Is mtbiken met een vaste voorvork onverantwoord?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

Is mtbiken met een vaste voorvork onverantwoord?

ja
41
21%
nee
155
79%

Total votes: 196

Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Onverantwoord niet echt, gewoon dom!
De technologie is er, je moet maar dom zijn (of niet genoeg geld hebben, dat snap ik ook best) om een vaste vork te nemen als je serieus MTB wil rijden.
Nu ja ieder zijn goesting, ik heb zo de indruk dat dit weer een rel-uitlok topic is..
mtbgast
Mountainbiker

Post by mtbgast »

vaste vorken op een mtb kunnen zeker, vroeger was er niks anders en de crossers rijden nog altijd zo. waarom zou het dan niet op een mtb kunnen? de tijd die je met een vaste vork verliest in een afdaling of ruw stuk maak je op de beter berijdbare stukken en de bergop meer dan goed. Tis enkel zwaarder voor de armpjes maar ik zet op men voorband maar 2 bar dus deze vangt al veel op. voor de rest alleen maar voordelen vind ik: geen onderhoud, beter contactgevoel met de ondergrond, goedkoper dan een geveerde, stijver (waardoor je sneller optrekt, sneller stuurt, ...) en vooral lichter.

Vaak hoor je dan mensen klagen over het comfort maar de meeste rijden met een slechte of slecht ingestelde verende vork waardoor je al evenveel schokken krijgt als met een vaste. Soms hoor ik ook "kijk dieje zot met zijn vaste vork, volle bak schokke vangen" maar als ik dan kijk naar hun vork die geen klote veert en dan zetten ze nog 4 bar op hun banden. dan kan je beter met een vaste vork rijden.
forza_inja
Mountainbiker

Post by forza_inja »

Hubertje wrote:Onverantwoord niet echt, gewoon dom!
De technologie is er, je moet maar dom zijn (of niet genoeg geld hebben, dat snap ik ook best) om een vaste vork te nemen als je serieus MTB wil rijden.
Nu ja ieder zijn goesting, ik heb zo de indruk dat dit weer een rel-uitlok topic is..
Voila, ieder zijn ding.

En dom?? ik weet het zo niet, dan kan je ook zeggen dan mensen met een singlespeed rijden dom zijn want er bestaan versnellingen en ze gebruiken ze niet, of mensen die met een enkele plaat rijden vooraan bijvoorbeeld :roll:

en niet genoeg geld is ook niet van tel, voor de prijs van een pace rc31 heb je toch al een redelijke geveerde vork.

maar ja , zoals je eerder al zei: ieder zijn ding hé 8)
forza_inja
Mountainbiker

Post by forza_inja »

ola dubbele post :oops:
Lieferschein
Mountainbiker

vork

Post by Lieferschein »

ik stel voor dat de mannen die met een vaste vork rijden(niet de wedstrijdrijders maar gewoon de recreanten) eens mee gaan naar Houffalize, Vielsalm, of nog verder weg, en daar dan meedoen aan een marathon.
Niet echt aangenaam denk ik.
Maar, iedereen is natuurlijk vrij om te rijden met wat hij wil en voor een doordeweekse TT in overijse zie ik toch echt geen graten in een vaste voorvork.
PS: carbonmoeheid? Rij nog steeds met een carbon kader dewelke reeds een 8-tal jaar oud is(40 000km op offroad) en ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad.(mischien geluk gehad)
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

mtbgast wrote: maar als ik dan kijk naar hun vork die geen klote veert en dan zetten ze nog 4 bar op hun banden. dan kan je beter met een vaste vork rijden.
het is zelfs zo dat verende vorken met bepaalde frequenties niet weten wat aan te vangen... (oa door de traagheid)
dus helemaal heilig is zo'n vork niet :)

een band op lage druk filtert dan veel effectiever schokken met een hoge frequentie, weegt minder, is goedkoper...

in bepaalde omstandigheden van weg heb je geen vering nodig als je voldoende vette banden hebt, in die omstandigheden loont het dus niet om een vork 'mee te zeulen' :)

sinds ik op mijn baanfietsen van 30mm (hoge druk) breedte op 60mm (lage druk) ben overgestapt mis ik geen vering meer :)
Ik kan nu over kasseien rijden zonder dat mijn familiejuwelen precies op't schuurmachien ligge :)

'k denk dat dit op MTB vlak grotendeels ook opgaat.
RockShark
Kerstman

Post by RockShark »

Mijn eerste echte mtb moet er nog aankomen, maar toch vind ik vering een handig ding, ook al snapk ik de mensen die er zonder rijden. Vering is vooral handig om eigen foutjes weg te filteren (want daarop komt het eigenlijk neer als je een verkeerde spoor kiest.)

Nu op mijn goedkope fiets hier de vering maar half meer werkt, heb ik nog nooit echt spijt gehad dat ik dat kwijt ben. En met mijn gewone fiets (met banden keihard) jump ik evenveel als met mijn mtb.

Het is en blijft een persoonlijke voorkeur...
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Jep uiteraard, maar als je 'mtb' rijdt waar je enkel schokken tegenkomt waar je vork geen raad mee weet (tractorsporen ed) dan ben je volgens mij ook geen mtb aant doen, maar gewoon crossen. Dan kan je idd perfect een vaste vork gebruiken, zou het zelfs idioot zijn een vering mee te zeulen. Maar ams je echt mtb't dan kan je die verende vork heeeeeeeel goed gebruiken (ik ben zelfs soms echt content dat ik met mn Marzocchi en niet met mn Fatty of Manitou onderweg ben, omdat die op sommige stukken nog veel meer vertrouwen geeft).
StOoPkEn
Mountainbiker

Post by StOoPkEn »

Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze van al dan niet met een geveerde vork te rijden, ik kan maar één reden bedenken om met een vaste te rijden, en da is om gewicht te besparen... Maar dat weegt volgens mij niet op tegen de hele reeks voordelen die je hebt bij een geveerde vork.
Je hebt tegenwoordig geveerde vorken in alle maten en gewichten, dus waarom nog met een vaste rodn rijden...het is me een raadsel, maar ja zoals ik daarnet al zei, persoonlijke vookeur...
Grtz
madrista666
Mountainbiker

Post by madrista666 »

Mtb met vaste vork is géén MTB, voila hiermee is alles gezegd!!! :lol:
Post Reply