Vernieuwde Grand raid cristalp

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
scott racer
Mountainbiker

Post by scott racer »

roger wrote:Van een Zwitser vernomen dat er aan het parcour niets is veranderd maar dat ze de jaren voordien een beetje met hun klak hebben naar geslagen betreft de kilometers.Nu is het perfect uitgemeten vandaar dat dit de correcte afstanden zijn.Dus maak u geen illusies dat het gemakkelijker gaat zijn.

[-X mijn bikemaat had verleden jaar tot op de kilometer de aangegeven afstand (76km) :roll:

Volgens mij hebben ze ergens gesnoeid want 76 of 69 das 7km verkeerd rekenen :^o [-X

Enfin we zien wel hé
race duck
Mountainbiker

Post by race duck »

Heb de info uit mijn polarke eens nagekeken, in 2004 had ik exact 121,0 km gereden bij aankomst is Grimentz, dus 't parcours zal inderdaad hetzelfde gebleven zijn... Trouwens het hoogteprofiel dat op de site staat is ook hetzelfde als de afgelopen jaren.
Navaros
Mountainbiker

Post by Navaros »

Ik zag dat idee van een rit van 100km wel goed zitten. De 76 is geen probleem, maar toch niet niets... 121 is nog wel eventjes wat meer he; zelfs al is het volgens sommige niet zo een zwaar stuk.

Start en aankomst op dezelfde plaats had ook wel goed geweest; geen geregel voor transport meer. Ik ga m'n fiets nooit meegeven met het transport van de organisatie... dan krijg ik em vol deuken terug denk ik (heb dat duidelijk kunnen zien bij het opladen in 2005).

Oplossing: 41 rijden en dan 41 terug... totaal van 82 en vertrek en aankomst op dezelfde plaats.

Hoeveel dagen op voorhand gaan de meeste mensen naar ginder? Wij komen altijd vrijdag avond toe, maar misschien is een extra dag ervoor daar wel goed.
roger
Mountainbiker

Post by roger »

Oplossing: 41 rijden en dan 41 terug... totaal van 82 en vertrek en aankomst op dezelfde plaats.

Pas de Lona naar beneden,fantastisch.Maar wat ga je doen met de tegenliggers?Ofwel moet ge vertrekken na 16 u,in ieder geval een goed idee.
Pietje
Mountainbiker

Post by Pietje »

Blijkbaar zullen toch heel wat belgen op de afspraak zijn!
FastFreddy272
Mountainbiker
Location: Commencal VIP, RaceFace, Sram X.0, Fox 100FX, ... Scott Scale RC 2010

Post by FastFreddy272 »

Ik denk er aan om ook eens mee te doen dit jaar (de 68km).
Hier thuis terloops eens laten vallen om naar Zwitserland op verlof (camping) te gaan en de vriendin ziet het eigenlijk wel zitten.
De marathon zou dus net mijn laatste weekend zijn dat ik daar ben.
De 3 weken voordien zal ik dus niet zo heel veel kunnen fietsen (maar wel veel bergwandelingen)

Toch een paar vraagjes :
Weet er iemand een goede camping in de buurt ?
Mijn bike staat normaal redelijk in orde, maar wat als er toch iets mis is op de verplichte technische controle ?
Kan je daar aan onderdelen geraken om dit eventueel te herstellen ?
Zijn de afdalingen wat te doen met v-brakes of heb je absoluut schijven nodig ?
Moet er vooraf ingeschreven worden of kan dit ook nog ter plaatse ?
...
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

roger wrote:Van een Zwitser vernomen dat er aan het parcour niets is veranderd maar dat ze de jaren voordien een beetje met hun klak hebben naar geslagen betreft de kilometers.Nu is het perfect uitgemeten vandaar dat dit de correcte afstanden zijn.Dus maak u geen illusies dat het gemakkelijker gaat zijn.
idd.
de eerste keren dat ik Cristalp deed was het volgens mijn meterkes 121km. Ze hebben dan een paar kleine veranderingskes gedaan, en daarna kwam mijn meterke op 125km uit.

