Met de fiets naar het werk ...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Cr0n0
Mountainbiker

Post by Cr0n0 »

Ik ga deze zomer ook met de fiets naar het werk , vooral voor mijn persoonlijke bijdrage te leveren voor het halen van de kyoto normen !

( en ook omdak 3 weken mijn rijbewijs kwijtben door laag te vliegen :oops: )
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

Cr0n0 wrote:Ik ga deze zomer ook met de fiets naar het werk , vooral voor mijn persoonlijke bijdrage te leveren voor het halen van de kyoto normen !

( en ook omdak 3 weken mijn rijbewijs kwijtben door laag te vliegen :oops: )
1) mooi zo!

2) [-X :wink:
fennek
Mountainbiker

Post by fennek »

chrissie wrote:de fietsvergoeding is al 10 jaar hetzelfde bedrag #-o , mocht men dat eens ferm optrekken ik denk dat er wel weer op fiets zouden kruipen richting werk, uiteindelijk het is goedkoper voor de werkgever, fietsparkeerplaatsen zijn stukken goedkoper dan autoparkeerplaatsen plus de fietser is gezonder, minder ziek, meer op tijd enz ... tijd dus voor bv. 0.50 EUR PER KM, in het handje :drunk: =D>
Ik stem voor! Zou mij meer dan 3000 euro opleveren. Moet het nu stellen met een schamele 1000 euro per jaar.

Ik krijg vaak het commentaar dat ik mij rijk fiets. Maar als je alles meetelt is dat zeker niet zo. Het daar ooit op mijn blog eens een berekening van gemaakt.
Om naar het werk te fietsen heb je in de eerste plaats een fiets nodig. Iemand die dagelijks toch een aantal kilometer moet afleggen heeft graag een degelijke (race)fiets tussen de benen. We kopen dus een nieuwe maar bescheiden racefiets van 1000 euro. We rijden hier 4 jaar mee en verkopen hem dan door voor 250 euro. (afschrijving op 4 jaar en een restwaarde van 250 euro) Rekening houdend met de gederfde intresten maakt dit zo'n 200 euro per jaar. Totale vaste kosten dus 200 euro per jaar. Met 5000 woon-werk kilometers per jaar komt dit op 4 eurocent vaste kosten per kilometer. Voor iemand die maar half zoveel fietst is naar het werk fietsen twee keer zo duur.

Nu de variabele kosten. Jaarlijks verslijt je één of twee paar banden, een ketting,.... Daarnaast maak je af en toe ook wel wat brokken. Voor alle herstellingen en vervangstukken mag je ook snel 250 euro rekenen, en zeker meer wanneer je al het onderhoud laat uitvoeren door een fietsenmaker. Dit betekent dus 5 cent per kilometer aan onderhoudskosten (uitgaande van de 5000 km per jaar).

Daarnaast moet je ook nog kleding hebben. Hier kan je natuurlijk heel ver in gaan, maar zelfs een gesponsorde uitrusting kost al snel 50 euro, en om er een beetje frisjes bij te lopen heb je er toch enkele van nodig. Tel daar nog schoenen, windjack, regenjas, helm en eventueel winterkleding bij en je komt toch al snel op 250 euro per jaar, oftewel 5 cent per km.

De totale kost van het woon-werk verkeer bedraagt in mijn voorbeeld 14 eurocent per kilometer. Per kilometer maak je dus 1 cent winst. Op jaarbasis levert dat 50 euro bonus op. Dus om nu te zeggen dat je er rijk van wordt?
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

pvandebe wrote:Idem dito hier Streets.

Alleen kom 'k Brussel via Anderlecht binnen....
waar werk je in Anderlecht?
Cr0n0
Mountainbiker

Post by Cr0n0 »

fennek wrote:
chrissie wrote:de fietsvergoeding is al 10 jaar hetzelfde bedrag #-o , mocht men dat eens ferm optrekken ik denk dat er wel weer op fiets zouden kruipen richting werk, uiteindelijk het is goedkoper voor de werkgever, fietsparkeerplaatsen zijn stukken goedkoper dan autoparkeerplaatsen plus de fietser is gezonder, minder ziek, meer op tijd enz ... tijd dus voor bv. 0.50 EUR PER KM, in het handje :drunk: =D>
Ik stem voor! Zou mij meer dan 3000 euro opleveren. Moet het nu stellen met een schamele 1000 euro per jaar.

Ik krijg vaak het commentaar dat ik mij rijk fiets. Maar als je alles meetelt is dat zeker niet zo. Het daar ooit op mijn blog eens een berekening van gemaakt.
Om naar het werk te fietsen heb je in de eerste plaats een fiets nodig. Iemand die dagelijks toch een aantal kilometer moet afleggen heeft graag een degelijke (race)fiets tussen de benen. We kopen dus een nieuwe maar bescheiden racefiets van 1000 euro. We rijden hier 4 jaar mee en verkopen hem dan door voor 250 euro. (afschrijving op 4 jaar en een restwaarde van 250 euro) Rekening houdend met de gederfde intresten maakt dit zo'n 200 euro per jaar. Totale vaste kosten dus 200 euro per jaar. Met 5000 woon-werk kilometers per jaar komt dit op 4 eurocent vaste kosten per kilometer. Voor iemand die maar half zoveel fietst is naar het werk fietsen twee keer zo duur.

