Invloed lichaamsgewicht op klimmen?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Ik ben met een tandem de ardennen doorgereden, dus weet ook waarover ik spreek. Omdat het oa heel moeilijk is in een klim samen te werken, en omdat je wel degelijk met veel gewichtsnadeel zit.
daelman
Mountainbiker

Post by daelman »

Ik weet alleen dat ik vind dat ik redelijk goed kan klimmen. :lol: Ik weeg dan ook maar 60kilo droog aan den haak...
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

ik klop u :p toch wa het gewicht betreft. competitie gewicht 55kg. huidig gewicht 57kg. en da verschil merkte goe ze tegen iemand da daar 70kg weegt. zeker op steile klims, niet op van die klims waar je op buitenblad bovenkan.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

67 kg in form.. Met 1m83 is dat denk ik ook niet om me voor te schamen ;) Ik ben BLIJ dat ik geen 55 kg weeg :lol:
En tis naar beneden da ge moet gaan he!
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Hubertje wrote:Ik ben met een tandem de ardennen doorgereden, dus weet ook waarover ik spreek. Omdat het oa heel moeilijk is in een klim samen te werken, en omdat je wel degelijk met veel gewichtsnadeel zit.
Dat het trager gaat wegens moeilijkere samenwerking, lastiger sturen, enz.. wil ik best geloven.
Maar wat je zegt over dat gewichtsnadeel lijkt mij fysisch onmogelijk.
Het vermogen (kracht/kilo) is wel degelijk groter bij een tandem.
Veel scheelt dat natuurlijk niet, aangezien een tandem bijna het dubbele van een gewone bike weegt.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Ja idd, maar op een of andere manier gaat het echt veel minder goed..
Je voelt aan alles dat je met veel meer kilo's onderweg bent..
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

aja ik meet 1m74 en het is waar dat het hier nie veel klimmen is int mountainbike, toch nie in de vlaanders, drm da ik de volgende jaren meer in de wallonia cup ga meerijden en TJV
K2-er
Test team
Location: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake

Post by K2-er »

persoonlijk vind ik dat klimmen met de tandem zeeer goed gaat. Tractie is onvoorstelbaar goed. Alleen mag de klim niet te veel korte bochtjes bevatten, want dat is niet echt bevordeerlijk.
Belangrijk is ook dat je goed ingespeelt bent op elkaar en dat den "achterste" de "voorste" vertrouwt.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Ik denk ook dat een acceleratie nooit zo snel zal zijn als alleen..
Ik zeg bovendien ook niet dat het niet goed gaat he, enkel dat ik denk dat je alleen sneller bent :drunk:
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

Aan al die 15, 16 jarige zou ik zeggen, we zullen binnen pakweg 10 jaar nog is klappen :wink: .

Op jullie leeftijd hebben de meesten nog géén problemen met extra kilo's, maar (ook voor de meesten) komt er ooit een ogenblik dat je merkt dat er plotseling toch wat begint bij te komen dat er bijzonder moeilijk terug afwil :roll: .
(metabolisme, weet je wel)

En even terzijde, iemand van pakweg 30 jaar met een aantal overtollige kilotjes is niet altijd onmiddellijk een hapklare brok bij het eerste het beste klimmetje hoor 8) .
Post Reply