Als ze puur op GPS gemeten hebben, en op 121km uitkomen, dan moeten we ergens zoeken waar ze een stukske erbij gelapt hebben. Want GPS afstanden zijn zo'n 10% te kort, omdat die horizontaal meten, en geen rekening houden met de hoogteverschillen. Dat is alleszinds zo als je een traject uitzet op een CD-ROM kaart, weet niet als je het opmeet met de gps op de vlo.
race duck
Mountainbiker

Post by race duck »

FastFreddy272 wrote:Ik denk er aan om ook eens mee te doen dit jaar (de 68km).
Hier thuis terloops eens laten vallen om naar Zwitserland op verlof (camping) te gaan en de vriendin ziet het eigenlijk wel zitten.
De marathon zou dus net mijn laatste weekend zijn dat ik daar ben.
De 3 weken voordien zal ik dus niet zo heel veel kunnen fietsen (maar wel veel bergwandelingen)

Toch een paar vraagjes :
Weet er iemand een goede camping in de buurt ?
Mijn bike staat normaal redelijk in orde, maar wat als er toch iets mis is op de verplichte technische controle ?
Kan je daar aan onderdelen geraken om dit eventueel te herstellen ?
Zijn de afdalingen wat te doen met v-brakes of heb je absoluut schijven nodig ?
Moet er vooraf ingeschreven worden of kan dit ook nog ter plaatse ?
...
FastFreddy,
van iemand die er al geweest is, weet ik dat de camping in 'Les Haudères' geweldig meevalt. http://www.camping-molignon.ch/
Les Haudères ligt een 5km voorbij Evolène (daar passeer je tijdens de Cristalp), je moet natuurlijk transport zien te regelen 's morgens vroeg naar de startplaats, en 's avonds terug vanuit Grimentz.
Wat betreft technische controle: er wordt wat naar de speling gekeken op wielen, trapas, remmen, vork. Verder natuurlijk de werking van de remmen en de staat van de remblokken. Wie vertrekt met remblokjes die al half weg zijn, haalt de finish niet. Schijfremmen aangeraden, maar het gaat ook met V-brakes.
Als er toch iets aan je fiets scheelt tijdens de controle, je kan ter plaatse alles kopen en laten monteren. De technische ploeg zijn mensen van fietsenzaak Seppey in de buurt van Sion. http://www.seppey.ch/ . Zonder twijfel vakmensen, maar ge valt misschien wel van uw zadel van de prijs. Je ziet er zelfs die nog heel hunne vork laten demonteren en reviseren, niet echt de geschikte dag daarvoor vind ik, maar ja... je hebt ze in alle soorten hé.
Wat betreft dat inschrijven de dag zelf: ooit was de Cristalp (ginder spreken ze over Grand-Raid) zo populair dat tegen Juni de inschrijvingen werden afgesloten wegens volzet (4000 deelnemers). Maar de laatste jaren is dat wat minder, vooral ook wegens twee jaar achter elkaar slechte weersvoorspellingen. En die waren correct, geloof mij...
Vorig jaar kon je daags voordien nog inschrijven, toch zou ik daar niet op rekenen, als je op tijd inschrijft is dat een soort motivatie (voor mij toch) om voluit te trainen tegen augustus. Als je toch wil wachten met inschrijven tot de laatste weken, dan kan je ook naar Seppey gaan (3 km buiten Sion richting Sierre) om een inschrijving te regelen.
Succes.
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

ingeschreven en centekes overgemaakt...derde keer goede keer :drunk:
danman
Mountainbiker

Post by danman »

Ik ga me ook inschrijven voor de 121 Km ... voorlopig wel nog geen bikepartner, dus indien er nog iemand een plaatsje vrijheeft!!
Ik zou de week ervoor ook willen deelnemen aan de Eiger Bike Challenge en de week tussen beide willen doorbrengen in de Alpen ... zijn er nog kandidaten?
Post Reply