te verwijderen of een roestvrije cassette kopen.

T'ja ondertussen zijn we aan het muggeziften. De grote lijnen zijn hier uitgezet en omschreven en voor de rest doet iedereen ermee wat hij wil.
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

nebraz M/29j. wrote: Ma lol :-) Als je die teflon op je ketting spuit en je rijdt ermee dan komt die toch automatisch op uw tandwielen terecht.
Bovendien heeft de teflon een vuilafstotende werking. En tandwielen die je gewoon met water afkuist roesten. Je kan wel alle water proberen te verwijderen of een roestvrije cassette kopen.
Toch nog een paar opmerkingen dan dan zal ik erover ophouden.

Teflon trekt juist vuil aan. Hoe minder hoe liever dus.
Tandwielen hoef je niet te smeren en gaan ook niet roesten van water, de mijne tenminste niet.
Post Reply