Is mtbiken met een vaste voorvork onverantwoord?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

Is mtbiken met een vaste voorvork onverantwoord?

ja
41
21%
nee
155
79%

Total votes: 196

nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Het gaat hier enkel om wat ik persoonlijk concludeer uit deze topic.
Om deze stelling te bevestigen of onderuit te halen heb je statistieken en/of secure berekeningen nodig.
Bij het ontbreken van deze baseer ik mij op algemene kennis en het beetje gezond verstand waarover ik beschik.
Neem deze ter harte of werp ze over boord. Het maakt mij niet uit. :wink:
Special Eyes friend
Mountainbiker

Post by Special Eyes friend »

Ik hoorde van een mechanieker van Rock Shox dat veel internationale rijders rijden met een vering die constant gelockt is. Enkel op echt zware / ruwe parcours opteren ze voor vering. Al het binnenwerk zou verwijderd zijn. Dit omdat ze opteren voor rendement i.p.v. comfort. Omwille van de marketing wordt dit alleen niet kenbaar gemaakt.
dainkes
Mountainbiker

Post by dainkes »

Het gaat hier toch over vaste vork tegen geveerde vork he? Waarom wordt er dan aangenomen dat een vaste vork van aluminium moet zijn? Vroeger (voor de aluminium frames) waren de vorken van cro-moly, dus aluminium is niet de enige optie. We reden vroeger allemaal met een vaste vork , in de tijd dat verende voorvorken een exotisch verschijnsel waren. En ik heb toen nooit een vork weten breken hoor! Wat me wel opviel toen ik uiteindelijk overschakelde naar verende vorken was dat de fiets een serieus stuk zwaarder werd.

Een verende vork is prettiger en comfortabeler om mee te rijden, maar het kan nog altijd zonder hoor.
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

wel, ik heb weer het een en het ander bijgeleerd van de constructieve bijdragen tot deze discussie

bij mijn aankoop van een fully ga ik mijn hardtail dan toch voorzien van een vaste voorvork, denk ik (omdat ik de zwaarste parcours dan sowieso met de fully doe, de hardtail is voor modderige, kortere en/of lichtere parcours, de vraag is dan wel of die hardtail met vaste voorvork gaat meevallen op langere parcours die er zeer modderig bijliggen)

eerst een goedkoop alu; als het me bevalt, vervang ik die na een paar jaar door een (nog lichtere) ti of carbon vork, samen met het stuur en, niet te vergeten, de zadelpen ( :drunk: )

het zijn misschien niet de drie zwakste punten van een bike, maar toch zeker punten waar een breuk zeer vervelend kan zijn

meer info over carbon (er is carbon en er is carbon) van een carbon pionier die van geen alu kaders moet weten:

http://www.kestrel-usa.com/technology/carbon.php
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

in het laatste nummer van fiets staat er, toeval of niet, een bijdrage over het gevaar van materialen als alu & carbon (een raad is: alu stuur, vork vervangen bij zware val, ook als er niks aan te zien is, bij carbon moet je enkel kijken naar beschadigingen, ze wijzen er ook op dat je selectief moet zijn bij carbon)
Mr. Wallace
Mountainbiker

Post by Mr. Wallace »

Zonet mij eentje aangeschaft. Een mooie 13euries en half. Weet geeneens of het staal of aluminium is. Vermoed het eerste, het gewicht ligt rond de 1,3 kg. Heb hem aangeschaft om techniek wat bij te schaven deze winter.
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

Mr. Wallace wrote:Zonet mij eentje aangeschaft. Een mooie 13euries en half. Weet geeneens of het staal of aluminium is. Vermoed het eerste, het gewicht ligt rond de 1,3 kg. Heb hem aangeschaft om techniek wat bij te schaven deze winter.
Check het eens met een magneet :wink:
Staal is magnetisch
Alu niet.
Mr. Wallace
Mountainbiker

Post by Mr. Wallace »

De vaste vork op mijn fietske zetten zou de geometrie wel een deftig door elkaar kunnen schudden (wegens 4 cm korter dan mijn geveerd ding) Kan iemand op volgende vraag antwoorden: is het mogelijk om spacers tussen vork en kader te steken om de geometrie te behouden, of is zulke constructie niet sterk genoeg ? Alvast bedankt
Mich
Mountainbiker

Post by Mich »

Voor een mogelijk antwoord op deze vraag klik je best eens op de link onderaan m'n bericht.
Kijk eens met welke vork en op welk terrein Benny de wedstrijd in Yerseke gewonnen heeft...
Kane
Mountainbiker

Post by Kane »

kan niet zonder
Post Reply