Nu de variabele kosten. Jaarlijks verslijt je één of twee paar banden, een ketting,.... Daarnaast maak je af en toe ook wel wat brokken. Voor alle herstellingen en vervangstukken mag je ook snel 250 euro rekenen, en zeker meer wanneer je al het onderhoud laat uitvoeren door een fietsenmaker. Dit betekent dus 5 cent per kilometer aan onderhoudskosten (uitgaande van de 5000 km per jaar).

Daarnaast moet je ook nog kleding hebben. Hier kan je natuurlijk heel ver in gaan, maar zelfs een gesponsorde uitrusting kost al snel 50 euro, en om er een beetje frisjes bij te lopen heb je er toch enkele van nodig. Tel daar nog schoenen, windjack, regenjas, helm en eventueel winterkleding bij en je komt toch al snel op 250 euro per jaar, oftewel 5 cent per km.

De totale kost van het woon-werk verkeer bedraagt in mijn voorbeeld 14 eurocent per kilometer. Per kilometer maak je dus 1 cent winst. Op jaarbasis levert dat 50 euro bonus op. Dus om nu te zeggen dat je er rijk van wordt?
Euh, een auto kost nog meer he :) , daar word je zeker niet rijk van ! Ge wordt rijk van niet met de auto te rijden, niet van wel te fietsen !
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Streets wrote:
pvandebe wrote:Idem dito hier Streets.

Alleen kom 'k Brussel via Anderlecht binnen....
waar werk je in Anderlecht?
Werk op de Louizalaan......
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

chrissie wrote:Ik krijg vaak het commentaar dat ik mij rijk fiets. Maar als je alles meetelt is dat zeker niet zo.
'k Ken da. 'k Heb dan wel geen fietsvergoeding maar wegens jaloezie van de vetkwabben op het werk met gezag : Al m'n 28 overuren worden ingetrokken en op 't einde van de maand gereduceerd tot 2 (Ik ben extern maar ze hebben opeens besloten maar dezelfde regels toe te passen als voor de interne). En dat omdat 'k gisternamiddag wat recuup nam om nog een lange training te kunnen afwerken voor een "duur" TT'tje volgend weekend. :evil:
den mountenbiker
Mountainbiker

Post by den mountenbiker »

Ik wil ook wel mee mijnen velo naar het werk rijden :-?
is trouwens maar 16 km enkel :-? ,maar ben geen ochtend mens #-o
Jean32
Mountainbiker

Re: Met de fiets naar het werk ...

Post by Jean32 »

looneycooney wrote:Hallo iedereen !

Ik ben aan het overwegen om de auto voor de fiets in te wisselen om naar het werk te gaan ...
Niet dat ik de auto verkoop , maar het zou een mooie bijdrage zijn aan mijn portefeuille en aan het milieu .
Nu vroeg ik me af , ik moet weliswaar 30km heen en 30km terug rijden .
Is dat niet wat veel om 60km/dag te doen en dan nog fulltime gaan werken ? Zijn er nog mensen die dagelijks zo'n afstanden overbruggen voor het werk met de fiets?!
Ik hoop vooral dat ik het kan volhouden lichamelijk , ik weet niet of dat doenbaar is ..6/7 werk ik ook dus telkens 1 rustdag .
Wat denken jullie ? te doen of niet?!

Mvg
Doen, Ik doe dit ook dagelijks Mol - Tessenderlo(20k enkel) en terug.
Zalig Schwalbe Kojak op m'n mtb en vooruit.
Zorg alleen dat je goed zichtbaar bent want ik heb zelf al ondervonden dat vele chauffeurs nog slapen smorgens.
En zoals hier op het forum al gezegd luister naar je lichaam.
Woensdag of als het regent las ik een rustdag in vooral in het begin zal je het gewoon moeten worden.
'smorgens ga ik meestal op souplesse lees omwentelingen.
'savonds doe ik 2 of 3 intervalblokken of kracht en eventueel een ommetje.
Ik ga niet akkoord dat het niets aan je fysiek doet!!
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

pvandebe wrote:
chrissie wrote:Ik krijg vaak het commentaar dat ik mij rijk fiets. Maar als je alles meetelt is dat zeker niet zo.
'k Ken da. 'k Heb dan wel geen fietsvergoeding maar wegens jaloezie van de vetkwabben op het werk met gezag : Al m'n 28 overuren worden ingetrokken en op 't einde van de maand gereduceerd tot 2 (Ik ben extern maar ze hebben opeens besloten maar dezelfde regels toe te passen als voor de interne). En dat omdat 'k gisternamiddag wat recuup nam om nog een lange training te kunnen afwerken voor een "duur" TT'tje volgend weekend. :evil:
manne die bovenaanstaan, daar zijn der altijd een paar rotte appels bij hé
't is verschrikkelijk.
Der zijn der die altijd persé moete late voele da ze macht hebbe.

Weer ene da ze de motivatie om te werken van hebben afgepakt dus.

toen ik nog werkte (ben nu terug student) had ik niets te verliezen, zo graag deed ik m'n job niet, dus rammelde ik maar wa mé de voeten van zo'n manne :lol: :lol:
Den ene pakt mijnen internet af, ik laat die terug opzetten door nen anderen of nam ne pc over die da wel kon :-D (ik zat op it en kon andere pc's bedienen van op de mijne :lol: )

Maar soit, ge kunt u in elk geval op zo ne moment goe afreageren als ge naar huis rijdt, da scheelt weer 5 a 10 min tege da ge thuis zijt :)
Post Reply