Hi All
Ik heb mijn oog laten vallen op deze twee bikes...
Ik ben iemand die elke zondag de bloso routes afsjeezed en in de toekomst gaan we ook wel is naar de ardennen gaan. Nu is mijn vraag of deze fiets een goeie keuze is of niet? Neem ik hem met disc remmen of met hydraulische? (ik ken (nog) niet veel van sleutelen aan fietsen). Volgens mijn fietsenboer worden discs niet zoveel meer verkocht omdat er zoveel onderhoud aan is... Het prijsverschil is dat die met disc's 50 euro duurder is.
Ik dacht ook zowiezo de voorvork te laten veranderen naar een Rockshox Reba Race. Is dit een goeie keuze?
afstelling:
Versnellingen: 27
Frame: MATTS TFS
Vork: Manitou Sliver Super 80 lockout
Bracket-as: attached
Remhendels: Magura HS33
Remmen: Magura HS33 EVO2+booster
Ketting: Shimano CN-HG73
Tandwiel: Shimano LX 44-32-22
Voorderailleur: Shimano XT
Achterderailleur: Shimano XT Top Normal
Freewheel: Shimano HG50-9 11-32
Stuur: XM Pro Flat 600
Stuurpen: XM Comp 10
Balhoofdlager: M11 Neck
Naven: Shimano XT
Pedalen: Shimano M505
Velgen: Alex Crostini Black/NC
Zadel: XM Comp
Shifters: Shimano XT rapidfire
Die met de disc's heeft als verschil:
Frame: Matts TFS Disc
Vork: Manitou Relic Super, 80 mm, LO
Bracket-as: Shimano Deore LX
Remhendels: Avid Juicy 5
Remmen: Avid Juicy 5, 185 / 160 mm
Tandwiel: Shimano Deore LX, 44/32/22 Z.
Achterderailleur: Shimano Deore XT
Naven: Shimano Deore XT Disc
Pedalen: Shimano M505
Velgen: Alex TD-17 Disc
Alvast bedankt
Merida TFS 900 Magura of Disc
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Prachtige fiets! In welke kleur zou je hem nemen.
Als je veel in de ardennen gaat rijden is schijfremmen niet zo'n slechte keuze.
Waar ik meestal toer (Waasland) zijn ze eerder af te raden, maar niet omwille van het onderhoud hoor. Dat heeft gewoon te maken met het feit dat onze zandkorrel te grof is en dan blijven de remmen de hele tijd schuren.
Als je veel in de ardennen gaat rijden is schijfremmen niet zo'n slechte keuze.
Waar ik meestal toer (Waasland) zijn ze eerder af te raden, maar niet omwille van het onderhoud hoor. Dat heeft gewoon te maken met het feit dat onze zandkorrel te grof is en dan blijven de remmen de hele tijd schuren.
Ik zou voor de Magura's gaan indien je in België blijft rondtoeren.
Het zijn de top velgremmen en vergen geen onderhoud.
De Juicy's zijn niet slecht maar zeker niet de top in schijfremmen.
Bovendien vraagt iedere schijfrem, top of niet, meer onderhoud en opvolging dan een Evo2-33 rem.
Als je zelf aan je remmen kan werken zijn de schijven wel het overwegen waard.
De meeste lbs zullen je nog altijd velgremmen aanraden boven schijfremmen. Want met een 33 zien ze je niet terug en met schijfremmen meestal wel (tot vervelens toe).
Het zijn de top velgremmen en vergen geen onderhoud.
De Juicy's zijn niet slecht maar zeker niet de top in schijfremmen.
Bovendien vraagt iedere schijfrem, top of niet, meer onderhoud en opvolging dan een Evo2-33 rem.
Als je zelf aan je remmen kan werken zijn de schijven wel het overwegen waard.
De meeste lbs zullen je nog altijd velgremmen aanraden boven schijfremmen. Want met een 33 zien ze je niet terug en met schijfremmen meestal wel (tot vervelens toe).
Last edited by ivo on Tue 09 Jan 2007 13:59, edited 1 time in total.
Ik rij zelf met magura's en deze vergen volgens mij minder onderhoud dan V-brakes, daar deze zo goed als ongevoelig zijn voor vervuiling.
Dit kan niet gezegd worden van V-brakes (ik onderhoud trouwens beide systemen, magura's moet je niet smeren, eens ingesteld nooit meer aankomen tenzij nieuwe blokjes steken en dat is gewoon inklikken/duwen).
Magura's hebben dan nog eens het voordeel dat de originele remblokken verschrikkelijk lang meegaan (momenteel al 2000 km en nog steeds niet aan de helft).
Voor de remkracht moet je het niet doen vind ik, deze is volgens mij gelijk, maar wel beter doseerbaar en remblokken slijten mooi parallel af.
Dit kan niet gezegd worden van V-brakes (ik onderhoud trouwens beide systemen, magura's moet je niet smeren, eens ingesteld nooit meer aankomen tenzij nieuwe blokjes steken en dat is gewoon inklikken/duwen).
Magura's hebben dan nog eens het voordeel dat de originele remblokken verschrikkelijk lang meegaan (momenteel al 2000 km en nog steeds niet aan de helft).
Voor de remkracht moet je het niet doen vind ik, deze is volgens mij gelijk, maar wel beter doseerbaar en remblokken slijten mooi parallel af.