Invloed lichaamsgewicht op klimmen?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

ik durf te stellen dak goeie klimmer ben, ben 1.94m en weeg om en bij de 87-88 kilo, maar sta wel droog. klimmen is in mijn ogen meer een mentale dan wel een fysieke uitdaging.
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

Ik ben nu voor de moment juist 17 geworden en weeg 67.5, iets te veel naar mijn goesting (1.81m). Maar ik vind toch dat ik mag zeggen dat ik een redelijke klimmer ben, veel hangt in het (mtb klimmen) af van je techniek.
In de zomer was mijn gewicht 63.1 kg, maar toen was ik ook wel vrij goed afgetraind, nu sta ik al sinds eind oktober bijna stil wegen blessure, maar kom stillaan weer in gang.
Als je minder weegt merk je dat verschil echt, ik weeg nog altijd aan de zware kant als ik "scherp" sta, maar dat komt gewoon door mijn lichaamsbouw. En het is ook zo, op echt lange klimmen kan ik moeilijk volgen met de eerste, maar op van die korte steile klimmetjes kan ik wel lekker hard naar boven knallen als het moet (sprinten lukt mij op de weg ook aardig trouwens).

Maar dat je pa op het vlakke nu nog sneller is dan jouw, komt gewoon omdat jij nog weinig of geen echte kracht zal hebben, maar wees gerust, die komt bij jouw nog zonder dat je er veel extra moeite zal voor moeten doen, je groeit namelijk nog en uw lichaam moet zich (bijna) nog volledig echt beginnen te ontwikkelen (eer je in je "volgroeide" fase bvindt).
Dus gewoon blijven biken en de kracht zal er wel automatisch bijkomen, en dan rijd je je pa er binnenkort ook op het vlakke af :wink:
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Ik ben nu voor de moment juist 17 geworden en weeg 67.5, iets te veel naar mijn goesting (1.81m).
#-o :lol: laat me ni lachen he te veel...
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

amai amai grote mensen allemaal ze as ge da ier leest :p
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

ja stom he.. Ik vind kleine kaders mooier.
Wat dat klimmen betreft, zou je nog kunnen schrikken.. Een tijdje geleden reed ik een toertje met mn pa op de MTB's. In Onkerzele (ik weet niet wie dat kent, maar daar is een redelijk bergje) reed ik ongeveer plat (aanloop naar de berg) toch een heel eind voor mijn vader. Opeens kwamen er aan de voet van de echte helling twee jonge gastjes naast mijn vader (bijna 50, 110kg) rijden, en ze stoven hem al lachend voorbij. Mijn pa negeerde die mannekes maar en reed rustig zijn eigen tempo verder. Resultaat: pa had boven ongeveer 50m voorsprong op die mannekes.. Ze moeten halfweg ergens een mep van de hamer gekregen hebben in hun overmoed :D Toen hij ze passeerde heeft ons pa eens vriendelijk gelachen en gezwaaid.
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

zei het al is meer mentaal dan fysieke kwestie, je pa zal sterk in zijn schoene staan he, er zijn veel 'zwaardere' mensen waarvan je zou kunnen opkijken.
tabias
Mountainbiker

Post by tabias »

1.81m en 67kg is weinig, tot te weinig vind ik zelfs. Tenzij je vel over benen bent.

Kben 1.74m en weeg 72kg en ik ben afgetraind 71kg (spieren wegen nl meer dan vet hoe je het draait of keert).

Wat betreft het trager omhoog rijden ed, tligt aan je techniek en de kracht/gewicht verhouding, als je 100kg weegt maar tis bijna allemaal spieren en ze zitten in u benen, ga je dat niet aanvoelen als iemand die 90kg weegt maar geen beenspieren heeft.
Tligt em meestal in het specifiek trainen van bepaalde regio's dat je gewichtsvoordeel geeft (enkel benen trainen bv) maar of het een zicht is weet ik niet.
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

tabias wrote:1.81m en 67kg is weinig, tot te weinig vind ik zelfs. Tenzij je vel over benen bent.
Echt vel over been kan je me niet noemen, er zit echt nog wel wat vet te veel links en rechts (naar mijn goesting), dat ik er liever af zie, niet veel welisswaar, maar toch.
En als ik mijn BMI bereken zit ik juist onder het midden van de "veilige" zone, dus een beetje naar beneden kan absoluut geen kwaad.
Ik heb uiteraard ook wel een groot deel spieren, want ik train die ook nog wel redelijk veel en speciek dus.
De kilootjes die er nu nog aanhangen zijn nog gewoon de kilo's van mijn +-2maand stilzitten wegens blessure, dus die gaan er toch nog zeker af, streefgewicht is nu toch terug 63.5 tot 64 ongeveer...
Last edited by Genius on Sat 27 Jan 2007 14:55, edited 1 time in total.
mightimax
Mountainbiker

Post by mightimax »

ge zijt allemaal een bende pluimgewichtjes blijkbaar, ik ben 1.94 en weeg 104kg en idd in den bergop moet ik mijn jonger broertje laten gaan, ik kan gewoon nie mee, maar als we nog nen bergop hebben na 40km dan mag ik hem meestal bijeenrapen :lol:
peter
Mountainbiker

Post by peter »

stef78 wrote:ik durf te stellen dak goeie klimmer ben, ben 1.94m en weeg om en bij de 87-88 kilo, maar sta wel droog. klimmen is in mijn ogen meer een mentale dan wel een fysieke uitdaging.
Als jij een goeie klimmer wil worden dan moet er minstens :-D 10 kg af.
Post Reply